معاون آموزشی وزیر علوم درباره زمان آغاز نیمسال تحصیلی آینده توضیح داد و گفت: برگزاری ترم آینده برای دانشجویان جدیدالورود از بهمن ماه، یک گزینه است.

دانشگاه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علی خاکی صدیق با بیان این مطلب اظهار کرد: دانش‌آموختگی برخی از دانشجویان با تأخیر مواجه شده است و این یک مشکل است. چون اکثر آنها خوابگاهی هستند، از طرفی دانشجویان جدیدالورود هم به خوابگاه نیاز دارند و این یک مسئله جدی برای دانشگاه‌ها است. بنابراین ممکن است نتوانند شرایط را مدیریت کنند لذا این یک گزینه است که ترم آینده دانشجویان جدیدالورود از بهمن ماه باشد. البته این به پارامترهای دیگر مانند زمان اعلام نتایج کنکور نیز بستگی دارد.

او افزود: تمام تلاش دانشگاه‌ها این است که برای دانشجویان جدیدالورود هم نیمسال تحصیلی را در زمان خود آغاز کنند. البته این بستگی به این خواهد داشت که زمان اعلام نتایج کنکور و امکانات دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان به چه صورت خواهد بود.

این مسئول اضافه کرد: پیش‌بینی دقیق برای ترم آینده و شرایط آن در حال حاضر برای هیچ کس امکان‌پذیر نیست. طبق رصدهایی که از آموزش عالی دنیا داشته‌ایم، سایر کشورها نیز به طور قطعی نمی‌دانند که چه اتفاقی در ترم‌های دیگر خواهد افتاد.

خاکی صدیق ادامه داد: دانشگاه‌ها به ویژه آنهایی که دانشجویان ترم آخر دارند، می‌توانند ترم تابستانی برگزار کنند. همچنین برای آن دسته از دانشجویانی که یک یا دو درس‌شان تا فارغ‌التحصیل باقی مانده است، تعداد درس قابل اخذ برای ترم تابستانی را به چهار درس افزایش داده‌ایم تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

معاون آموزشی وزیر علوم  اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های خوب دنیا اعلام کرده‌اند که آموزش‌های الکترونیکی را برگزار می‌کنند و بسته به شرایط تصمیم‌گیری خواهند کرد. در ایران هم در حال حاضر زیرساخت‌ها فراهم شده است. اگر شرایط بیماری همچنان ادامه پیدا کند و ما نتوانیم حضور دانشجویان را داشته باشیم، با این تجربه‌ای که در این ترم داشته‌ایم، ممکن است آموزش‌ها به صورت الکترونیک ادامه پیدا کند. البته نمی‌توان گفت که ترم آینده صد درصد حضوری خواهد بود یا مجازی.

وی درباره اینکه دانشگاه‌ها تا چه اندازه از آموزش‌های الکترونیکی استفاده کرده‌اند، گفت: ۸۶ درصد دانشجویان تحت پوشش آموزش‌های مجازی قرار گرفته‌اند.

خاکی صدیق ادامه داد: برای ترم مهر ماه آمادگی داریم و اگر ضرورت پیدا کرد، دانشگاه‌ها به شیوه الکترونیکی ادامه دهند. البته تمام اینها به شرایطی که خواهیم داشت، برمی‌گردد. امیدواریم برای ترم آینده شرایط حضور دانشجویان را داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس تحلیل متخصصان فن آموزش، آموزش پس از کرونا قطعا در ایران و خارج از کشور متفاوت خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص حذف ترم و سختگیری‌هایی که دانشگاه‌ها در این خصوص دارند، گفت: ما به دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ایم که با دانشجویان همراهی کنند. اگر دانشجویی مشکل داشته باشد و امکانات آموزش حضوری را نداشته باشد، این حق را دارد که ترم را بدون احتساب سنوات حذف کند.

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: ما باید این دستاورد آموزش عالی را که در طول سه ماه گذشته با جدیت خانواده آموزش عالی به دست آمده است قدردان باشیم و بتوانیم از این تجربیات در پساکرونا استفاده کنیم و آموزش خود را ارتقای کیفی دهیم.

وی در خصوص اینکه چند درصد دانشگاه‌ها از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم ۹۰ درصد دانشگاه‌ها دارای اینترنت رایگان هستند.

کد خبر 513292

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha