مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های فراساحلی) گفت: روزانه حدود ۲۰۰ تن ماهی در اسکله صیادی کنارک تخلیه و در بازار داخلی استان و سایر نقاط کشور عرضه می‌شود.

صید ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمد شهلی‌بر پنج‌شنبه اول خرداد اظهار کرد: اسکله صیادی کنارک یکی از بزرگ‌ترین اسکله‌های صیادی کشور محسوب می‌شود که به آب‌های آزاد متصل بوده و دارای حدود ۲۴۶ لنج صیادی و ۲۲۶ قایق صیادی است.

وی با اشاره به این‌که شهرستان کنارک یکی از قطب‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان است، بیان کرد: حدود چهارهزار و۵۰۰ صیاد بر روی این شناورها مشغول به فعالیت صیادی هستند.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: چابهار و کنارک همچنین با دارا بودن ۴۲ درصد سهم صید در میان استان‌های جنوبی، ۴۰ درصد سهم صید ایران و تامین بیش‌از ۶۰ تا ۷۰ درصد ماهیان صنعتی نقش مهم و بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

وی گفت: ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل تیس، شهرکنارک، رمین، زرآباد، پزم، هفت‌تیر شهر چابهار، بریس، گواتر، جُد، تنگ و پسابندر و ۶ شهرک و ناحیه صنعتی با بیش‌از ۱۰۰ واحد تولیدی صنایع شیلاتی در جنوب سیستان و بلوچستان فعال هستند.

شهلی‌بر با اشاره به اینکه حدود یکهزار فروند لنج و یکهزار و ۵۰۰ فروند قایق صیادی مجوزدار در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در بنادر چابهار و کنارک فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: سالانه صیادان این استان ۳۱ درصد صیدکل کشور، ۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور و ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی‌پروری) را انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها چابهار و کنارک را در رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند قرار داده است.

وی ادامه داد: چابهار و کنارک به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی کار ساده، فناوری بومی شده و قابل‌دسترس، بازارهای نسبتا شناخته‌شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو و سایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌پروری، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا کند.

کد خبر 513871

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha