شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

لطف‌الله صبوحی*: وقتی مواردی برای اعطای مجوز در SMS تلفن ثابت، MMS و دیگر فناوری‌های نوین به سازمان ارجاع پیدا می‌کند شرح و ضوابط آن تدوین می‌شود که امکان دارد گاهی زمان‌بر هم باشد و حتی ممکن است فناوری خاصی پیشنهاد شود.

 سازمان باید بررسی‌های لازم روی فناوری خاص را انجام دهد و باید در برخی موارد با نگاه حاکمیتی تصمیم بگیرد که آیا فناوری در شبکه اجرا شود و یا خیر که معمولا محدودیت فناوری خاصی حکم داده می‌شود و همین امر باعث تاخیر در پاسخگویی به برخی از مراجعات سازمان می‌شود.

در مورد سرویس MMS نیز به‌دلیل ماهیت وجودی آن باید گفت که این سرویس ملاحظات خاص خود را می‌طلبد و باید پس از تنظیم شدن این مقررات، سرویس مذکور ارائه شود که هم اکنون در سازمان مطالعات و بررسی‌ها در این مورد در جریان است، ناگفته نماند که سازمان پس از پیش آمدن این ماجرا مطالعات خود را در  زمینه3 G شروع کرده است.

همچنین مشکل به وجود آمده در مورد سرویس SMS در تلفن‌های ثابت، عدم‌وجود تعرفه است که از سوی سازمان سامانه ‌تعرفه‌گذاری باید تعیین شود. هدف از این کار هم سود دو طرف ماجراست یعنی اینکه نه طرح اقتصادی شرکت‌های مذکور به خطر بیفتد و نه اینکه مصرف‌کننده متضرر شود.

در مورد اخباری که یکی-  دو ماه اخیر در زمینه دارندگان مجوز تلفن ثابت مطرح شده است، نیز باید گفت؛ متأسفانه اخبار منتشره خلاف واقعیت بوده و هنوز مجوزی باطل نشده است، اما به‌طور کلی ارائه تلفن ثابت با این شرکت‌ها اولین تجربه‌ای بود که با شرکت‌های خصوصی به‌عنوان ا‌پراتور اجرا شد و این در حالی بود که این سیستم در مقیاس‌های کوچک تجاری سودی نداشتند. برخی از آنان از همان ابتدا بعد از فهم موضوع سراغ فناوری‌های نوین رفتند که سازمان نیز در این زمینه آنها را یاری داد.

اما مشکلی که وجود داشت توقع زیاد سازمان از این شرکت‌ها بود؛ بهترین شرکت‌های استانی 50 هزار تلفن در سال ارائه می‌کردند که این رقم از سوی سازمان حداقل 150 هزار شماره تلفن رقم خورده بود. مسئله دیگر عدم‌تعامل شرکت‌ها با مراکز مخابرات‌ استانی و مشکل آنها با مدیران اجرایی بود، به‌طوری که برخی مدیران اجرایی برای هر فعالیت اجرایی با سازمان مکاتبه می‌کردند و این امر سرعت فعالیت را بسیار کند می‌کرد.

در انتها هم باید یادآور شد که هرچه به سمت فناوری‌ها جدید پیش می‌رویم نگرانی جهانی جرائم در این فضا‌ها  از سوی کاربران آن بیشتر می‌شود؛  اینکه در این فضا چگونه می‌توان این جرائم را پیگیری نمود.

 طبیعی است سرویس‌های جدید مانند MMS مقررات و شرایط خاص خود را می‌خواهد چرا که مردم از دولت و حاکمیت انتظار دارند که در آینده به داد آنها برسند، اگر ما امروز این تمهیدات را نیندیشیم فردا ممکن است در فضای جدید به وجود آمده آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به گروه‌های مختلف وارد شود و ما موظف هستیم ضمن آگاهی دادن به عموم مردم شرایط و ضوابط کاملا روشنی جهت استفاده از سرویس‌های جدید تنظیم نماییم.

*معاون سازمان تنظیم مقررات و صدور مجوز

کد خبر 51380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز