شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

آمنه فرخی: امسال دومین باری است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل مصلی تهران و در حالی برگزار می‌شود که معضل ترافیک و مشکلات مرتبط با آن به همت شهرداری تهران و با همکاری پلیس راهنمایی‌ و رانندگی در اطراف نمایشگاه به حداقل رسیده است.

ترافیک یکی از جمله مشکلاتی است که سال‌های گذشته به ویژه به هنگام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌االمللی تهران (چمران) حواشی زیادی را با خود به همراه داشت و دردسرهای بسیاری را چه برای مسئولین و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه و چه برای بازدید کنندگان با خود همراه داشت.

برگزاری بیستمین و بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی تهران  همچنان‌که  نارضایتی‌هایی را برای غرفه‌داران و ناشران به همراه داشت،همچنین  به‌دلیل عدم‌کاربری مناسب فضاهای موجود در مصلی و همینطور ساخت‌و‌سازی‌ که در محل مصلی در حال انجام است، آنطور که شایسته و درخور نمایشگاهی در سطح بین‌المللی است، نبود و نیست. هرچند که شهرداری تهران در این زمینه از تمام توان خود برای تجهیز و ارائه مناسب فضا جهت برپایی این نمایشگاه و رفت‌وآمد آسان بازدیدکنندگان، بهره برده است.

محمدرضا ایازی، مشاور عالی شهردار در رابطه با مکان فعلی برگزاری نمایشگاه کتاب می‌گوید: با توجه به این مسئله که برپایی نمایشگاه کتاب یکی از مهم‌ترین رخدادها در سطح فرهنگی کشور است، بنابراین لازم است مکانی که برای آن در نظر گرفته می‌شود در شأن این رویداد مهم باشد.

ایازی راه‌اندازی اتوبان یادگار امام از چمران و بررسی وسعت و جغرافیای مکان قبلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را از حیث معضل ترافیک برای برپایی نمایشگاه قابل حل می‌داند و می‌گوید: قطعا نمایشگاه بین‌المللی با تعداد سالن‌ها، فضاهای سبز، تجربه در برپایی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی می‌توانست گزینه مناسب‌تری برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب باشد.

و اما یکی دیگر از تجربیات شهرداری تهران در بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح فرهنگ‌سرایی تحت عنوان فرهنگسرای کتاب است.

فرهنگسرای کتاب در اولین سال حضور  در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با برپایی غرفه‌های متعدد از مراکز و سازمان‌های تابعه شهرداری و ارائه محصولات تجمیع شده، امسال توانست مخاطبان بسیاری را به غرفه این فرهنگسرا جذب کند و در مجموع رضایت بازدیدکنندگان را به‌خود جلب نماید و برنامه‌های متنوعی چون خیابان هنر شهر تهران، اجرای موسیقی سنتی، نمایش خیمه شب‌بازی، برگزاری کاریکاتور چهره، عکاسی رایگان به سبک طهران قدیم، جلسات سخنرانی با حضور اساتید برجسته با موضوع کتاب، اجرای مسابقات نقاشی ویژه کودکان و... را به مخاطبان خود در هر سنی ارائه دهد.

به گفته نوریان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افتتاح این فرهنگسرا با توجه به برجسته کردن ظرفیت‌ها و اقدامات انجام شده در جهت تشویق مسئولین شهرداری تاثیر‌گذار بوده است. از دیدگاه معاون اجتماعی شهرداری با تجمیع اقدامات انجام شده در حوزه نشر، بازدیدکنندگان از این بخش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توانند عملکرد شهرداری و مراکز مختلف این مجموعه را به‌صورت ویژه و خاص ببینند که نتیجه آن تعامل بهتر شهروندان با شهرداری در این حوزه خواهد بود.

ایازی، مشاور عالی شهردار نیز افتتاح این مجموعه را که با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی میان مردم است، طرحی تاثیر‌گذار دانست و برنامه‌های جنبی آن را جهت بهره‌مندی بهتر شهروندان از امکانات موجود امری لازم و ضروری دانست.

طرح بازدید رایگان از بیست‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از دیگر اقداماتی بود که شهرداری تهران به‌منظور توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در سطح جامعه و همینطور آشنایی بیشتر شهروندان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار کرد. بنا به گفته نوریان رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با توجه به استقبال خوب مردم از طرح ویژه تهران‌گردی که با هدف آشناسازی شهروندوان با اماکن تاریخی، مذهبی انجام گرفت، معاونت اجتماعی شهرداری به جهت استفاده بهتر شهروندان از این امکانات اقدام به برپایی تور بازدید رایگان از بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نموده است.

طرح باغ‌کتاب نیز علاوه بر موارد فوق از جمله برنامه‌ریزی‌هایی است که شهرداری تهران آن را در دست بررسی و ساخت دارد.

پس از جابه‌جایی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران از محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌ها – چمران - به مصلی تهران، به‌دلیل ترافیک و شلوغی بیش از حد مسیرها در اطراف نمایشگاه و همینطور قدیمی شدن و کهنگی غرفه‌ها و سالن‌ها، این تصمیم گرفته شد تا نمایشگاه‌بین‌المللی کتاب تهران در محل دیگری که مختص و مجهز به امکانات لازم برای این برنامه باشد برگزار شود. چرا که مصلی تهران به جهت کاربری متفاوت و همینطور فضای نامناسب برای نصب غرفه‌ها گزینه چندان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست. از این‌رو طرح باغ‌کتاب در این زمینه مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته و بررسی‌های لازم برای به سرانجام رسیدن طرح صورت گرفته است.

نوریان مشاور عالی شهرداری ضمن اعلام این مطلب که تا کنون 30 درصد از طرح احداث باغ‌کتاب آماده شده است، گفت: باغ کتاب در سال 88 آماده بهره‌برداری خواهد بود، اما این مسئله نشان دهنده این نیست که نمایشگاه کتاب قرار است در این مکان برگزار شود، چون برگزاری این نمایشگاه به سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران مربوط نیست بلکه در برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم‌گیرنده خواهد بود.

کد خبر 51341

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز