سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا خواستار برخورد «قاطعانه» با تلاش‌های ایران در مخالفت با اولویت‌های آمریکا شده است.

جان بولتون

به گزارش همشهری  آنلاین به نقل از  فارس، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با بیان این ادعا که نفت‌کش‌های ایران در حال ارسال بنزین برای دولت ونزوئلا هستند خواستار برخورد با ایران شد. 

بولتون در توئیترنوشت: «ایران در حال سرپیچی کردن از کارزار فشار آمریکا است و برای رها کردن مادورو از کمبود سوخت پنج نفت‌کش بزرگ را روانه ونزوئلا کرده است.»

وی در ادامه نوشت: «باید با تلاش ایران برای مخالفت با اولویت‌های آمریکا با قاطعیت برخورد شود. چین ایران و ونزوئلا نمی‌توانند موفق شوند.» 

خبرگزاری فارس دو روز پیش گزارش داده بر اساس اطلاعات مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی نفتکش فاکسون حامل فرآورده‌های نفتی ایران برای رسیدن به آمریکای لاتین از جبل‌الطارق عبور کرد.

پس از فورچون، پتونیا و فارست، این چهارمین نفتکش حامل بنزین یا گازوئیل ایران است که بنا به ادعای رسانه‌های غربی به سمت آمریکای لاتین و به احتمال زیاد ونزوئلا در حرکت است.

مقامات رسمی ایران هنوز خبر حمل این محموله‌های سوخت به سوی ونزوئلا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند. با این حال رسانه‌ها و مقامات غربی مدعی هستند پنج نفتکش ایرانی حامل فرآورده‌های نفتی به سوی ونزوئلا در حرکت است.

آنها همزمان ادعا می‌کنند محموله‌های بزرگ طلا توسط بعضی خطوط هوایی ایرانی از ونزوئلا به ایران حمل شده است. بعضی تحلیلگران می‌گویند این محموله‌های طلا در واقع بهای سوختی است که قرار است به ونزوئلا تحویل داده شود.

جان بولتون که یکی از طراحان کارزار فشار هم علیه ایران و هم علیه ونزوئلا است دیروز در توئیتر نوشته بود چین و ایران برای شرمسار کردن آمریکا همکاری می‌کنند. 

او در توئیتر نوشت: «رژیم غیرقانونی مادور از چین و ایران برای تعمیر پالایشگاه‌های آسیب‌دیده نفتی خود کمک دریافت می‌کنند. اشتباه نکنید. چین و ایران در حال همکاری برای تقویت مادورو و شرمسار کردن ایالات متحده هستند.»

بولتون سه هفته پیش هم در واکنش به  پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شکست سیاست‌های «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران اعتراف کرده بود.

بولتون که در زمان حضورش در کاخ سفید تلاش می‌کرد سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را تشدید کند روز سوم اردیبهشت‌ماه اعتراف کرد این سیاست بر خلاف ادعای ترامپ نتوانسته به ایجاد بازدارندگی علیه ایران منجر شود. 

وی در یک پیام توئیتری نوشته بود: «اقدام ایران در پرتاب یک ماهواره نظامی تأییدی است بر اینکه ما هنوز به اندازه کافی فشار روی ایران اعمال نمی‌کنیم، بازدارندگی را برنگردانده‌ایم و کرونا ویروس باعث کوتاه آمدن آیت‌الله‌ها نشده است.»

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است. 

با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

کد خبر 513475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Karen DE ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 2
    به کوره ای چشم های تو بی شرف بی ناموس، موفق می خواهند شد. تو یک کی باشی که بخوای اظهار نظر کنی.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    3 4
    مهم نیست که مخالفش باشین یا موافق ولی آدم باید ادب و تربیت خانوادگی داشته باشه
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    5 3
    آمریکائی ها همواره در رابطه با ایران اسلامی شمار ضربه های مغزی منجر به هلاکت نیروهایشان را در نظر بگیرند. دامنه منافع نامشروع آمریکا در جهان آن چنان گسترده است برای اقدامات تلافی جویانه نیاز به زحمت زیادی کشیدن تادریای کارئیب نیست . اگر شعور داشته باشند. آزموده را مجددا آزمایش نمی کنند.
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 2
    بولتون کیه در15 ثانیه تمام کشتی های آمریکا در خلیج توسط سپاه نابود میشن _ راحت همه شما بخوابید چون بزودی قدرت سپاه را می بینید
  • مجید رئیسی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
    1 0
    بولتون احمق وکودن صدای کلنگ قبرت داره میاد