مجموع نظرات: ۱
یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

ملخ‌های مراکشی به مزارع سه استان قزوین، گیلان و زنجان در شهرهای طارم سفلی و علیا و رودبار حمله‌ور شده‌اند و کشاورزان این سه استان در شهرهای یادشده نگران محصولات باغی و زراعی خود هستند.

ملخ مراکشی

به گزارش همشهری آنلاین، این نوع ملخ‌ها که از عربستان وارد کشور شده‌اند، می‌توانند با طغیان در مزارع خسارات زیادی به بخش کشاورزی بزنند و امنیت غذایی این بخش را با خطرات جدی روبه‌رو کنند. سرعت بالای تخم‌گذاری و تکثیرشوندگی و هجوم دسته‌جمعی از ویژگی‌های این حشره است.

هجوم ملخ‌های مراکشی به باغ‌های کشاورزی و مزارع ۳ استان قزوین، گیلان و زنجان موجب شده است که مسئولان مدیریت بحران این استان‌ها در هفته جاری نشستی سه‌جانبه به همراه رؤسای سازمان‌ جهاد کشاورزی برای مقابله با این پدیده مخرب برگزار کنند تا بعد از برآورد خسارات و بررسی امکانات لازم برای رفع این آفت، موارد را در اختیار سازمان مدیریت بحران کشور قرار دهند.

مبارزه با آفت ملخ در ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین در این زمینه گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، مبارزه با آفت ملخ مراکشی امسال در سطح ۱۷ هزار هکتار از مزارع و باغ‌های استان انجام می‌شود.

مجید اسماعیلی افزود: تاکنون عملیات مقابله با این آفت در نزدیک به ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان قزوین به‌ویژه در طارم سفلی انجام شده است.

وی با اشاره به سم‌پاشی شدن ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در منطقه طارم سفلی اضافه کرد: بیشتر ملخ‌های مراکشی به باغ‌ها و اراضی کشاورزی طارم حمله کرده‌اند و به همین دلیل در نهایت ۱۵ هزار هکتار از اراضی این بخش محروم و قطب تولید زیتون کشور سم‌پاشی و آفت‌کشی می‌شود.

به گفته‌ اسماعیلی، متناسب با پراکنش و وسعت حمله ملخ‌ها مبارزه با این آفت مزاحم و مخرب تا ابتدای خردادماه ادامه خواهد داشت تا کشاورزان و باغ‌داران قزوین به‌ویژه در بخش طارم سفلی از این حمله خسارت زیادی نبینند.

درگیر شدن حدود ۱۵ هزار هکتار از مراتع گیلان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این زمینه به همشهری آنلاین گفت: کم‌بارشی و خشکسالی جمعیت ملخ مراکشی را در ارتفاعات رودبار افزایش داد.

محمدابراهیم محمدی افزود: سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان‌های رودبار، سیاهکل، املش و رودسر مورد هجوم ملخ مراکشی قرار می‌گیرند. امسال نیز به دلیل کم‌بارشی و خشکسالی در مناطق جهان‌آباد لوشان و علی‌آباد رودبار جمعیت زیاد ملخ مراکشی گزارش شده که برای کنترل جمعیت این آفت از ۲۳ اسفند در ۸ هزار هکتار از مراتع شهرستان رودبار سم‌پاشی شروع شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

محمدی اظهار کرد: هجوم ملخ مراکشی موضوع جدیدی نیست و خشکسالی و کمبود بارندگی جمعیت این آفت را افزایش می‌دهد. این آفت بیشتر در مراتع و علفزارهای بالادست وجود دارد اما امسال در عرصه‌های پایین و سرسبز نیز دیده شده است. خوشبختانه ملخ‌ها هنوز در سطح مراتع هستند و تاکنون گزارشی از هجوم آنها به مزارع گندم و جو شهرستان رودبار دریافت نکرده‌ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه آفت‌های موجود در سطح مراتع و ارتفاعات استان از گونه ملخ‌های مراکشی، البرزی و ایتالیایی هستند، اضافه کرد: بیشترین جمعیت ملخ‌های شهرستان رودبار از نوع ملخ البرزی و بومی منطقه‌اند. این گونه چون قادر به پرواز نیست آسیب کمتری به گیاهان و مزارع وارد می‌کند، اما ملخ‌های مراکشی خطرناک‌ترین نوع ملخ‌ها هستند چون شعاع پرواز تا ۵۰ کیلومتر دارند.

محمدی با تأکید بر اینکه آفت‌های گیاهی با سم‌پاشی ریشه‌کن نمی‌شوند، اظهار کرد: آفت‌ها همیشه وجود دارند و به‌تدریج در مقابل سموم مقاوم می‌شوند. سم‌پاشی در سال‌های بعد دیگر اثرگذار نیست و آفت نژاد مقاوم‌تری نسبت به سموم تولید می‌کند. جهاد کشاورزی گیلان سالانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای کنترل جمعیت آفت ملخ مراکشی هزینه می‌کند و خوشبختانه به دلیل اینکه این آفت یک‌نسلی است، کنترل جمعیت آن راحت‌تر انجام می‌شود.

مبارزه با ملخ‌های مهاجم در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی زنجان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در این زمینه به رسانه‌ها گفت: سال گذشته مبارزه با آفت ملخ در نزدیک به ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان انجام شد که امسال نیز به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار خواهد رسید. بیشترین سطح مبارزه با این آفت هم به شهرستان طارم به‌عنوان کانون اصلی رشد و تکثیر ملخ مراکشی اختصاص خواهد داشت.

جواد تاراسی با تأکید بر اینکه کانون ملخ‌ها دور از مزارع و بیشتر در مراتع است، عنوان کرد: کشاورزان تمایلی به مبارزه با این آفت خارج از مزارع و باغ‌ها ندارند و به همین دلیل آفات عمومی تلقی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کانون‌یابی‌های ملخ در طارم از نیمه دوم اسفند آغاز شده است، افزود: در حال حاضر، اکیپ‌ها در عرصه‌ها و مراتع مشغول فعالیت هستند و کانون‌ها را شناسایی می‌کنند. این مبارزه به‌ویژه در شهرستان طارم انجام شده است.

کد خبر 595826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha