سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقیانوس هند، سومین اقیانوس بزرگ جهان است و ۲۰٪ از سطح کره زمین را پوشانده است.

آشنایی با اقیانوس هند

اين اقيانوس همچنین گرم‌ترین حوزه اقیانوسی جهان به شمار می‌آید (نمونه بارز آن خلیج فارس است که از شاخه‌های این اقیانوس به‌شمار می‌آید و بر طبق آمار گرم‌ترین ناحیه آبی جهان با ۳۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد). از جمله مهم‌ترین تاثیرات این اقیانوس ایجاد بادهای باران‌آور موسمی است که در سرتاسر جنوب شبه قاره هند و آسیای جنوب شرقی باعث ایجاد باران‌های فصلی و همچنین جریان‌های آب‌گرم استوایی می‌شود. این اقیانوس از شمال به آسيا، از غرب به آفريقا، از شرق به استراليا و از جنوب به اقيانوس منجمد جنوبي منتهی می‌شود.

۳۷ کشور در کرانه و ۱۷ کشور از آبراهه‌های کوچک‌تر به این اقیانوس راه دارند. بیش‌تر این کشورها از کشورهای توسعه ‌نیافته و از زمره کشورهایی هستند که اصلاحا کشورهای جنوب نامیده می‌شوند. راه ورود به هفت دریای مهم جهانی و چهار تنگه راهبردی جهان یعنی هرمز، باب‌المندب، مالاكا، و سوئز از این اقیانوس می‌گذرد.

صید ماهی‌های موجود در اقیانوس هند عرصه رقابتی کشورهای ژاپن، چین، کره جنوبی، روسیه، تایوان است. در میان کشورهای کرانه‌ای این اقیانوس دو قدرت اتمی هند و پاکستان، قرار دارند. در گزارش سازمان دریانوردی بین‌الملل، اقیانوس هند ناامن‌ترین اقیانوس جهان گزارش شده‌ است. بیشتر این ناامنی در قالب دزدي دريايي در کرانه‌های سومالی و تنگه مالاکا رخ می‌دهد.

اقیانوس هند

  • همکاری منطقه‌ای

هند به عنوان مهم‌ترین کشور اقیانوس هند تلاش دارد یک اتحادیه قدرتمند سیاسی اقتصادی و حتی نظامی در اقیانوس هند ایجاد کند. این تشکل "اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي حاشيه اقيانوس هند" (IORARC) نام دارد. قبلاً بیش‌تر نشست‌های سیاسی و همکاری‌های منطقه‌ای برگزار می‌کرد اما اولین نشست پاک اقتصادی تجاری تحت عنوان فوروم وزرای تجارت و اقتصادی کشورهای عضو در 5-3 تیر ماه ۱۳۹۲ برگزار شد. هند مصمم است که این اتحادیه را از سایر اتحادیه‌ها مانند آسه آن و ... مهم‌تر سازد.

  • منبع: ويكي پديا
کد خبر 322013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha