پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اقیانوس منجمد جنوبی یا اقیانوس یخ‌بسته جنوبی جنوبی‌ترین اقیانوس جهان است. این اقیانوس که حول قطب جنوب قرار دارد، با اقیانوس‌های آرام، اطلس و اقیانوس هند همجوار است.

آشنایی با اقیانوس منجمد جنوبی
  • موقعیت جغرافیایی

از مهم‌ترین دریاهای اطراف این اقیانوس راس، آموندسن، درياي ودل، ديويس و درياي بلينگسهاوزن را می‌توان نام برد. مقامات استراليايي همواره حد این اقیانوس را مرزهای جنوبی جزیره استرالیا دانسته و عقیده دارند اقیانوس منجمد جنوبی هم‌مرز با استرالياست.

  • آب و هوا

اقیانوس منجمد جنوبی به علت نزدیکی با قطب جنوب و قاره جنوبگان سرد است. بسیاری از مناطق این اقیانوس یخ‌بسته است و دارای تعداد زیادی کوه یخی است که با توجه به پدیده گرم شدن زمین بر تعداد آنان افزوده می‌شود. دمای آب معمولاً بین -۲ تا ۱۰ درجه سلسیوس است. عمق آّ در اقیانوس منجمد جنوبی نیز بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر است.

  • حیات جانوری

در آب‌های اقیانوس منجمد جنوبی حیواناتی مانند نهنگ، پنگوئن، ماهي مركب و خوك دريايي زندگي مي‌كنند. در اقیانوس منجمد جنوبی بر اثر تاثیرات جوی ناشی از شکاف لايه اوزون میزان زیادی اشعه فرابنفش وجود دارد که توسط فيتوپلانكتون‌ها جذب و به برخی حیوانات مانند ماهی‌ها منتقل شده‌ است. این انتقال موجب تغییر در دي ان اي ماهی‌ها شده ‌است.

کد خبر 326209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha