یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی اقدامات انجام شده برای اجرای قانون گازسوز کردن خودروها، اعلام کرد در 6 ماه گذشته کاری در این زمینه انجام نشده است.

به گزارش دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات زیربنایی با اشاره به اینکه بر اساس بند «د» تبصره 13 قانون بودجه سال 1385 کل کشور مقرر شده بخشی از خودروهای فعال و در حال تردد در شبکه حمل و نقل کشور دوگانه سوز شوند تا با جایگزینی مصرف گاز کشور به جای بنزین وارداتی از خروج مقادیر عظیمی از درآمدهای ارزی کشور جلوگیری شود اعلام کرد  طی 6 ماه سپری شده از سال جاری تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است.

مرکز پژوهش ها سپس با اشاره به الزام دو شرکت مهم خودروسازی کشور در این زمینه افزود: بر مبنای قانون بودجه سال 1385 کل کشور خودروسازان موظف شده‌اند که 280 هزار دستگاه خودرو دوگانه سوز عرضه کنند که در این زمینه هنوز هیچ خودرویی در شرکت ایران خودرو اسقاط یا جایگزین (دوگانه سوز) نشده است و شرکت سایپا نیز در سال جاری بر اساس دستورالعمل اجرایی سال 1384 فقط 3500 دستگاه خودروی فرسوده را به صورت مشروط جمع‌آوری نموده اما جایگزین نکرده است و به این ترتیب پس از سپری شدن 6 ماه از سال هنوز هیچ خودرویی در شرکت سایپا نیز اسقاط و با شرط دوگانه‌سوز بودن جایگزین نشده است.

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش ها سپس راهکارهای خود را برای تحقق کامل بند «د» تبصره 13 قانون بودجه سال 1385 کل کشور ارائه داد و افزود: در حال حاضر در کشور در زمینه تامین مخزن مورد نیاز خودروهای گازسوز کمبود وجود دارد زیرا خودروسازان کشور موظف شده‌اند در صورت تامین مخزن تعداد 280 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز – به روش کارخانه‌ای را – تا پایان سال جاری عرضه کنند.

مرکز پژوهش ها سپس خواستار ایجاد تمرکز در زمینه سفارش و خرید مخزن سوخت – از خارج- شد و افزود: ضرورت دارد که با اعمال مدیریت صحیح، کلیه تقاضاها برای خرید مخزن توسط یک نهاد خاص مطرح شود تا رقابت خریداران متعدد و مختلف ایرانی به عامل افزایش کاذب قیمت جهانی مخزن تبدیل نگردد.

در همین حال شرکت ملی گاز نیز باید موظف شود که گاز مصرفی مورد نیاز جایگاههای CNG را در اولویت مصرف (به لحاظ عدم قطع ) قرار داده و در تمامی طول سال به خصوص ماههای سرد از قطع و افت فشار گاز جایگاههای مذکور جلوگیری کند.

کد خبر 5134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز