شمخانی در گفت و گو با همتای افغانستانی گفت: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده علیه ایران درباره جانباختگان افغان وجود دارد که در صورت اراده طرف افغان می تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب بررسی شود.

شمخاني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی بعداز ظهر امروز (سه شنبه) در گفت و گوی تلفنی با حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان، توافق صورت گرفته بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله را که گامی مهم در ایجاد ثبات و استقرار دولتی قدرتمند در جمهوری اسلامی افغانستان است، به وی تبریک گفت.

شمخانی در این‌گفتگو با تاکید بر سیاست دائمی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تحکیم دولت برآمده از رای مردم در افغانستان اظهار داشت: آغاز گفتگوهای فراگیر بین الافغانی مرحله ضروری دیگری است که انجام آن در حفظ دستاوردهای مردم بزرگ افغانستان شامل جمهوریت و قانون اساسی بسیار مهم است.
وی محوریت دولت افعانستان در تمامی فرآیندهای مربوط به استقرار صلح در این کشور را الزامی خواند و افزود: متاسفانه ایالات متحده آمربکا با نادیده گرفتن منافع افغانستان، مسیر غیر قابل قبولی را در اقدامات سیاسی خود دنبال می کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به فراگیری بیماری کرونا در کشورهای مختلف و از جمله افغانستان افزود: ایران چون گذشته آمادگی دارد کمکهای بهداشتی و درمانی را به صورت رایگان در اختیار برادران و خواهران افغانستانی قرار بدهد.
شمخانی با ابراز تاسف از حادثه تلخ جانباختن تعدادی از اتباع افغانستان در منطقه مرزی ۲ کشور خاطرنشان کرد: در حالی که مرزبانان ایران هیچگونه نقشی در شکل گیری این رخداد غم بار نداشته اند، فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه های افغانستان مایه تعجب و تاسف است.
وی افزود: مستندات غیر قابل تردیدی در رد ادعاهای مطرح شده بر علیه ایران وجود دارد که در صورت اراده طرف افغانستانی می تواند در کمیته مشترک حقیقت یاب و فارغ از فضاسازیهای غیر سازنده مورد بررسی قرار بگیرد.
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز در این گفتگو با قدردانی از نقش تعیین کننده جمهوری اسلامی ایران در توافق انجام شده بین غنی و عبدالله گفت: اجازه نخواهیم داد روابط گرم و صمیمی دو کشور دوست و برادر تحت تاثیر فضا سازی های غیرضروری قرار بگیرد.
وی معضل تردد غیرمجاز در مرزهای مشترک را چالشی قدیمی عنوان و ابراز امیدواری کرد که این حادثه تلخ به فرصتی برای دستیابی به راه حل دائمی در این خصوص مبدل شود.
حمدالله محب با اشاره به مشکلات پدیده آمده در مرزهای مشترک به دلیل تخلیه برخی پاسگاههای مرزبانی از سوی نیروهای افغانستان افزود: نهاد امنیت ملی افعانستان آمادگی دارد با همکاری وزارت امور خارجه برای دستیابی به راه حل اساسی در کنترل مرز وارد همکاری مشترک با طرف ایرانی شود.

به گزارش فارس،سرانجام پس از سه ماه کشمکش سیاسی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، این دو روز یکشنبه یک توافق سیاسی امضا کردند.  براساس این توافقنامه، عبدالله عبدالله، ریاست شورای عالی مصالحه‌ ملی را به عهده می‌گیرد و اعضای تیمش در کابینه مشارکت خواهند داشت.  عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران همان روز از امضای این توافق استقبال کرد.

 در پی بروز اختلاف سیاسی بین غنی و عبدالله پس از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌هایی را با مقامات افغان و همچنین برخی همتایان خود صورت داد. علاوه بر این محمدابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه وزیر خارجه در امور افغانستان سفری به کابل داشت و با مقامات و شخصیت‌های موثر افغانستان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

کد خبر 513474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha