سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

علی اصغر محمدی: وزارت علوم برای اسکان 172 هزار دانشجو با کمبود خوابگاه مواجه است.

معاون دانشجویی وزارت علوم صبح دیروز در جمع خبرنگاران گفت: 430 خوابگاه با ظرفیت 400 نفر برای  دانشجویان متقاضی خوابگاه نیاز است.

محمود ملاباشی افزود: در حال حاضر 137 هزار و 796 دانشجو در690 خوابگاه دانشجویی اسکان دارند و 172 هزار دانشجو نیز متقاضی خوابگاه هستند که به علت کمبود خوابگاه هنوز اسکان داده نشده‌‏اند.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن 10 متر فضای خوابگاهی برای هر دانشجو در حال حاضر به یک میلیون و 720 متر مربع فضای خوابگاهی احتیاج داریم، تصریح کرد: اجرای این امر نیازمند اعتباری بالغ بر 344میلیارد تومان است.

وی اظهار کرد: برای ساخت خوابگاه بودجه به صورت یک‌جا تعلق نمی‌گیرد بلکه هر سال بخشی از آن پرداخت می‌شود، بنابراین بسیاری از دانشگاه‌ها از درآمد اختصاصی خود برای رفع مشکل خوابگاهی اقدام می‌کنند.

به گفته وی با توجه به بودجه وزارت علوم سالی 10 تا 15درصد از نیازهای ساخت‌وساز خوابگاه‌های دانشجویی را می‌توان تامین کرد.

ملاباشی با اشاره به این‌که تا سال قبل از اعتبارات بانکی برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی استفاده نشده بود و به همین دلیل این اعتبارات در سال گذشته از سوی سازمان مدیریت حذف شد، گفت: امسال این اعتبار از سوی سازمان مدیریت برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

معاون دانشجویی وزارت علوم خواستار کمک خیرین برای ساخت و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی شد.

ایجاد اتاق تندرستی در خوابگاه‌ها

ملاباشی در ادامه از ایجاد اتاق تندرستی در خوابگاه‌های دانشجویی خبر داد و گفت: امسال قرار است در هر خوابگاه با اولویت خوابگاه خواهران یک اتاق تندرستی راه‌اندازی شود و همچنین ورزش‌‏های همگانی و ورزش‌‏های باستانی رونق فراوانی خواهد داشت.

وی با اشاره به مسئله خوابگاه در دانشگاه‌های غیرانتفاعی غیردولتی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 140هزار دانشجو در دانشگاه‌های غیرانتفاعی غیردولتی تحصیل می‌کنند که ایجاد این تسهیلات برای ادامه تحصیل آنان  اقدامی مثبت است خوابگاه از لازمه‌های دانشگاه‌هاست بنابراین موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی برای ارتقا به سطح دانشگاه باید خوابگاه ایجاد کنند و در حال حاضر 28 هزار دانشجوی فاقد خوابگاه در دانشگاه‌های غیر انتفاعی وجود دارند.

70درصد خوابگاه‌های دانشجویی نیاز به بازسازی دارد

همچنین در این نشست خبری مسئول برگزاری هفته خوابگاه‌ها گفت: از690 خوابگاه دانشجویی 484 خوابگاه نیازمند بازسازی و تعمیرات اساسی است.

مهدی کلانتری با بیان این‌که در حال حاضر هر 7 نفر یک یخچال در خوابگاه‌های دانشجویی و هر 45 نفر یک تلویزیون دارند، گفت: در حال حاضر از690 خوابگاه دانشجویی 72 خوابگاه خودگردان، 44 خوابگاه استیجاری و مابقی ملکی دانشگاه‌ها هستند.

مسئول برگزاری هفته خوابگاه‌ها اظهار کرد: میانگین فضای خوابگاهی دانشجویی در حال حاضر 13متر است. این در حالی است که فضای استاندارد برای هر دانشجو 16متر است.

فعالیت 5 هزار تشکل دانشجویی

محمدباقر خرمشاد، معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم نیز در این نشست  از فعالیت بیش از5هزار تشکل دانشجویی در دانشگاه‌های کشور خبر داد.

وی گفت: 1600 انجمن علمی، بیش از160تشکل دانشجویی، حدود 100 شورای صنفی و تعدادی کانون فرهنگی در دانشگاه‌ها فعالیت دارند.

پوشش اسلامی در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت علوم در پاسخ به سؤال همشهری در باره نحوه پوشش دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی اظهار داشت: خوابگاه دانشجویی جزیی از دانشگاه است و براساس آئین‌نامه انضباطی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشجو نمی‌تواند هر پوشش و رفتاری در این محیط داشته باشد و باید این آئین‌نامه را رعایت کند.

مدیرکل دانشجویان شاهد و ایثارگر وزارت علوم نیز در پاسخ به این سؤال گفت: مصوبات شورای عالی فرهنگی مصوبه‌‏ای است که از دوره‌‏های قبل بوده و دانشجویان در هر فضایی مانند خوابگاه، اردوگاه‌‏ها و کارگاه‌‏ها ملزم به رعایت آن هستند، ضمن این که آیین‌‏نامه حفظ رعایت شئونات اسلامی نیز از جمله آیین‌‏نامه‌‏هایی است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی  در دوره‌‏های گذشته بوده است.

وی، در بخش دیگری از سخنانش در باره برخی از خوابگاه‌‏ها که در شان دانشجو نیست، تصریح کرد: دانشگاه‌‏ها ملزم به ارائه خوابگاه به دانشجویان روزانه دانشگاه‌‏ها هستند و وظیفه‌‏ای برای ارائه خوابگاه به دانشجویان شبانه ندارند.

یاد‌آوری می‌شود هفته خوابگاه‌ها از 21 تا 27 اردیبهشت برگزار خواهد شد.

کد خبر 21515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز