دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

نمایش «کلبه عمو تم» در حالی روز جمعه با تئاتر شهر خداحافظی کرد که میانگین تعداد تماشاگران آن در تالار اصلی با ظرفیت 579 صندلی، تقریبا 300 تماشاگر در هر اجرا بود.

«کلبه عمو تم» بهروز غریب‌پور از روز 27 فروردین در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و توانست در 22 اجرا در مجموع 6 هزار 626 تماشاگر را به تالار اصلی بکشاند. از آنجا که ظرفیت تالار اصلی 579 نفر است، این نمایش با بلیت هفت هزار تومانی به‌طور میانگین در هر اجرا 301 تماشاگر داشته که تقریبا نصف ظرفیت تالار است.

«کلبه عمو تم» براساس رمانی به همین نام از هریت بیچر استو داستان تبعیض نژادی در آمریکا را در 180 دقیقه روایت می‌کند و از جمله بازیگران آن می‌توان شهین علیزاده، نعمت اسداللهی، نسیم ادبی، محمد ساربان، منوچهر علیپور، سیامک حلمی، سیاوش چراغی‌پور، صنم نکواقبال، مینو زاهدی و نادیا فرجی را نام برد.

هر اجرای «حسن و دیو راه باریک پشت کوه»30 تماشاگر بیش از ظرفیت تالار قشقایی دارد. دیگر نمایش روی صحنه در تئاتر شهر «تبرئه‌شده» به کارگردانی منیژه محامدی است که در 16 اجرای خود در تالار 122 نفری چهارسو میزبان یکهزار و 93 تماشاگر بوده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که این نمایش هم در هر اجرا 68 نفر را به چهارسو کشانده و هر بار تقریبا نیمی از ظرفیت سالن خالی بوده است.

نمایش 80 دقیقه‌ای تبرئه‌شده براساس نمایشنامه‌ای از اریک جنسن و جسیکا بلنک به داستان تبرئه‌شدگان زندان‌های آمریکا می‌پردازد و از سوم اردیبهشت روی صحنه رفته است. در این نمایش با بلیت چهار هزار تومانی محمد اسکندری، مهوش افشارپناه، مجید جعفری، عمار تفتی، محمد نادری، محمد لاچینی، فرناز رهنما و... بازی می‌کنند.

تالار 103 نفری سایه هم که از روز دهم اردیبهشت میزبان نمایش کمدی غلتشن‌ها به کارگردانی حمید پورآذری است، در 10 اجرا حدود هزار و 33 تماشاگر داشته؛ یعنی در هر اجرا ظرفیت این تالار به‌طور کامل پر شده و علاقه‌مندان با خریدن بلیت چهار هزار تومانی به‌مدت 90 دقیقه به تماشای این نمایش نشسته‌اند.

«غلتشن‌ها» یک کمدیا دلارته براساس متنی از کارلو گولدونی است و داستان زندگی زنان در یک جامعه کوچک مردسالار را روایت می‌کند. علی سرابی، هدایت هاشمی، جواد پورزند، محمد طیب طاهر، آتیه جاوید، مینا خسروانی، معصومه قاسمی‌پور، سمانه دارابی، افسانه بخش‌فرد، علی کلی و علی هاشمی بازیگران این نمایش هستند.

اما «حسن و دیو راه باریک پشت کوه» که از 26 فروردین به کارگردانی افشین هاشمی در تالار 115 نفری قشقایی اجرا می‌شود، در هر اجرا میزبان حدود 152 تماشاگر بوده و پس از 24 اجرا سه هزار و 642 تماشاگر داشته است. آمار نشان می‌دهد که در هر اجرا بیش از 30 علاقه‌مند تئاتر برای دیدن این نمایش کمدی حتی روی زمین تالار قشقایی هم می‌نشینند.

حسن و دیو راه باریک پشت کوه تلفیقی از انواع نمایش‌های ایرانی است و تلاش حسن را برای رسیدن به دیو راه باریک پشت کوه به تصویر می‌کشد. هدایت هاشمی، علیرضا ناصحی، میثم یوسفی، ستاره امینیان و افشین هاشمی بازیگران این نمایش 60 دقیقه‌ای با بلیت سه هزار تومانی هستند.

«کادنس» علیرضا دهقان هم که از 26 فروردین با نمایشنامه‌ای از طلا معتضدی در کارگاه نمایش روی صحنه رفته، به‌طور میانگین در هر اجرا 65 تماشاگر داشته که 10 نفر از ظرفیت 55 نفری کارگاه نمایش بیشتر است. این نمایش 45 دقیقه‌ای با بلیت دو هزار تومانی در 23 اجرا یکهزار و 492 تماشاگر داشته است.

در «کادنس» که از نمایش‌های موفق جشنواره تئاتر فجر پارسال هم بود، فرزین صابونی، سینا رازانی، علیرضا محمدی و لیلی رشیدی بازی می‌کنند. نمایش داستان سه روح است که در جهان پس از مرگ در عالم برزخ در مواجهه با یک فرشته باید با یادآوری اعمال خود پاسخگوی پرسش‌های او باشند.

قرار است از این هفته نمایش «کانال کمیل» به کارگردانی کورش زارعی در تالار اصلی تئاتر شهر جایگزین «کلبه عمو تم» شود. «تبرئه‌شده»، «غلتشن‌ها»، «حسن و دیو راه باریک پشت کوه» و «کادنس» هم به‌ترتیب ساعت 20 در چهارسو، 15/20 در سایه، 45/18 در قشقایی و 19 در کارگاه نمایش اجرا می‌شوند.

همچنین نمایش «کمدی مرگ» نوشته‌ وودی آلن به کارگردانی محسن میرزاخانی خرداد و تیر ماه سال‌جاری در تالار اصلی فرهنگسرای نیاوران به صحنه می‌رود.

این نمایش که کاری از گروه تئاتر «سوگ شاد» است، پیش از این در جلسات نمایشنامه‌خوانی ویژه آثار کمدی در فرهنگسرای نیاوران به اجرا درآمده بود.

مهدی واثقی، فرید قبادی، محسن صفدری، حسین میرزاییان، مهدی امین لاری، مهرنوش حسینی، وحید خانه‌ساز، فرشته مستوفی، مارال حاجی‌زاده و حمید کاشانی بازیگران این نمایش هستند. این نمایش از ‌٣٠ اردیبهشت ماه به‌مدت ‌٧٠ دقیقه در فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

کد خبر 51612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز