جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

 سفرهای ناصرالدین شاه به ینگه دنیا برای ما ایرانی‌ها سوغاتی‌های جالبی را به جای گذاشته است...

موزه

همشهری آنلاین _ بهاره خسروی :سفرهای ناصرالدین شاه به ینگه دنیا برای ما ایرانی‌ها سوغاتی‌های جالبی را به جای گذاشته است. دستور ساخت موزه در کاخ سلطنتی گلستان، یکی از همین سوغاتی‌های فرنگی پادشاه قجری بود.

به دستور ناصرالدین شاه بخشی از ساختمان‌های شمال کاخ گلستان را که در آن هدایا و پیشکش‌های خارجی‌ها به شاهان قاجار نگهداری می‌شد، تخریب کردند و در آن موزه، کتابخانه، سرسرا، حوضخانه و... ساختند. اما بعد از مدتی کار این موزه به تعطیلی کشید تا اینکه در سال ۱۲۹۵ از سوی وزارت معارف و صنایع مستنطرفه موزه ملی ایران تأسیس شد. این موزه به پیشنهاد «مرتضی قلی‌خان ممتازالملک» در یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون برای نگهداری عتیقه‌ها و اشیای گرانقیمت شکل گرفت.

اما بعد از مدتی اشیای این موزه به عمارت مسعودیه و در نهایت با تأسیس «موزه ایران باستان» تمامی‌۲۸۰ قلم اشیای ارزشمند آن به موزه تازه‌تأسیس‌شده منتقل شد. موزه ایران باستان در واقع نخستین موزه پایتخت است که بنای آن به ساخت موزه اختصاص داده شد. ساخت این موزه در غرب میدان مشق و ابتدای خیابان سی تیر در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۰۸ خورشیدی به دستور رضا شاه و توسط معمار فرانسوی، آندره گدار شروع شد. پس از ۸ سال عملیات ساخت موزه ایران باستان در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید و به‌طور رسمی افتتاح شد. 
 

کد خبر 512066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha