شیوع ویروس کرونا پیامدهای مخرب بر صنعت نشر فرانسه به جا گذاشته و در این میان بسیاری از ناشران نتوانسته‌اند از کمک‌های دولتی مرکز ملی کتاب بهره‌مند شوند.

صنعت نشر فرانسه در آستانه ورشکستگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر فیگارو نوشته است، نتایج مطالعه‌ای که اخیراً توسط اتحادیه انتشارات ملی فرانسه (SNE) منتشر شده نشان می‌دهد که صنعت نشر این کشور به خاطر پاندمی کروناویروس درگیر بحرانی بی‌سابقه شده است.

با استناد به نتایج این مطالعه که هفته گذشته منتشر شد، سیستم‌های حمایتی و کمکی راه‌اندازی‌شده برای کمک به این صنعت «ناکافی و بیش از حد محدودکننده» هستند و به همین دلیل بسیاری از ناشران با مشکلاتی جدی مواجه شده‌اند که روی فعالیت آن‌ها در کوتاه و میان مدت اثرگذار خواهد بود.

بعد از اثرات فاجعه‌بار ماه‌های مارس و آوریل برای فعالیت ناشران، نیمی از ناشرانی که در نظرسنجی اتحادیه شرکت کردند تخمین زدند که گردش مالی‌شان در سال ۲۰۲۰ با کاهشی معادل با ۲۰ تا ۴۰ درصد مواجه خواهد شد. همچنین یک چهارم از آن‌ها گفتند انتظار کاهشی بیش از ۴۰ درصدی را دارند.

روی هم رفته ۶۱۳۲ نفر که در ۲۵۰ خانه نشر در ابعاد مختلف کار می‌کنند به سوال‌های این نظرسنجی پاسخ دادند. نیمی از آن‌ها نماینده خانه‌های نشر کوچک با گردش مالی کمتر از ۵۰۰ هزار یورو در سال هستند. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان گفتند مسلماً امسال با مشکلات مالی قابل توجهی مواجه خواهند بود و ۱۸ درصد گفتند انتظار دارند ورشکسته شوند.

تنها ۲۵ درصد از ناشران گفتند برای دریافت هیچ نوع از حمایت‌های دولتی ثبت نام نکرده‌اند. از هر پنج خانه نشر یک مورد درخواست استفاده از کمک صندوق اتحاد ملی فرانسه را داشته که ۱۵۰۰ یورو برای خانه‌های نشر کوچک کنار گذاشته است. از سوی دیگر درصد خیلی کمی از ناشران خواستار دریافت بسته کمکی مرکز کتاب ملی کشور شدند چون گفتند معیارهای دریافت آن بیش از حد محدودکننده هستند.

مطالعه همچنین نشان داده تنش‌هایی در روابط انتشاراتی‌ها و بانک‌ها و کتاب‌فروشان به وجود آمده است. اما یکی از تنها نکات مثبت این بوده که در دوران قرنطینه کروناویروس فروش کتاب‌های دیجیتال و همچنین کتاب‌های صوتی افزایش داشته که باعث شده کمی از ضررهای اعمال شده بر گردش مالی خانه‌های نشر جبران شود.

ناشران در نظرسنجی گفتند به طور متوسط قصد دارند انتشار ۱۸ درصد از آثاری که قرار بود در سال ۲۰۲۰ بیرون بیایند را به تعویق بیندازند یا کنسل کنند تا بتوانند از ایجاد شدن سیلی بزرگ و فشار آمدن بیشتر به کتاب‌فروشی‌ها جلوگیری کنند.

ناشران همچنین گفتند انتظار دارند که احیای صنعت نشر فرانسه با سختی‌های بسیاری مواجه شود و گفتند عامل اصلی که آن‌ها را نگران می‌کند «کاهش تقاضا از سوی کتاب‌خوانان» است. آن‌ها همچنین تاکید داشتند که کل صنعت نیازمند همدلی و همچنین حمایت بیشتر دولتی است تا بتوان این بحران را پشت سر گذاشت.

کد خبر 515310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha