مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان، گفت: گرگ‌ها، پالایشگران خوبی برای طبیعت هستند و نباید بی‌مورد از سوی انسان‌ها تهدید شوند.

گرگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی مرشدی شنبه هفدهم خرداد افزود: این‌گونه جانوری با شکار حیوانات بیمار و ناتوان از افزایش آنها جلوگیری می‌کند و با این کار، سلامت و سرزندگی طبیعت را موجب می‌شود.

وی اظهار کرد: گرگ‌ها برای حفظ سلامتی طبیعت بسیار مفید و سودمند هستند و نباید بی‌جهت از سوی انسان‌ها مورد تهدید واقع شوند. گرگ‌ها نیز همانند دیگر گونه‌های جانوری از انسان‌ها دوری می‌گزینند و تا زمانی که جانوران درنده مورد تهدید واقع نشوند به افراد حمله نمی‌کنند و پنهان شدن را بهترین راهکار می‌دانند.  

مرشدی تصریح کرد: متاسفانه دست‌اندازی انسان به طبیعت و تخریب محیط‌زیست و زیستگاه و کمبود طعمه باعث می‌شود این‌گونه جانوری وحشی به منظور تغذیه به حریم‌های انسانی در شهرها و روستاها نزدیک شوند.

وی افزود: شکارچیان غیرمجاز نباید با شکار بی‌رویه، زنجیره غذایی حیوانات گوشتخواری چون گرگ‌ها را برهم بزنند، این جانور، بی‌جهت به انسان‌ها و دام‌های اهلی حمله‌ور نمی‌شود و علت نزدیک شدن آنها به سکونتگاه‌های انسانی را باید در خود جستجو کنیم.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: باید از پراکنش زباله، پسماند غذایی و لاشه حیوانات تلف‌شده در اطراف روستاها و شهرها اجتناب کرد چراکه این می‌تواند عامل و محرکی قوی برای نزدیک شدن گرگ‌ها به سکونت‌گاه‌های انسانی شود.   

مرشدی افزود: بسیاری از مواقع، حمله گرگاس (سگ گرگ) به انسان‌ها به پای گرگ‌ها نوشته می‌شود، اغلب حملات به انسان‌ها از سوی گرگاس‌ها (گرگ‌های هیبریدی) که خطرناک‌تر از گرگ‌های معمولی هستند و هیچ واهمه‌ای نیز از نزدیک شدن به انسان ندارند، انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، ۲ مورد حمله گرگ به دام‌های اهلی و یک مورد نیز به انسان را در استان زنجان را داشتیم که موجب تلف شدن قریب ۱۳۰ راس گوسفند و مصدومیت سه نفر از باغداران ابهری شد.

مرشدی با تاکید براینکه گرگ‌ها برای بقاء خود و تغذیه نیازمند طعمه غذایی هستند از شکارچیان خواست از شکار غیرمجاز طعمه‌های این‌گونه جانوری از جمله خرگوش، موش صحرایی و گراز به جد اجتناب کنند تا آنها از سرناچاری به حریم شهرها و روستاها پای نگذارند.

وی از روستاییان و شهروندان خواست، در صورت مشاهده گونه‌های جانوری وحشی ازجمله گرگ در اطراف سکونتگاه‌های خود بلافاصله موضوع را از طریق تلفن‌های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ اطلاع دهند تا اقدامات لازم برای متواری کردن آنها انجام شود و برای در امان ماندن از حمله گرگ به هشدارها و توصیه‌ها در خصوص حفاظت و مراقبت از سالمندان،  کودکان و دام‌های اهلی، توجه جدی کنند.   

مرشدی تصریح کرد: لازم است روستاییان برای حفاظت از دام‌های خود اقدامات حفاظتی را با دقت بیشتری انجام دهند و از سالمندان و کودکان نیز که قدرت مقابله در برابر گرگ را ندارند مراقبت بیشتری به عمل‌آورند و به آنان اجازه ندهند به‌تنهایی در مکان‌ها و زمان‌های خلوت، رفت‌وآمد کنند.

آخرین حمله گرگ به انسان در استان زنجان مربوط به سال ۹۶ است و طی سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۲، ۱ و ۶ نفر و سال ۹۶ نیز ۱۳ نفر از شهروندان و روستائیان این استان مورد حمله گرگ‌ها قرارگرفته و زخمی شدند و طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز هیچ حمله‌ای از سوی این‌گونه جانوری اتفاق نیفتاد.

کد خبر 518391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha