سه‌شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

داشتن سلامت جسمی، فکری و روحی، یکی از آرزوهای مشترک همه انسان‌هاست وگاه شرایطی پیش می‌آید که همین مسئله به مهم‌ترین آرزوی انسان تبدیل می‌شود.

سلیمی

همشهری آنلاین_ علی‌الله سلیمی: مثل شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا، بیش از هر زمان دیگری سلامتی شهروندان را به مخاطره انداخته است. به‌ویژه در شهرهای بزرگی همچون تهران که در آن اجتماعات انسانی‌گاه فراتر از حد معمول است و طبعاً کنترل آن به مراتب سخت‌تر و در مواردی اگر شهروندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، خطر بیماری بیش از هر زمان دیگری سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند.

در چنین شرایطی، زندگی در جایی مانند تهران الزاماتی دارد که یکی از آنها، تأمین سلامت شهروندان در بخش‌های گوناگون است تا نشاط و شادابی ساکنان شهر در محیط‌های گوناگون شهری و عرصه‌های مختلف اجتماعی تضمین شود. در یک تعریف کلی، تأمین رفاه کامل جسمی و روانی و اجتماعی شهروندان، موضوع سلامت یا تندرستی را شامل می‌شود که در صورت تحقق همه جنبه‌های آن، می‌توان ادعا کرد ساکنان شهر از سلامت کامل در محیط‌های شهری برخوردارند و طبعاً بازتاب آن را می‌شود در حضور پرنشاط شهروندان در انواع فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دید. از منظر دیگر و بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، تندرستی تنها نداشتن بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست بلکه نداشتن هیچ‌گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است. بنابراین، برای تأمین سلامت شهروندان در شهرهای بزرگی همچون تهران، نیاز به بسترسازی چند سویه برای برآوردن نیازهای جسمی، روحی، اجتماعی و اقتصادی همه شهروندان است تا در محیطی با نشاط و عاری از هرگونه تنش و نقصان در حوزه سلامت، ساکنان شهر به فعالیت‌های روزمره اقتصادی و اجتماعی بپردازند.

تأملی بر این مسئله در محدوده مناطق شرقی تهران نشان می‌دهد تا حدودی بسترهای لازم برای تأمین نیازهای شهروندان در حوزه سلامت فراهم است. هرچند با توجه به رو به رشد بودن جمعیت در برخی مناطق شرقی تهران، نیاز به توسعه امکانات بهداشتی و درمانی در این مناطق همواره احساس می‌شود تا سقف نیازهای شهروندان در حوزه سلامت با مجموع امکانات در این بخش همخوانی لازم را داشته باشد. به‌ویژه اینکه هر 5 منطقه پهنه شرقی پایتخت جزو مناطق حاشیه‌ای پایتخت محسوب می‌شوند و به دلیل توسعه برخی شهرک‌های مسکونی در این مناطق، آمار جمعیت در این بخش‌ها همواره در حال افزایش بوده و همین مسئله لزوم توسعه همزمان امکانات بهداشتی و درمانی در این مناطق را می‌طلبد تا توازن نیازها و امکانات همچنان حفظ و سلامتی شهروندان در حوزه‌های گوناگون تأمین و برقرار شود. 
 

کد خبر 513572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha