مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

حمله ملخ‌های مراکشی به مزارع عدس در طارم سفلی آغاز شده است، برای جلوگیری از خسارت گسترده به کشاورزان باید کانون‌های تکثیر این ملخ‌ها هرچه زودتر نابود شوند.

ملخ

‌به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، یکی از آفت‌های اصلی مزارع کشاورزی در همه کشورهای جهان ملخ‌ها هستند که هر سال بعد از طی روزهای سرد زمستان و همزمان با گرم شدن هوا تکثیر شده و به سطح زمین‌های کشاورزی حمله‌ور می‌شوند. اما در بین ملخ‌های مهاجم، ملخ مراکشی بی‌شک یکی از خطرناک‌ترین گونه‌های این حشره است.

ملخی که از چند ماه قبل حمله خود به کشور ما را آغاز کرده و بنا بر اعلام سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) این تهاجم در ربع قرن اخیر بی‌سابقه بوده و در اثر تغییرات اقلیمی رخ داده است. متأسفانه ملخ مراکشی طی سال‌های اخیر در جمعیت‌های بسیار بالا تکثیر شده و در سطح مزارع و زمین‌های کشاورزی استان قزوین هم مشاهده می‌شود.

شرایط ویژه اقلیمی و آب‌وهوایی بخش طارم سفلی موجب شده که این منطقه به زیستگاه مناسبی برای ملخ مراکشی تبدیل شود. بر اساس هشدار فائو حمله ملخ‌ها امنیت غذایی در اقصی‌نقاط جهان را به خطر می‌اندازد و در صورتی که با این یورش مقابله نشود، خسارت زیادی را به کشاورزان تحمیل می‌کند.

سختی سمپاشی در نواحی صعب‌العبور طارم سفلی

رئیس مرکز جهاد کشاورزی طارم سفلی گفت: همه ساله ۳۰ هزار هکتار از مزارع و مرغزارهای این ناحیه با هجوم آفت ملخ روبه‌رو می‌شوند، همه ساله در سطح نیمی از مزارع و مراتع یادشده که حدود ۱۵ هزار هکتار مساحت دارند، عملیات سمپاشی برای مبارزه با ملخ انجام می‌شود.

امیر خدایاری با ذکر اینکه بهترین زمان برای سمپاشی و مبارزه شیمیایی با ملخ در پوره سن ۲ و ۳ این حشره است، افزود: پایش اراضی منطقه طارم سفلی از پیش از نوروز ۹۹ آغاز شد و در حال حاضر ملخ‌های مراکشی مهاجم به سنی رسیده‌اند که باید از طریق سمپاشی با آنها مقابله کرد.

وی قرار داشتن کانون‌های زادوولد ملخ در نقاط صعب‌العبور را بزرگ‌ترین مشکل مبارزه با ملخ‌های مراکشی دانست و گفت: وجود مراتع و چمنزارهای صعب‌العبور در ناحیه طارم سفلی انتقال ابزار و وسایل سمپاشی به این مناطق را دشوار می‌کند. همچنین بعضی وقت‌ها ملخ‌های مراکشی در برابر سمپاشی مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهند که در این موارد باید از سموم خالص استفاده کنیم که برای محصولات کشاورزی زیان‌آور است.

ردیابی آفت ملخ در ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان قزوین

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با یادآوری اینکه عملیات مبارزه با ملخ در سطح ۳ هزار هکتار از مزارع و مراتع استان قزوین انجام‌شده است،  گفت: عملیات ردیابی آفت ملخ در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مرتعی استان در حال انجام است و در سال ۹۹ با توجه به شرایط اقلیمی در سطح ۱۵ هزار هکتار با این آفت مبارزه می‌شود.

فاطمه خمسه افزود: طبق گزارش «فائو» تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن هوا دلیل اصلی بروز این حادثه طبیعی است.

وی ادامه داد: در سازمان جهاد کشاورزی تلاش خود را برای مهار حمله ملخ‌ها به‌کار خواهیم گرفت، برای مقابله با آفت ملخ هر ساله بودجه‌ای از سوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در اختیار استان‌ها قرار داده می‌شود که امسال هم کوشش می‌کنیم با توجه به وضعیت هجوم ملخ‌ها سهم بیشتری را از سازمان یادشده برای مبارزه با ملخ‌ها دریافت کنیم.

خمسه با تاکید بر ضرورت مبارزه بیولوژیک با آفت‌هایی مانند ملخ تصریح کرد: سال ۹۹ با انفجار جمعیت سوسک‌های کارابیده در بسیاری از مناطق استان جلوی زادوولد بیش‌ازحد ملخ‌های بومی گرفته شد. اما ممکن است همین موضوع راه را برای ملخ‌های مهاجم غیربومی مانند ملخ مراکشی هموار کرده باشد که در این خصوص تحقیقات لازم انجام خواهد شد تا با آن نیز مقابله شود.

نگاهی به گزارش فائو درباره حمله ملخ‌ها نشان می‌دهد در صورت مبارزه نشدن با این آفت، جمعیت ملخ‌ها طی ۳ ماه آینده بیش از ۳۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و نه‌ فقط زندگی گیاهان بلکه حیات جانوری و به ویژه حیات انسانی را نیز در کشورهای ۳ طرف اقیانوس هند ازجمله ایران به خطر خواهند انداخت.

حشراتی که در گروه‌های میلیاردی به مزارع حمله می‌کنند و همه‌چیز را سر راه خود نابود کرده و از بین می‌برند. با توجه به اهمیت تولید غذا و محصولات کشاورزی در حفظ سلامت جامعه و توسعه اقتصادی بهتر است سایر دستگاه‌ها هم به کمک سازمان جهاد کشاورزی آمده و مبارزه بیولوژیک و حتی شیمیایی با این آفت مهلک را در سطح گسترده‌تری انجام دهند.

کد خبر 519310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha