اخباری به‌تازگی منتشر شده مبنی بر این که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده کرونا از طریق سطوح منتقل نمی‌شود و بر این اساس برخی افراد لزوم ضدعفونی کردن سطوح مختلف را زیر سوال برده‌اند. اما آخرین دیدگاه سازمان بهداشت جهانی درخصوص ضدعفونی کردن سطوح چیست و چه روشی را برای این کار توصیه می‌کند؟

تصاویر  حشدالشعبی عراق، قم را ضد عفونی کرد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، سازمان بهداشت جهانی زمانی که به ضدعفونی کردن سطوح می‌رسد، ابتدا این سطوح را دسته‌بندی و سپس درباره هر یک جداگانه توصیه‌هایی را مطرح می‌کند.

  • ضدعفونی کردن این سطوح را جدی بگیرید

دسته اول، سطوح محیط‌های داخلی در مراکز درمانی است. درخصوص این بخش، توصیه سازمان بهداشت جهانی ضدعفونی کردن مرتب سطوح ثابت مانند دیوارها، درها، صندلی‌ها، دستگیره‌ها، کلید چراغ، رایانه‌ها و... در کنار ضدعفونی وسایل متحرکی است که در این محیط‌ها استفاده می‌شود. منظور از وسایل متحرک هم وسایل پزشکی مانند دستگاه فشار خون، تب‌سنج و... است.

  • به ضدعفونی کردن این سطوح ادامه دهید

دسته دوم، سطوح محیط‌های داخلی در مکان‌های غیردرمانی شامل اداره‌ها، باشگاه‌ها، مراکز خرید و... است. درخصوص این بخش سازمان بهداشت جهانی در گزارش چهاردهم ماه می (۲۵ اردیبهشت) خود توضیح می‌دهد که انتقال این بیماری به صورت کلی از طریق قطرات تنفسی و ارتباط نزدیک با فرد بیمار صورت می‌گیرد اما بر اساس تجربیات پیشین درباره سایر ویروس‌های هم‌خانواده کرونا هنوز هم ضدعفونی کردن سطوح توصیه می‌شود. چرا که تجربه نشان داده است ویروس‌های هم‌خانواده کرونا می‌توانند از طریق سطوح آلوده منتقل شوند و همین باعث شده تا توصیه به ضدعفونی کردن سطوحی که تماس با آن ها زیاد است، مانند دستگیره‌های در، پنجره‌ها و شیرآب و... همچنان برقرار باشد. پس تا اطلاع ثانوی لازم است در این محیط‌ها هم تلاش برای ضدعفونی کردن سطوحی که افراد مختلف به آن دست می‌زنند، ادامه یابد.

  • ضدعفونی کردن این سطوح را فراموش کنید

دسته سوم، شامل سطوح محیط‌های خارجی است. منظور از آن سطح خیابان‌ها، پیاده‌روها و دیوار ساختمان‌ها و... است. سازمان بهداشت جهانی ضدعفونی کردن این سطوح را توصیه نمی‌کند. این سازمان در بخش پاسخ به پرسش‌های سایت خود توضیح داده است که با توجه به این که سطوحی چون پیاده‌رو صاف نیستند، با پاشیدن مواد ضدعفونی‌کننده، این مواد نمی‌توانند به تمام بخش‌ها برسند. در عین حال تا وقتی این سطوح آلودگی‌های دیگری دارند، چنین روشی فایده‌ای ندارد. البته این تنها مشکل روش اسپری کردن مواد ضدعفونی‌کننده در محیط‌های باز شهری نیست. مشکل دیگر این روش بی‌فایده، آسیب‌های احتمالی ناشی از استنشاق مواد ضدعفونی‌کننده توسط افرادی است که در این محیط‌ها رفت‌وآمد دارند. با توجه به تمام این نکات نتیجه‌گیری نهایی این سازمان تا امروز، کنار گذاشتن چنین اقداماتی است. با توجه به لزوم ضدعفونی کردن سطوح در دو دسته اول، اما روش پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی در این باره چیست؟

  • چطور سطوح را ضدعفونی کنیم؟

سازمان بهداشت جهانی اسپری کردن مواد ضدعفونی‌کننده بر روی سطوح محیط‌های داخلی را توصیه نمی‌کند. در این مورد هم سازمان در خصوص عوارض استنشاق مواد بعد از اسپری کردن آنها هشدار می‌دهد. در مقابل توصیه سازمان بهداشت جهانی آغشته کردن پارچه یا دستمال با مواد ضدعفونی‌کننده و سپس تمیز کردن سطوح با آن است. البته طبق توصیه این سازمان فراموش نکنید که اگر سطحی آلوده است، ابتدا آن را با دستمال دیگری خوب تمیز و سپس برای ضدعفونی کردن آن اقدام کنید. مواد مناسب برای ضدعفونی کردن این سطوح هم الکل با غلظت حداقل ۷۰درصد یا وایتکس رقیق (با رعایت نسبت دقیق )‌شده است. 

کد خبر 512676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    2 0
    من كه ديگه وسواسي شدم رفت خودمو و تو و همه دنيارو ضدعفوني ميكنم
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام افرسردگی میگیرد.. ستل سباله را زد عفونی کن..