یک بررسی بزرگ شواهد بیشتری از بی‌تاثیر بودن داروهای ضد مالاریای پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را برای درمان بیماران دارای عفونت ویروس کرونا به دست داده است.

Malaria drug

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  یک بررسی بزرگ جدید نشان داد که تجویز داروهای ضد مالاریای کلروکین و هیدروکسی کلروکین به بیماران بستری‌شده به علت عفونت با ویروس جدید کرونا کمکی نمی‌کند و در عوض با افزایش عوارض قلبی و افزایش خطر مرگ همراهی دارد.

این آنالیز  پیامدهای بیمارستانی ۹۶۰۳۲ بیمار بستری را بررسی کرده است که ۱۴۸۸۸ نفرشان در طول دوره‌ای چهارماهه داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین را دریافت کرده بودند.

این بیماران از ۶۷۱ بیمارستان از شش قاره بودند و بررسی بوسیله پژوهشگران بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون سرپرستی شد. یافته‌های این بررسی روز جمعه ۲ خرداد در ژورنال لنست منتشر شد. گرچه این بررسی یک کارآزمایی تصادفی‌شده کنترل‌شده نیست، اما بزرگترین بررسی از نوع خود در بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس جدید کرونا است.

این بررسی پیامدهای درمانی را در بیماران درمان‌شده با ترکیب‌هایی از هیدروکسی کلروکین، کلروکین و یک آنتی‌بیوتیک ماکرولیدی مانند آزیترومایسین را مقایسه کرده است.

در نهایت پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که بیمارانی که این ترکیب‌های درمانی را دریافت کرده‌اند، نسبت به بیمارانی که آنها را دریافت نکرده‌اند، سودی نبرده‌اند. در عوض این بررسی نشان داد که میزان موارد اختلال ریتم ضربان قلب در افرادی که این داروها را دریافت کرده بودند، بیشتر است. همچنین میزان مرگ‌ومیر در این بیماران در مقایسه با بیمارانی که این داروها دریافت نکرده بودند، هم بالاتر بود.

البته این آنالیز محدودیت‌هایی را هم دارد. این بررسی گ مشاهده‌ای است و اعتبار کمتری از کارآزمایی‌های تصادفی‌شده کنترل‌شده دارد که در آنها از قبل بیماران به طور تصادفی به دو دسته تقسیم می‌شوند و یک گروه دارو و گروه دیگر دارونما را دریافت می‌کند و مقایسه بین دو گروه به طور آینده‌نگر انجام می‌شود. این نوع کارآزمایی‌ها درباره تاثیر این داروها در بیماران کرونا نیز در حال انجام است.

این داروهای ضد مالاریا در ابتدای همه‌گیری جهانی کرونا توجه پزشکان را به خود جلب کرد و دولت ترامپ هم از همان هنگام آنها را به عنوان درمان بالقوه بیماری تبلیغ می‌کرده است. برخی از نتایج امیدوارکننده هم در اواخر ماه مارس درباره تاثیر این داروها منتشر شده بود.

ترامپ اخیرا گفته بود که برای یک هفته و نیم هر روز داروی هیدروکسی کلروکین مصرف می‌کرده است.

اما بررسی‌های بعدی تاثیربخشی بودن این داروها را با تردید روبرو کرد. یک کارآزمایی بالینی این داروها در برزیل در ماه آوریل به علت افزایش میزان مرگ در میان بیمارانی که آنها را دریافت می‌کردند، متوقف شد.

سازمان غذا و داروی آمریکا نیز این داروها برای درمان کووید-۱۹ تایید نکرده است.

دو بررسی مشاهده‌ای دیگر هم که در ژورنال پزشکی نیوانگلند و ژورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، نشان داد در میان هزاران بیمار بستری شده به علت عفونت ویروس کرونا که بیماران دریافت‌کننده داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکین نسبت به بیمارانی که این دارو را دریافت نکرده‌اند، وضعیت بهتر یا بدتری پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 514203

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha