گروه ورزشی: مربی شناخته‌شده‌ای نزد ایرانی‌هاست. او را که با خاطره تلخ دیدار تیم‌ملی ایران و بحرین در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۲ می‌شناسند.

در حالی چندروزی بدون سروصدا میهمان باشگاه سایپا تهران است که این تیم صنعتی و متمول بسیار مشتاق است که با سیدکای آلمانی قرارداد امضا کند.

این البته به مذاکرات فشرده‌ای مربوط می‌شود که در چند نوبت انجام شده و روز چهارشنبه نیز آخرین مرحله آن در باشگاه سایپا صورت می‌گیرد.

سیدکا حتی چمدان‌های خود را نیز برای اقامت در تهران و حضور در لیگ فوتبال ایران به همراه آورده است تا بلافاصله پس از عقد قرارداد راهی اردوی سایپا در اردبیل شود.

گفته می‌شود هنوز چند موضوع درخصوص قرارداد این مربی آلمانی وجود دارد که امید زیادی به حل آن می‌رود.

شاید به همین دلیل است که مدیرعامل سایپا می‌گوید: «اگر مسائل فی‌مابین حل شود، با او قرارداد امضا می‌کنیم. اکنون ۷۰ درصد کار نهایی شده و امروز بقیه مسائل بررسی می‌شود.»

سیدکا که سال‌ها در فوتبال خلیج‌فارس حضور داشته است، تیم‌های ایرانی را به خوبی می‌شناسد. شاید به همین دلیل است که موافقت اصولی خود را در مورد پیشنهاد سایپا ابراز داشته است.

روز گذشته جلسه با حضور علی دایی و سیدکا در محل باشگاه سایپا برگزار شد. تقابل این دو پس از دیدار جنجالی سال ۲۰۰۲ در منامه در حالی که سیدکا سرمربی تیم بحرین بود و علی دایی کاپیتان مورد اعتماد بلاژویچ بسیار جالب توجه بود.

اما حال دایی در تیم‌ملی سرمربی است و در تحولات باشگاه سایپا نقش زیادی دارد.آنچه مسلم است علاقه طرفین برای همکاری است.مدیرعامل باشگاه سایپا درباره عقد قرارداد با سیدکا می‌گوید: «مشکلی وجود ندارد.

مذاکرات مثبتی صورت گرفت و به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد. چند مسئله مانده که امیدواریم حل شود.سیدکا می‌تواند کارش را با سایپا شروع کند.»

حمید سجادی ادامه می‌دهد: «برنامه‌ تمرینی تیم تدوین شده است. از ۲۸ تیرماه به اردوی آلمان خواهیم رفت که کارهای مقدماتی آن صورت گرفته است. امیدواریم سایپا تا شروع لیگ تحت نظر مربی آلمانی به فرم مطلوب خود دست پیدا کند. ضمن اینکه ما باید حضوری موفق در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشیم که این خود یک انگیزه مضاعف محسوب می‌شود.»

کارنامه سیدکا

ولفگانگ سیدکا در ۲۶ می سال ۱۹۵۴ در برلین متولد شد. پس از ورود به عرصه فوتبال به‌عنوان بازیکن خط میانی، خود را معرفی کرد. او سابقه بازی در تیم‌های هرتابرلین، مونیخ 1860 و وردربرمن را در کارنامه‌اش دارد. سیدکا از سال ۱۹۸۷ وارد دنیای مربیگری شد.

اولین تجربه مربیگری او در آلمان به فصل ۱۹۸۷-۱۹۸۸ برمی‌گردد، زمانی که سرمربیگری تیم فوتبال تنیس بورسیابرلین را برعهده داشت. بعد از این تجربه، وی هدایت تیم اولدن‌برگ را برعهده گرفت و توانست این تیم دسته سومی را به بوندس‌لیگای دو برساند.

در بوندس‌لیگای دو نیز البته عملکرد خوبی از خود به ‌جای گذاشت و اگر تنها در یکی، دو بازی با بدشانسی مواجه نمی‌شد می‌توانست تیمش را راهی لیگ دسته اول آلمان کند.

سیدکا همچنین در سال ۱۹۹۴ به آرمینیا بیله‌فلد پیوست. ۳ سال بعد در وردربرمن او در قامت یک دستیار کارش را آغاز کرد اما در میانه فصل به  سرمربیگری این تیم مطرح دست پیدا کرد.

وی دوران موفقی را در این تیم سپری کرد. او بعد از اتو ر‌هاگل دومین مربی‌ای بود که توانست وردربرمن را در سال ۱۹۹۸ به یکی از جام‌های اروپایی برساند.

سیدکا در مسابقات اروپایی نتایج خوبی را با وردربرمن کسب کرد. اما یک فصل بعد  مسئولان باشگاه تصمیم گرفتند به دلیل کسب نتایج ضعیف در بوندس‌لیگا پس از هفته هشتم او را برکنار کنند.

این درحالی بود که خیلی‌ها آیلتون، مهاجم برزیلی و باکیفیت وردربرمن را کشف سیدکا می‌دانستند.

وی به‌طور کلی به عنوان مربی در ۱۵۵ بازی در بوندس‌لیگا حضور داشته است که البته سال ۲۰۰۰ در واقع نقطه جدایی سیدکا از مربیگری در آلمان محسوب می‌شود به طوری‌که او از سال ۲۰۰۰ به بحرین رفت تا هدایت تیم‌ملی این کشور را برعهده بگیرد.

یک سال بعد بحرین با شکست تیم‌ملی کشورمان باعث صعود عربستان به جام‌جهانی ۲۰۰۲ کره و ژاپن شد و ایران به مسابقات پلی‌آف رفت و درنهایت از صعود به جام‌جهانی ناکام ماند. علی دایی آن روز کاپیتان تیم‌ملی کشورمان بود.

در سال ۲۰۰۲ سیدکا توانست تیم‌ملی بحرین را به عنوان نایب قهرمانی جام خلیج‌فارس برساند. به همین دلیل در همان سال جزو بهترین مربیان آسیا برگزیده شد.

این مربی ۵۸ ساله از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ در تیم العربی قطر،‌ مشغول به فعالیت شد. او زمانی هدایت این تیم را برعهده گرفت که بازیکنان نامداری چون افن‌برگ و باتیستوتا در العربی قطر حضور داشتند.

سیدکا در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان بهترین مربی فوتبال قطر شناخته شد. او یک سال بعد دوباره به بحرین رفت و هدایت تیم‌ملی این کشور را برعهده گرفت اما به دلیل حذف تیم‌ملی بحرین در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان از سمت خود برکنار شد. هرچند او توانسته بود تیم ۸۳۱ رنکینگ فیفا را تا رده پنجاهم بالا بیاورد.

او  در سال ۲۰۰۶ به‌قطر بازگشت و تا یک سال مربیگری الغرافه را برعهده گرفت که البته با این تیم به نایب قهرمانی لیگ و جام‌حذفی این کشور دست یافت.

مذاکرات سیدکا با علی‌دایی نتیجه بخش بوده است اما برای توافق در مورد مسائل مالی باید منتظر بود.

کد خبر 57449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز