چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: همایش دادستان‌های سراسر کشور با سخنرانی غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس آغاز شد

او ابتدا با برشمردن اهمیت عدالت در برقراری امنیت گفت: حکومت دینی تنها بر مبنای علم و تقوا استوار می‌ماند و ادامه داد: مسئله حقوق و قضا امروز یک مسئله جهانی است که هر روز بر پیچیدگی‌های آن افزوده می‌شود.

حداد عادل افزود: با پیشرفت بشر جرائم تازه هم متولد می‌شوند که از این دست می‌توان به جرائم مجازی یا رایانه‌ای اشاره کرد.به گفته رئیس مجلس حساسیت‌هایی که ما به لحاظ اخلاقی و ارزشی داریم و همچنین قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای حساس و پرخطر بر پیچیده بودن جرائم می‌افزاید.

به گفته او امروز قطعنامه‌های حقوقی و چارچوب‌های حقوقی به وسیله‌ای برای اعمال سلطه تبدیل شده  است و مستکبران از قواعد حقوقی که خود وضع کرده‌اند به ‌عنوان ابزار و اهرم فشار بر کشورهای دیگر به ویژه مسلمانان استفاده می‌کنند.

در ادامه این همایش و پس از سخنان رئیس مجلس سید محمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس قوه قضائیه، در سخنانی گفت: در بسیاری از نظام‌های قضائی دنیا ساختار دادسراها و دادستانی دارای   استقراری شبیه ایران  نیست.

وی در ادامه افزود: اجرای عدالت در گفتار آسان است اما اجرای صحیح عدالت بسیار دشوار و نیازمند بررسی و سنجیدن جوانب احکام است.هاشمی‌شاهرودی افزود: بنابراین قضات باید ضمن استقلال رای نگاهی ژرف و سنجیده نسبت به همه جوانب صدور یک حکم داشته باشند.

وی افزود: پس از احیای دادسراها، دادگاه‌های کیفری ما بسیار منظم و دقیق‌تر برگزار می‌شود و پرونده‌های کیفری هم با تنظیم قضائی صحیح در اختیار دادگاه‌ها قرار می‌گیرند، در حالی‌که پیش از این دادگاه‌های عام بار عظیمی را برای رسیدگی به مطالبات مراجعان و حل و فصل مناقشات بر دوش خود احساس می‌کردند، به‌طوری ‌که در بسیاری از موارد توانایی پاسخ‌گویی صحیح را نداشتند.

رئیس قوه قضائیه در این همایش 3 نکته را خطاب به دادستان‌های سراسر کشور یادآور شد، اولین نکته شناسایی اهداف و مقاصد اولویت دار در دستگاه دادستانی بود که او از دادسراها خواست به‌طور دقیق و فعال تخلف و جرائم را با تحقیق، تعقیب کنند و آن‌طور نباشد که دادسرا بیشترین توان خود را برای جرائم کم‌اهمیت صرف کند.

وی تاکید کرد که این موضوع مستلزم طبقه‌بندی و حساسیت‌سنجی جرائم است.
دومین نکته مورد تاکید هاشمی‌شاهرودی به نوع نگاه و شیوه کار دادستان‌ها باز می‌گشت. او به دادسراها توصیه کرد تا می‌‌توانند روش پیشگیری از وقوع جرم را در اولویت قرار دهند، ‌ریشه‌ها را شناسایی و به برطرف کردن بسترهای وقوع جرم بپردازند.

سومین نکته که هاشمی‌شاهرودی از آن به‌ عنوان اصلاح تکنیکی ساختارهای رسیدگی یاد کرد، استفاده و به کارگیری تکنیک‌های به‌روز و مدرن برای تشویق مردم به رعایت قوانین و جلوگیری از اقدام به اعمال مجرمانه بود.

مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، به‌عنوان سخنران دیگر این همایش بر وجود تعریف دقیق از عدالت و امنیت تاکید کرد و گفت: ما نیاز به بازتولید تعاریف این مفاهیم داریم چون با تعاریف مجرد یکی از این دو  موفق نخواهیم بود.

وی ادامه داد: ما همواره با این مشکل مواجهیم که اگر بین اجرای عدالت و برقراری امنیت تعارضی حاصل شد، کدام مقدم‌اند؟ آیا باید به خاطر عدالت از امنیت بگذریم یا به نفع امنیت اجرای عدالت را نادیده بگیریم، بنابراین در مقام اجرا و عمل نیاز به باز تعریف و رسیدن به اجماع کلی داریم.

او موانع رسیدن به این اجماع را سهل‌انگاری و آرمان‌گرایی صرف عنوان کرد و گفت: آرمان‌گرایی با واقعیت‌ها هماهنگ نیست و من معتقدم در تعریف عدالت و امنیت، واقعیت‌های محیطی و شرایط زیستی و جغرافیایی بسیار تاثیر گذارند، ما با توجه به مناسبات اجتماعی خود باید تصمیم بگیریم و قرار نیست مدیران اجرایی و اجتماعی بر اساس فشار افکار عمومی تغییر دیدگاه دهند بلکه باید تصمیمات را مدبرانه و متناسب با واقعیت‌ها اجرا کنند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز در این همایش امنیت را یک تولید اجتماعی دانست و بزرگ‌ترین ناامنی را مربوط به عملکردهای ناهمگون و غلطی دانست که در حوزه‌های مختلف انجام شده‌است. او ادامه داد: مهم‌ترین هدف ما در شهرداری تهران این است که از تولید ناامنی در حوزه‌های مختلف جلوگیری کنیم.

وی از حاشیه‌نشینی، پدیده زنان ویژه، مهاجرت بی‌رویه، معضل ترافیک و عدم‌دسترسی یکسان برای شهروندان به‌عنوان مهم‌ترین موضوعاتی یاد کرد که تولید ناامنی می‌کنند.
او ادامه داد: ما برای حل مشکلات نیازمند تغییر نگرش هستیم به گونه‌ای که می‌توانیم به موضوعاتی چون جرم، مجرم و جرم‌زدایی به جای نگاه تنبیهی و قهر آمیز نگاه پیشگیرانه داشته باشیم.

اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کل کشور، در این همایش با بیان اینکه نیروی انتظامی در مهار سرقت‌های مهم در سال گذشته کاهش 7 درصدی داشته ‌‌است گفت:تابلوی اقدامات پلیس و نیروی انتظامی در سال گذشته را  باید در طرح امنیت اجتماعی ببینیم.  او افزود: در برخورد با انواع سرقت‌ها اعم از مسلحانه و غیرمسلحانه و کشفیات مواد‌مخدر با موفقیت‌های چشمگیری در سال گذشته روبه‌رو بودیم، امسال هم بنای ما بر پیشگیری از وقوع جرم است.

ابتدای این همایش آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی دادستان کل کشور ضمن خیرمقدم به شرکت‌‌کنندگان به بیان دستاوردهای 5 ساله احیای دادسراها پرداخت.

کد خبر 51897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز