دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری کووید-۱۹ قرص هیدروکسی کلروکین می‌خورد.

hydroxychloroquine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌تودی ترامپ با وجودی هیدروکسی کلروکین را برای جلوگیری از کرونا مصرف می‌کند که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) می‌گوید این دارو برای درمان کووید-۱۹ نه موثر است و نه بی‌خطر.

FDA هیدروکسی کلروکین را برای درمان بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید تایید کرده است. این دارو همچنین برای درمان مالاریای مقاوم به درمان یا برای حفاظت در برابر برخی از انواع مالاریا به کار می‌رود.

ظاهرا ترامپ برای پروفیلاکسی (پیشگیری دارویی) هیدروکسی کلروکین را مصرف می‌کند، با این تصور که این دارو باعث حفاظت در برابر عفونت ویروس کرونا در افرادی می‌شود که در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند. در حال حاضر یک بررسی درباره این نوع استفاده از هیدروکسی کلروکین در جریان است، اما هنوز هیچ داده‌ای که از این نظر حمایت کند، وجود ندارد.

هیدروکسی کلروکین هم به صورت قرص خوراکی یا تزریق تدریجی داخل‌وریدی تجویز می‌شود و با نام تجاری پلاکنیل (Plaquenil) در بازار وجود دارد.

از آنجایی که این دارو تاییدیه FDA دارد، پزشکان عمدتا می‌تواند آن را برای بیماریهای دیگر به شیوه‌ای که اصطلاحا off-label – یعنی استفاده دارو برای مواردی که در برچسب دارو نیامده است- می‌گویند، تجویز کنند.

هیدروکسی کلروکین با داروی کلروکین داروی ضد مالاریایی که آن را هم ترامپ بارها به عنوان درمان یا پیشگیری کووید-۱۹ تبلیغ کرده است، متفاوت است.

هیچ داده‌ای در حمایت از این نظر که هیدروکسی کلروکین یا کلروکین به افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا (ویروس سارس-کوو-۲) کمک می‌کند، وجود ندارد.

از طرف دیگر به گفته FDA شواهدی قوی وجود دارد که هیدروکسی کلروکین می‌تواند به عنوان یک عارضه جانبی باعث اختلال ریتم قلب و سرعت بالای خطرناک ضربان قلب می‌شود.

FDA هشدار داده است با توجه به این عوارض جانبی بالقوه خطرناک هیدروکسی کلروکین فقط باید در کارآزمایی‌های بالینی با نظارت دقیق یا در افرادی که بستری شده‌اند، استفاده شود.

کد خبر 513467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha