شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

دانشمندان کالج سلطنتی لندن در مطالعه اخیرشان موفق به شناسایی نقاطی از بدن شده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند از آن طریق به راحتی وارد بدن شود. 

lungs

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از تک اکسپلوریست نوشت: دانشمندان نقاط عفونت اولیه ویروس جدید کرونا  (ویروس سارس-کوو-۲) را در بینی و چشم‌ها شناسایی کرده‌اند. آن‌ها موفق به شناسایی گیرنده‌هایی در روده‌ها و اندام‌های حیاتی مانند قلب نیز شده‌اند. 

دانشمندان انگلیسی در تلاش‌اند نقشه‌ای از بدن انسان تهیه کنند تا بتوانند بهتر درک کنند که چگونه ویروس کرونا وارد سلول‌های بدن انسان می‌شود.

دانشمندان موفق به شناسایی دو نوع سلول به نام‌های «جام‌یاخته» (goblet cells) و «سلول‌های پوششی مژکدار» (ciliated epithelial cells) در بینی به عنوان هدف اولیه ویروس کرونا شده‌اند. این سلول‌ها نقاط مهمی برای ورود ویروس و آغاز عفونت ناشی از بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شوند. 

این سلول‌ها میزان بالایی از پروتئین‌های ورودی را دارد که ویروس کوویدـ۱۹ برای ورود به سلول‌های ما از آن استفاده می‌کند. 

جام‌یاخته‌ها یا سلول‌های جامی یاخته‌های غده‌ای ستونی از دسته یاخته‌های بافت پوششی‌اند که در تولید مایع مخاطی پوشاننده مجراهای تنفسی نقش دارند. نام این یاخته از روی شکل جام‌مانند آن‌ها گرفته شده‌ است.

سلول پوششی مژکدار تنفسی نوعی سلول پوششی است که بخش عمده حفرات بینی و قسمت هدایتی سیستم تنفسی را مفروش می‌کند.  این اپی‌تلیوم با حرکت مژک‌هایش همچنین به عنوان یک سد در برابر عوامل بیماری‌زا و ذرات خارجی از ایجاد عفونت و آسیب بافتی عمل می‌کند.

ویروس جدید کرونا برای ورود به سلول‌های انسانی به دو پروتئین اساسی به نام «آنزیم مبدل آنژیوتانسین- ۲» (ACE-2) و « پروتئاز تراغشایی- سرین ۲» (TMPRSS2) نیاز دارد. اولین پروتئین گیرنده‌ای است که ویروس می‌تواند به آن متصل شود، در حالی که دومین پروتئین ورود ویروس به سلول را تسهیل می‌کند. 

برای این مطالعه دانشمندان داده‌های ژنومی بیش از ۲۰ بافت مختلف افراد غیرآلوده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها همچنین به دنبال این بودند سلول‌های منفردی در این بافت‌ها بودند که هر دو پروتئین دخیل در وارد شدن ویروس کووید-۱۹ به سلول‌ها را دارند.

دکتر میشلا نوسدا نویسنده ارشد تحقیق از کالج سلطنتی لندن گفت: طی این مطالعه بینش خود درباره این‌که ویروس کرونا می‌تواند چه نقاطی از بدن را مورد هدف قرار دهد افزایش دادیم. 

ما حدود ۵۰۰ هزار سلول منفرد قلب ۱۴ انسان را تجزیه و تحلیل کردیم و ۳ نوع سلول را شناسایی کردیم که ویروس با هدف قرار دادن آن‌ها به بدن وارد می‌شود. نخستین سلول پریسیت‌ها هستند که در شبکه رگ‌های خونی کوچک در قلب یافت می‌شوند. دوم، سلول‌های عضلانی قلبی و سوم فیبروبلاست‌ها هستند. فیبروبلاست‌ها سلول‌هایی‌اند که به حفظ ساختار قلب کمک می‌کنند.

دانستن این سلول‌های خاص که کرونا آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد اطلاعات حیاتی لازم را برای درک و درمان سریع این نواحی در صورت آسیب دیدن در اختیار ما قرار می‌دهد. ما دریافتیم که پروتئین گیرنده «آنزیم مبدل آنژیوتانسین- ۲»  و «پروتئاز تراغشایی سِـرین- ۲» که می‌تواند ورود ویروس جدید کرونا تسهیل کند، در سلول‌های مختلف در اندام‌های مختلف از جمله سلول‌هایی که در قسمت داخلی بینی قرار دارند فعال می‌شوند.

همچنین دریافتیم سلول‌های جام‌یاخته مخاطی و سلول‌های پوششی مژکدار در بینی دارای بالاترین سطح هر دو پروتئین ویروس کرونا از بین تمام سلول‌های موجود در مجاری تنفسی هستند. 

این امر باعث می‌شود این سلول‌ها به احتمال زیاد مسیر اولیه ابتلا به ویروس باشند. دو پروتئین مهم ورودی مذکور در سلول‌های موجود در قرنیه چشم و بافت روده نیز یافت شدند.

محققان اکنون در حال ایجاد اطلس سلول‌های انسانی برای درک بهتر بیماری کوویدـ۱۹ هستند. دانستن این اطلاعات می‌تواند به درک بهتر شیوه انتقال ویروس کرونا کمک کند و همچنین زمینه‌ای برای توسعه درمان‌های بالقوه برای کاهش شیوع ویروس را فراهم کند.

کد خبر 504731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha