یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

ترجمه - فرشته آل علی: شاید خیلی‌ها فکر کنند افراد بدهکار فقط شب ها خواب راحت ندارند اما تحقیقات نشان می‌دهد داشتن بدهی بیش از اینها برای سلامت انسان خطر ساز است و بیمارهای ناشی از استرس را به‌دنبال دارد.

حتما شما هم این جملات را شنیده‌اید: «فقط با پرداخت فلان مقدار در ماه صاحب خانه شوید» یا « مرد تا زیر بار قرض نرود، مرد نمی‌شود» و... به‌طور حتم بدهی هم انواع معقول و نا‌معقول، با دلیل منطقی و بدون منطق دارد، ولی افراد به هر دلیل که بدهکار باشند یک مشکل مشترک دارند: خواب و خوراک و آسایش در زندگی آنها وجود ندارد.

در بررسی ای  که آسوشیتید‌پرس آن را گزارش کرده است نیمی از افرادی که بدهی داشته‌اند به‌طور مکرر از این موضوع ناراحت بوده و عذاب می‌کشیده‌اند. بیشتر این افراد دائم و بی‌وقفه به بدهی خود فکر کرده و لحظه‌ای از آن غافل نبودند. اما اگر بدهی تا این اندازه عذاب آور است چرا مردم این‌همه بدهکارند؟!

واقعیت این است که بدهی و فکر و خیال پرداخت آن به همراه فشار مالی شدید ناشی از قسط های سنگین باعث بروز استرس می‌شود. واکنش بدن نسبت به استرس بخشی از پاسخ جنگ و گریز است که در بدن ایجاد می‌شود. بدن ما برای مقابله با دشمن و شرایط مخاطره آمیز به این پاسخ احتیاج دارد تا خودش را نجات دهد. اما وقتی همین پاسخ و اثرات جسمی آن به‌دلیل استرس ناشی از بدهکاری اتفاق می‌افتد مضرات آن برای بدن بیش از فواید آن است. 2 هورمون کورتیزول و آدرنالین مسئول بروز اثرات جسمی ناشی از استرس هستند.

این هورمون ها از طریق جریان خون به قسمت‌های مختلف بدن رسیده و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند. مقدار تنفس افزایش یافته و سیستم ایمنی دچار تغییر می‌شود. اگر چه این اثرات فیزیکی فرد را برای فرآیند جنگ و گریز آماده می‌کند اما در شرایطی مثل بدهکاری که استرس طولانی مدت و مداوم است اثرات تخریبی داشته و باعث بروز بیماری‌های قلبی، افزایش فشار خون، دیابت و حتی بعضی انواع سرطان می‌شود. جالب است بدانید فکر و خیال باز گرداندن پول و پاسخ به طلبکاران، کاهش وزن را در افراد بدهکار با مشکل مواجه می‌کند.

در مطالعه‌ای که در مجله طب داخلی آمریکا به چاپ رسیده است محققان دانشگاه شیکاگو دریافتند خواب ناکافی باعث کاهش سطح هورمونی به نام لپتین می‌شود که تنظیم‌کننده اشتهاست. سطح لپتین در مغز تعیین می‌کند چه موقع بدن به مواد غذایی بیشتر نیاز داشته و چه موقع نیاز ندارد. کاهش سطح لپتین، چاقی را به دنبال دارد و به این ترتیب نتیجه بی‌خوابی چاقی و اضافه وزن است. افراد بدهکار هم به راحتی مشکلات جسمی ناشی از آن‌را می‌شناسند و اکثر آنها از اضافه وزن، میگرن و سوء هاضمه شاکی‌اند.

محققان می‌گویند با توجه به اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، همان‌طور که برای بدهی باید برنامه ریزی کنید تا مقدار و نحوه پرداخت آن مشخص باشد، برای ثروت و دارایی خود هم برنامه مشخص داشته باشید. شاید باور نکنید اما  بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشکلات مالی افراد ثروتمند هم کم نیست چون معمولا در این خانواده‌ها ریخت و پاش به یک پدیده دائمی تبدیل می‌شود و بعضی اوقات منابع مالی ته کشیده و قضیه بدهکاری و مشکلات آن به‌وجود می‌آید. به این دلیل رفتار خرج کردن افراد باید تغییر کند.

Web MD.com
 7 مه 2008

کد خبر 51481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز