پایگاه خبری هزارستان افغانستان گزارش داد که پشت پرده توطئه غرق شدن مهاجرین افغان در مرز ایران یک افسر آمریکایی افغانستانی الاصل و یک خبرنگار وابسته قرار دارند.

غرق شدن مهاجران افغان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، پایگاه خبری هزارستان افغانستان امروز در خبری به نقل از یک منبع مطلع از حقایق پشت پرده درباره خبر ادعایی شکنجه و غرق کردن مهاجرین افغان توسط مرزبانان ایران در نقطه مرزی ذوالفقار پرده برداشت.

براساس این گزارش این منبع که خود از نجات یافتگان این حادثه تکان دهنده و توطئه آمیز علیه ایران بود و خواست نامش فاش نشود به شبکه خبری بی بی سی گفت: یک افسر آمریکایی افغانستانی الاصل و یک خبرنگار وابسته پشت پرده سناریوی توطئه آمیز آمریکا علیه ایران در این حادثه قرار دارند.

پس از آنکه شبکه بی بی سی انگلیسی دیروز جمعه به نقل از یک منبع مطلع از دست پنهان دولت آمریکا در پشت پرده حقایق تلخ غرق شدن مهاجران افغان در مرز ایران و دسیسه سازی علیه ایران خبر داد، ساعاتی نگذشت که با واکنش تهدید آمیز آمریکا رو به رو شد و پس از اعمال فشار مقامات آن کشور به مدیران این شبکه انگلیسی، دو ویدیو مربوط به این توطئه از خروجی وب سایت آن حذف شده است.

این منبع که خود از نجات یافتگان این حادثه تکان دهنده و توطئه آمیز علیه ایران بود و خواست نامش فاش نشود، به بی بی سی گفته بود: "این حادثه تلخ پیشتر توسط یک افسر آمریکایی افغانستانی الاصل و پدرام قاضی زاده مسوول بخش غربی مرکز روزنامه نگاران افغانستان و خبرنگار پیشین خبرگزاری روزنامه طلوع نیوز این کشور طراحی و اجرا شده بود تا هم برایشان منفعت مالی داشته باشد و هم سیاست های دیکته شده علیه ایران و افغانستان را اجرا کرده باشند.

براساس این گزارش، این دو نفر از ابتدا در یک برنامه از پیش طراحی شده، خود را راه بلد منطقه مرزی ایران و افغانستان جا زده بودند تا بتوانند مهاجرین را به ساحل سیلابی رودخانه موسمی هریررود برسانند.

این دو نفر بعد از آنکه تا آن مرحله طرح خود را اجرا کردند، به شهروندان مظلوم افغانستانی دستور دادند تن خود را به آب بزنند و البته قبل از آن همه پول‌های آن‌ها را گرفتند تا دیگر راه بازگشتی برای آن‌ها باقی نماند. این در حالی بود که عمق هریررود به دلیل بارندگی زیاد قبل از این حادثه به طور موقت به دو متر رسیده بود و شدت جریان آن هم از حدانتظار فراتر رفته بود.

این طراحی توطئه آمیز تا این مرحله به خوبی اجرا شده بود تا اینکه حوادث بعدی طبق انتظار این دو عامل آمریکایی رخ داد و از این پس نوبت به اجرای سناریوی اصلی خود در شبکه های طرفدار آمریکا رسید.

در این مرحله پدارم قاضی زاده به خاطر دلارهای آمریکایی سعی کرد روایتی سراسر دروغ را با کمک این افسر آمریکایی تدوین و طبق نقشه در شبکه آمریکایی و سعودی "ایران اینترنشال" به نحوی که در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انعکاس یافت وارونه‌سازی کنند".

این منبع در پایان به بی بی سی گفت که پدارم قاضی زاده و این افسر آمریکایی که در این گزارش نامی از او برده نمی‌شود، هر چه سریعتر در دستگاه های قضایی معتبر و بی طرف محاکمه و مجبور به پاسخگویی به جنایت های توطئه آمیز خود شوند.

رسانه‌های افغانستان در ۱۲ اردیبهشت ماه به نقل از افرادی که در ظاهر بطور غیرقانونی از استان هرات افغانستان وارد خاک ایران شده و در رودخانه هریررود غرق شده بودند، ادعا کردند که این افراد توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و مجبور به انداختن خود به رودخانه شده‌اند.

تاکنون اصل قضیه روشن نیست اما دولت‌های ایران و افغانستان هیأت مشترکی را برای بررسی این رویداد انتخاب کرده‌اند.

  • بیشتر بخوانید:

حاشیه‌های نحوه روایت مرگ ۱۰ افغان | از مرز افغانستان با ایران تا کمپ موریا در یونان | قصه غمبار «دهانه ذوالفقار»

دلیل هیاهوی رسانه‌های معاند درباره غرق شدن اتباع افغانستان

هشدار یک نماینده | افغانستان متوجه برنامه دشمنان در به هم زدن مناسبات با ایران باشد

واقعیت ماجرای غرق شدن اتباع افغانستانی

وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در نتیجه مذاکرات انجام شده بین کابل و تهران درباره پیدا کردن حقایق پیرامون ادعای به رودخانه انداختن مسافران افغان توسط مرزبانان ایران در مرز دو کشور، هیات نمایندگان مشترک مرزی تحقیق کنند.

وزارت خارجه افغانستان افزوده است که این تحقیق براساس قرارداد کمیساران مرزی بین ایران و افغانستان که در سال ۱۳۳۵ خورشیدی امضا شده است، آغاز خواهد شد.

وزارت خارجه افغانستان افزوده است، این کشور این حادثه را تا تامین عدالت با تمام قوت بررسی خواهد کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است که این حادثه در خاک ایران اتفاق نیافتاده و این کشور ادعاهای شکنجه و به آب انداختن این مهاجران را قویا رد می‌کند.

کد خبر 512077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
    5 1
    شما چرا ویدئوها رو نمیذارید ببینیم؟