پژوهشگران انگلیسی و آمریکایی داده‌های به دست آمده از یک بانک اطلاعات پزشکی انگلستان را تحلیل کردند و دریافتند نوعی جهش ژنتیکی عامل زوال عقل خطر ابتلا به کوویدـ۱۹ را افزایش می‌دهد.

کرونا ـ ژنتیک

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از گاردین نوشت: پژوهشی جدید حاکی از این است داشتن یک ژن معیوب مرتبط با زوال عقل می‌تواند خطر ابتلا به کوویدـ۱۹ شدید را تا دو برابر افزایش دهد.

پژوهشگران دانشگاه اکستر انگلستان و دانشگاه کنتیکت آمریکا داده‌های به دست آمده از یک بانک اطلاعات پزشکی انگلستان را تحلیل کردند و دریافتند که خطر ابتلا به نوع شدید کوویدـ۱۹ در میان افرادی که حامل دو رونوشت معیوب از ژن آپولیپوپروتئین ایی هستند، بیشتر است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد داشتن دو رونوشت معیوب از این ژن می‌تواند خطر بروز آلزایمر و بیماری قلبی را نیز افزایش دهد. بررسی‌های این گروه پژوهشی نشان می‌دهد که داشتن این جهش‌های ژنتیکی خطر ابتلا به کوویدـ۱۹ را حتی در افرادی که به این بیماری‌ها مبتلا نیستند دو برابر می‌کند.

پژوهشگران پیش از این دریافتند افراد مبتلا به زوال عقل سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به کوویدـ۱۹ شدید قرار دارند و هنوز روش محافظت یا محل نگهداری خاصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. 

بخشی از این خطر می‌تواند با شیوع زیاد کروناویروس در خانه‌های سالمندان مرتبط باشد، اما پژوهشگران در این پروژه به بررسی مولفه‌ای ژنتیکی پرداخته‌اند که می‌تواند در این میان موثر باشد.

پژوهشگران دریافتند افرادی که حامل رونوشت معیوب ژن آپولیپو پروتئین ایی هستند، دو برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید کوویدـ۱۹ قرار دارند. آن‌ها در این پژوهش، داده‌های مربوط به سلامت و ژنتیک مربوط به ۵۰۰ هزار نفر را در بانک اطلاعات پزشکی انگلستان مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر افراد این جمع مورد بررسی هنوز به ویروس مبتلا نشده‌اند، اما کسانی که نتیجه آزمایش کوویدـ۱۹ آن‌ها مثبت از آب درآمد، حامل این جهش ژنتیکی بودند و میزان ابتلا در آن‌ها دو برابر افراد دیگر بود.

دکتر چیا لینگ کو، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه کنتیکت، گفت: نتایج این پژوهش بسیار مهم است زیرا ممکن است ما با کمک آن‌ها بتوانیم درک کنیم که چگونه این ژن معیوب موجب آسیب‌پذیری در برابر کوویدـ۱۹ می‌شود.

شاید نتایج این پژوهش بتواند ایده‌های جدیدی را برای درمان ارائه دهد. این نتایج بسیار مهم است، زیرا نشان می‌دهد افزایش خطر ابتلا به بیماری که با افزایش سن بروز می‌کند، می‌تواند ناشی از تفاوت‌های بیولوژیکی خاصی باشد.

پروفسور دیوید ملزر، سرپرست این پژوهش، بیان کرد: چندین پژوهش نشان داده‌اند که افراد مبتلا به زوال عقل در معرض خطر ابتلا به کوویدـ۱۹ قرار دارند. این پژوهش نشان می‌دهد ممکن است این خطر فقط ناشی از اثرات فراموشی، افزایش سن و قرار گرفتن در معرض ویروس در خانه‌های سالمندان نباشد.

وی افزود: شاید این خطر تا حدودی ناشی از تغییرات ژنتیکی خاصی باشد که این افراد را هم در معرض ابتلا به کوویدـ۱۹ قرار می‌دهد و هم آن‌ها را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کنند.

کد خبر 515118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha