یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: ویروس کرونا تاثیر زیادی در کلیه ندارد، اما مواردی از نارسایی کلیه به دنبال کروناویروس مشاهده شده است که ممکن است به دلیل اختلالات عمومی ناشی از درگیری بخش‌های دیگر بدن با ویروس کرونا باشد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر جواد احمدی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری درباره تاثیر ویروس کرونا بر کلیه گفت: اگرچه ویروس کرونا تاثیر زیادی روی کلیه ندارد، اما در بعضی مواقع باعث اختلالات الکترولیتی می‌شود که آن هم به دلیل بیماری و عملکرد سیستمیک کلیه است.

وی با بیان این‌که ویروس کرونا به ‌طور مستقیم کلیه را درگیر نمی‌کند، اظهار کرد: البته مواردی از نارسایی کلیه به دنبال کروناویروس مشاهده شده است، اما هنوز ثابت نشده که منشا این نارسایی بیماری کوویدـ۱۹ بوده است. ممکن است نارسایی کلیه به دلیل اختلالات سیستمیک ناشی از درگیری بخش‌های دیگر بدن با ویروس کرونا اتفاق افتاده باشد.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر این‌که بسیاری از بیماران به دلیل ترس از کرونا مراجعه‌ای به پزشک نداشته‌اند، گفت: این افراد به دلیل این‌که پیگیری‌های لازم برای درمان خود انجام نداده‌اند دچار مشکل شده‌اند.

احمدی با اشاره به این‌که بیماران کلیوی، بیماران مبتلا به دیابت و بیمارانی که فشار خون دارند باید به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: با رعایت نکات پیشگیرانه بهداشتی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده است همه افرادی که سابقه بیماری دارند می‌توانند مانع ابتلا به کروناویروس شوند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی که می‌توان به بیماران کلیوی داشت این است که باید داروهای خود را به موقع مصرف کنند، چراکه این موضوع بسیار اهمیت دارد. همچنین آن‌ها باید با مراجعه به پزشکان خود با انجام آزمایش و رعایت رژیم غذایی‌شان مانع پیشرفت بیماری خود شوند.

 این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری با بیان این‌که بیماران کلیوی هم مانند دیگر بیماران رژیم‌های غذایی متفاوتی دارند، گفت: رژیم غذایی بیمارانی که نارسایی کلیه دارند با بیمارانی که پیوند کلیه انجام داده‌اند و یا دیالیزی هستند، متفاوت است. ما براساس وضعیت بیمار و میزان دفع پروتئین کلیه، کراتین کلیه، چربی، اسید اوریک و... برای آن‌ها رژیم غذایی تجویز می‌کنیم.

کد خبر 518776

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha