دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه ورزشی: برنامه ۵ ساله مهرداد هاشمی درحالی بود که وی می‌گفت باشگاه سایپا در حلقه دوم شرکت‌های تحت امر سایپا قرار دارد و در برنامه ۵ ساله دوم امیدواریم سایپا در حلقه اول قرار گیرد.

نارنجی و سفید، رنگ تیمی است که در سال ۱۳۶۸، کارخانه سایپا تصمیم گرفت با خرید امتیاز یکی از تیم‌های دسته چهارم لیگ تهران فعالیت خود را در عرصه فوتبال به طور جدی آغاز کند.

حرکت رو به رشد سایپا در سال ۶۹ آغاز شد که به دسته سوم صعود کرد و در سال ۷۰ در دسته دوم کار را ادامه داد. اما موفق به صعود به دسته اول لیگ تهران نمی‌شد.

با این حال امتیاز تیم سازمان کشتیرانی را که منحل شده، از آن خود می‌کند و وارد مسابقات دسته اول تهران می‌شود و در همان سال قهرمان لیگ و سوپرجام تهران شدند تا در لیگ دسته اول کشور حضور  یابند.

سایپا در سال ۷۲ قهرمان جام‌حذفی و لیگ آزادگان می‌شود و یک‌سال بعد آن را تکرار می‌کند و به رقابت‌های آسیایی راه می‌یابد اما در سال ۷۴ به یکباره به دلیل حضور همزمان در جام باشگاه‌های آسیا و تداخل آن با لیگ به دسته دوم سقوط می‌کند تا پس از یک‌سال وقفه به لیگ‌آزادگان بازگردد.

سایپا تا سال ۸۵ اما در لیگ فوتبال کشور، حضوری میانه‌ای داشت به طوری که همواره در اواسط جدول قرار می‌گرفت اما وقتی علی دایی سرمربی این تیم شد به یکباره در میان مدعیان قهرمانی ظاهر شد و بالاخره قهرمانی را پس از ۱۲ سال تکرار کرد.

اینجا بود که مهرداد هاشمی، مدیرعامل سایپا سخن از برنامه‌ای ۵ ساله به میان آورد و ابراز امیدواری کرد که سایپا را از حلقه دوم به حلقه نخست ارتقا ‌دهد. سایپا هیچگاه در زمان مهرداد هاشمی، باشگاهی که علاقمند به حضور در میان رسانه‌ها باشد نبود.

سکوت مدیرعامل به دیگر اعضای تیم هم سرایت کرده بود تا سایپا در فوتبال ایران یکی از کم‌حاشیه‌ترین تیم‌های لیگ ‌باشد، سکوتی که وی از آن به عنوان سیاست خود در تیمداری نام می‌برد: «اعتقاد داشتیم باید عمل کنیم، نه حرف بزنیم. 5 سال این روش را در پیش داشتیم.»

شاید به همین دلیل است وقتی محافل فوتبالی از تغییرات در سایپا خبر می‌دهند، او همچنان سکوت می‌کند و تلفن همراهش همچنان بسته است.

در این میان قهرمانی سایپا برای او و انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم‌ملی درهای بسته سایپا را باز کرد و به دلیل رسانه‌ای شدن او، مدیران سایپا از جمله مهرداد هاشمی نیز به میان رسانه‌ها ‌آمدند.

آنجایی که وی در دفاع از عملکرد علی دایی در اواخر فصل از حضور در تیم‌ملی و سایپا حمایت کرد. دایی نیز پاسخ حمایت سایپا را بلافاصله داد و این تیم به میان ۸ تیم مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان راه‌یافت.

اما در دوران مدیریت هاشمی در سایپا یک نکته جنجالی را می‌توان یافت. مناظره تند او با بیژن ذوالفقارنسب سرمربی تیم سایپا که در آستانه قهرمانی از این تیم به دلایلی که هنوز هم پس از ۲ سال به طور واضح بیان نشده، برکنار شده بود.

اخراج جنجالی و غیرمترقبه ذوالفقارنسب به گفت‌وگویی تند میان مدیرعامل و سرمربی در برنامه ۹۰ منجر شد تا برای اولین بار مهرداد هاشمی مثل دیگر مدیران باشگاه‌ها در جایگاهی حاشیه‌ای گرفتار افتد.

این برای آخرین‌ و اولین‌باری بود که هاشمی این چنین بدون پرده سخن می‌گفت.
احتمال جابه‌جایی در مدیریت باشگاه سایپا در اواخر سال گذشته مطرح شده بود ‌اما به دلیل همان سیستم بسته اطلاع رسانی سایپا تایید و تکذیبی صورت نگرفت تا کناره‌گیری هاشمی در تعلیق بماند و پس از گمانه‌زنی‌های بسیار نام حمید سجادی قهرمان سابق دوومیدانی ایران و آسیا به میان آید.

حمید سجادی که پس از دوران قهرمانی و رکوردداری در دوومیدانی آسیا، استاد تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد بود و در انتخابات ریاست فدراسیون دوومیدانی هم نامزد شده بود درحال حاضر با حکم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل موسسه ورزشی و تفریحات سالم کیش جانشین بهرام افشارزاده شده است.

گفته می‌شود عضو سابق تیم‌های ملی دو و میدانی از سال ۶۴ تا ۸۰ به دلیل نزدیکی که با مهرداد بذرپاش مدیرعامل کارخانه سایپا دارد، یکی از گزینه‌های اصلی هدایت سایپا پس از جابه‌جایی احتمالی مهرداد هاشمی است. موضوعی که با توجه به نزدیکی با مدیرعامل کارخانه سایپا محتمل به نظر می‌رسید.

سجادی اما در گفت‌وگو با روزنامه همشهری از اصل، این خبر را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «به هیچ‌وجه صحبتی با من در مورد مدیریت باشگاه سایپا نشده است و اصلاً ‌از این موضوع بی‌خبرم. این حرف‌ها شایعه است. خود من هم شنیده‌ام.»

سجادی در حالی این موضوع را تکذیب می‌کند که پیش از این برخی منابع خبری از عضویت حسین رضازاده و حمید سجادی در هیأت‌مدیره سایپا خبر داده بودند.

در این خصوص هدایت‌پور، مدیر روابط عمومی باشگاه سایپا با تکذیب این خبر می‌گوید: «این مسئله صحت ندارد و هنوز هیچ نامه‌ای در این مورد به دست ما نرسیده است.»

تکذیب بلافاصله خبر پیوستن سجادی به مجموعه سایپا در ارتباط است با سخنان وی، که از رسانه‌ها می‌خواهد در شرایط حساس کنونی تیم سایپا که در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارد از درج مطالب خلاف واقع که مدیریت این تیم را در حال تغییر عنوان می‌کنند، جلوگیری کند: «نباید به شایعه‌ها دامن زد. من همیشه در دوران ورزشکاری هم به اخلاق معتقد بودم و هم‌اکنون هم درج این مطالب را خلاف مروت و اخلاق می‌دانم.»

سجادی ادامه می‌دهد: «آرزو می‌کنم مدیریت و بازیکنان و کادرفنی محترم این تیم در راهی که دارند موفق باشند و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای در زمان کنونی به صلاح این تیم و فوتبال کشور نیست.»

در این میان اما برخی منابع خبری معتقدند که مهرداد هاشمی در پایان فصل صندلی مدیریتی باشگاه سایپا را ترک می‌کند و در داخل مجموعه بزرگ سایپا مسئولیت بزرگتری خواهد گرفت. البته امکان دارد به واسطه عملکرد مناسب هاشمی در باشگاه سایپا، مدیریت او همچنان ادامه یابد، اما بازار شایعات بسیار داغ است.

کد خبر 51683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز