چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۸
۰ نفر

احتمالاً شما هم جزو کسانی هستید که پس از تجربه دوران گوجه‌فرنگی 2 هزار تومانی از آمدن محصول 300 تومانی به بازار خوشحالند

اما متأسفانه این خطر وجود دارد که مسرت مصرف‌کنندگان دوام چندانی پیدا نکند.

حسین مهاجران، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی که در اوج گرانی گوجه‌فرنگی وعده داده بود با آمدن محصول جنوب قیمت‌ها خواهد شکست؛ این بارنگران است که قیمت پایین، مصرف بازار را یکسره روانه کارخانه‌های رب‌سازی کند.

مهاجران به همشهری می‌گوید: کارخانه‌های رب گوجه‌فرنگی معمولاً از محصول فصل که در مجاورت کارخانه‌ها کشت می‌شوند استفاده می‌کنند اما با توجه به قیمت گوجه‌فرنگی در بازار کشاورزان برای آنکه هزینه‌‌های جانبی از جمله حمل و نقل را متحمل نشوند ترجیح می‌دهند محصولشان را یک راست به کارخانه‌ها بفرستند.

او دلیل کاهش قیمت گوجه‌فرنگی را از راه رسیدن همزمان محصول جیرفت، بندرعباس و  پل دختر می‌داند و می‌گوید: باید برای شرایط فعلی چاره‌ای اندیشیده شود. مهاجران وضعیت بازار پیاز را هم چندان رضایت‌بخش توصیف نمی‌کند.

به گفته رئیس اتحادیه تولید کنندگان میوه و سبزی قیمت بالای پیاز در سال گذشته باعث شد کشاورزان سطح زیر کشت پیاز را افزایش دهند و این یعنی افزایش قابل توجه عرضه نسبت به تقاضا. او می‌افزاید: در حال حاضر کشاورزان هر کیلو پیاز را 30 تومان به تعاونی‌های کشاورزی می‌فروشند.

نتیجه اینکه اگر وضعیت به همین منوال پیش برود و کشاورزان انگیزه خود را برای کاشت دوباره از دست بدهند سال آینده بازار این محصول دچار کمبود  خواهد شد.

وی در مورد قیمت دیگر محصولات می‌گوید: قیمت زردآلو و توت‌فرنگی به میزان مناسب کاهش پیدا کرده است. او امیدوار است قیمت هندوانه در سطح فعلی پایین‌تر نیاید چون در همین حد هم چندان با هزینه تولید برابری نمی‌کند.

کد خبر 51904

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز