یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

عمیدنمازی‌‌خواه: واقعاً صد هزار احسنت به ملت شریف ایران. حدود 10 سال است که موبایل می‌خرند، آبونمانشان را به موقع پرداخت می‌کنند، مالیات قید شده درصورت حسابشان را می‌پردازند، حتی SMS را به زبان فارسی ارسال می‌کنند و اگر تعرفه بالاتر رفت خرده‌ای نمی‌گیرند.

 همچنین اگر سیم کارتشان به هر دلیل نامشخصی سوخت هزینه وصل مجدد را با طیب خاطر پرداخت می‌کنند، با این وجود بعضی وقت‌ها نه آنتن دارند و حتی در بسیاری از ایام نمی‌توانند پیامک بفرستند (مانند اعیاد عمومی) که نشان دهنده حجم بالای فروش بدون محاسبه خدمات است، بیشترشان با عبارت «شبکه مشغول است» (Network Busy) ساعت‌ها را برای یک اتصال چند ثانیه‌ای پشت سر می‌گذارند ولی با تمامی این اوصاف هنوز هم دل به نفس مسیحایی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خوش کرده‌اند.

همین مردم خوب که 10 سال مالیات داده‌اند تا خدمات بگیرند، آرزو به دل مانده‌اند که یک بار از بعضی امکانات موبایلشان مانند MMS و GPRS استفاده کنند. البته نسل سومی‌ها دیگر به این واژگان در موبایلشان باید به‌عنوان یک زینت و سرگرمی نگاه کنند.

جالب است که در بسیاری از قراردادهای شرکت مخابرات با اپراتورهای دیگر (به جز خودش که اول است و هنوز هم خصوصی نشده)، طرف مقابل را ملزم به استفاده از آنتن‌های BTS نسل سوم کرده تا حتماً بتوانند امکاناتی چون MMS و GPRS را ارائه دهند. بعد که آنها آنتن‌های نسل سومی گذاشتند یادشان افتاد که نمی‌توانند اجازه ارائه این خدمات را بدهند.
شاید هم بخش دولتی در انتظار است تا خود این توانایی را کسب کند و سپس تلاش خود را برای عدم‌ممنوعیت ارائه این 2سرویس آغاز کند و در این صورت بخش عمده‌ای از بازار خود را از دست نخواهد داد. ولی خب این میان مگر ملت نجیب ایران چه گناهی دارند که نمی‌توانند هیچ گاه در حوزه ICT خود را همگام با مردم دنیا حس کنند؟

 هم اکنون که بسیاری از کشورهای دنیا در حال گسترش خدمات الکترونیکی موبایل (M Services) هستند و دیگر با در دست داشتن یک خط ارتباطی هر شخصی می‌تواند کارهای روزانه خود مانند پرداخت قبوض بانکی و غیره را انجام دهد، ما هنوز در فکر این موضوع هستیم که خدماتی چون MMS و GPRS برای مردم ضرر دارد یا سودمند است.

قطعاً برای مردم ضرری ندارد و اگر چنین بود تاکنون مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی و آفریقایی و اقیانوسیه‌ای و قطبی و.... (همه جا به جز ایران) باید هم‌اکنون تاوان این اشتباه بزرگ وزارت ICT شان را می‌دادند. اما از آن‌طرف، احتمالا کسانی از عدم‌ارائه این سرویس سود می‌برند. تقریباً شبیه قانون ممنوعیت و محدودیت سرعت اینترنت در ایران است که در نوع خود یکی از شگفت انگیزترین نمونه‌های حمایت یک وزارت از تدوین قانون مخالف با اهداف خود است.

و به یمن داشتن چنین مسئولان دلسوزی که از قوانینی که با اهداف وزارتخانه شان همسو است حمایت می‌کنند به تازگی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مهندس محمود خسروی فرموده اند: آیین نامه خدمات MMS در حال بررسی است و نتیجه آن هم در وقت مقتضی اعلام خواهد شد.

تفسیر این جمله به ویژه فراز آن، که دو کلمه «وقت مقتضی» است کار بسیار سختی است. البته ما همچنان ملت نجیبی هستیم و می‌مانیم تا تفسیر وقت مقتضی برایمان مشخص شود.

کد خبر 50837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز