مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
۰ نفر

رئیس نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: سال ۹۸ بر اثر حمله گرگ به دام‌های دامداران روستایی در این استان بیش از ۲۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد.

تلف شدن گوسفندها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پرویز رستمی یکشنبه ۲۸ اردیبهشت افزود: این دام‌های اهلی در سطح مناطق مختلف روستایی این استان و بر اثر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری صاحبان اماکن دامی و چوپانان، طعمه گرگ‌ها شدند.

وی افزود: تلف شدن این تعداد دام اهلی از سوی این جانور وحشی در پی ۲۰ موردحمله اتفاق افتاد، ۱۴ مورد از پرونده‌های تشکیل‌شده مربوط به گوسفندان، پنج فقره گاو و یک مورد نیز قاطر بود.

رستمی اظهار کرد: سال ۹۷ در سطح استان زنجان، ۱۱ موردحمله گرگ به دام‌های اهلی اتفاق افتاد که بر اثر آن سه رأس گاو، یک رأس اسب و قریب ۴۶ رأس بز و گوسفند، دریده شدند که اگر محل نگهداری دام‌ها از اقدامات حفاظتی مناسب برخوردار بود به حتم این تعداد دام تلف نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر در زنجان، حمله گرگ به انسان را نداشتیم، دست‌اندازی انسان‌ها به طبیعت و حیات‌وحش موجب برهم خوردن نظم محیط‌زیست و چرخه غذایی می‌شود که در این صورت جانورانی چون گرگ به خاطر تغذیه به سکونتگاه‌های انسان نزدیک می‌شوند.

رستمی تصریح کرد: در فصل زمستان و بهار، روستائیان باید از دام‌های درحال چرا،  کودکان و سالمندان، مواظبت بیشتری بکنند چراکه گرگ‌ها در صورت کمبود طعمه در طبیعت، به‌ناچار به حریم روستاها نزدیک می‌شوند که این نیز برای دامداران و روستاییان خالی از تهدید و خطر نیست.

وی تأکید کرد: برای مراقبت از گله باید احتیاط بیشتری کرده و از سگ‌های گله باهوش و قوی‌جثه استفاده شود و دامداران نیز چوپانی و هدایت گله را به کودکان و افراد ضعیف و کم‌تجربه واگذار نکنند.

رئیس نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: روستاییان برای مراقبت از دام‌ها باید هشدارها و اقدامات حفاظتی را جدی‌تر بگیرند و مراقبت بیشتری از سالمندان و کودکان که قدرت مقابله و دفاع در برابر هجوم گرگ را ندارند به عمل‌آورند و اجازه ندهند آنان به‌تنهایی در مکان‌ها و زمان‌های خلوت، تردد کنند.

رستمی افزود: از مهرماه ۹۷ این اداره کل به‌منظور پیشگیری از حملات گرگ و گرگاس (ترکیبی از گرگ و سگ) به دام‌های اهلی و انسان، کلاس‌های آموزشی متعددی را با همکاری فرمانداران، بخشداران، اعضای شورا و دهیاری‌ها در سطح تعدادی از روستاهای این استان برگزار کرد که این آموزش‌ها بسیار اثربخش بوده است.

سال ۹۶ بیش از ۱۵۰ رأس دام و طی سال‌های ۹۵ و ۹۴ نیز به ترتیب ۱۱۰ و ۲۶۹ رأس در سطح این استان بر اثر حمله گرگ‌ها دریده و تلف و ۱۳ نفر از شهروندان و روستاییان این استان نیز بر اثر حمله گرگ زخمی شدند و سال ۹۴ و ۹۳ نیز به ترتیب ۱ و ۲ نفر موردحمله این جانور قرار گرفتند.

کد خبر 512510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha