چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: فقط ۵۰ درصد دانشجویان دانشگاه‌های کشور از امکانات خوابگاه برخوردارند.

با شکسته شدن سد کنکور و افزایش جمعیت دانشجویی، اکنون مشکل خوابگاه حاد‌تر از گذشته خودنمایی می‌کند.

در اجرای قانون برنامه چهارم توسعه فقط به بعد شکسته شدن سد کنکور و افزایش تعداد دانشجویان توجه شده است و عوامل مهمی مانند تامین خوابگاه برای دانشجویان  مورد غفلت واقع شده است.

به گفته وزیر علوم، افزایش ظرفیت دانشجو نیاز به خوابگاه سازی و تجهیزات رفاهی را نیز بیشتر می‌کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در این باره گفت: با شکسته شدن سد کنکور امکانات موجود به هیچ‌وجه پاسخگوی نیاز جامعه دانشگاهی نیست.

معاون دانشجویی وزیر علوم نیز اذعان دارد که با افزایش آمار دانشجویی طی ۲ سال اخیر، امکانات دانشگاهی افزایش نیافته است. البته وزیر علوم معتقد است براساس قانون، این وزارتخانه موظف است فقط به ۴۰ درصد از دانشجویان دوره‌های روزانه خوابگاه ارائه کند.

به گفته محمد مهدی زاهدی، طبق قانون کمبود خوابگاه نداریم، ولی به دلیل فراوانی متقاضیان دوره‌های روزانه و حتی شبانه سعی شده تا به دانشجویان بیشتری امکانات خوابگاهی ارایه شود. در همین حال رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعتقاد دارد، استفاده از امکانات خوابگاهی حق دانشجویان است.

مرتضی زرینه‌زاد گفت: داشتن سرپناه جزء نیازهای اصلی دانشجویان است و برای تامین این نیاز به حق باید تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

محمود ملاباشی، معاون دانشجویی وزارت علوم نیز در این باره گفت: به اندازه خوابگاه‌های موجود، نیاز به فضای خوابگاهی جدید داریم.

اکنون ۱۰۰ هزار دانشجو خوابگاه می‌خواهند، به دلیل کمبود امکانات در برخی خوابگاه‌ها در اتاق‌های ۴ نفره ۶ دانشجو ساکن هستند.

وی اظهار داشت: چند سال گذشته جهت‌گیری این بود که ۵۰ درصد دانشجویان روزانه تحت پوشش خوابگاه قرار گیرند اما در حال حاضر به دلیل اینکه پذیرش و در نتیجه تعداد دانشجویان غیربومی افزایش یافته است، پوشش خوابگاهی مطلوب ۶۰ تا ۶۵ درصد در نظر گرفته شده است.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان‌

وزیر علوم گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی اختصاص یافته است.

به گفته زاهدی، با توجه به افزایش دانشجویان دختر، برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، تامین مسکن مناسب برای دانشجویان دختر ضروری است.ذکر این نکته لازم است که در انتخاب مکان ساخت یا اجاره خوابگاه دانشجویی باید به عوامل خاصی توجه شود. امنیت و آرامش دانشجویان و دسترسی به مراکز آموزشی، خدماتی و فرهنگی از مهم‌ترین این عوامل هستند.

ساخت خوابگاه در مراکز دانشگاهی

به گفته معاون دانشجویی وزارت علوم جا به جایی برخی از خوابگاه‌های دانشجویی در دستور کار دانشگاه‌ها است.

محمود ملاباشی در پاسخ به سؤال همشهری در باره وجود برخی خوابگاه‌ها در نقاط شلوغ و پرتردد گفت: چند خوابگاه به این شکل وجود دارد که سیاست وزارت علوم انتقال آنها به مراکز دانشگاهی است.

وی معتقد است با توجه به افزایش قیمت ملکی این خوابگاه‌ها، مسئولان دانشگاه سعی دارند با فروش آنها به قیمت بالاتر خوابگاه‌های بیشتری بسازند. البته برخی دانشگاه‌ها نیز این خوابگاه‌ها را حفظ می‌کنند تا پس از ساخت خوابگاه از آنها به‌عنوان مراکز فرهنگی استفاده کنند.

کد خبر 51888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز