مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

کشاورزان در شمال کرمان و در یکی از گرم‌ترین مناطق ایران در حال برداشت سیر هستند، اما سود ۱۰ برابری این محصول به جیب دلالان می‌رود

سیر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر،  رئیس جهاد کشاورزی شمال کرمان گفت: طی یک دهه اخیر کشت سیر در شهداد آغاز شده است و چون اقلیم منطقه برای تولید این محصول مناسب است، یکی از باکیفیت‌ترین محصول سیر ایران در شهداد تولید و راهی بازار می‌شود.

عباس سعیدی افزود: تقاضا در بازار داخلی به دلیل شیوع کرونا بالاست اما دلال‌ها با هم هماهنگ می‌کنند و قیمت خرید را بالا نمی‌برند.

سعیدی بیان کرد: هر سال بر وسعت کشت محصول افزوده می‌شود اما کشش بازار داخلی و خارجی برای این محصول مناسب است و جهاد کشاورزی نیز از افزایش محصول استقبال و تسهیلات لازم را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

وی پیش‌بینی کرد: در سال۹۹، ۳۰ هزار تن سیر در شهداد برداشت و روانه بازار شود.

سعیدی گفت: از کشاورزان می‌خواهیم محصول را به دلالان نفروشند و اجازه ندهند واسطه‌ها نبض بازار را در دست بگیرند.

یکی از کشاورزان هم اظهار کرد: دلالان سیر را ۳ هزار تومان از ما می‌خرند چون کشاورز نمی‌تواند محصولش را به صورت مستقیم عرضه کند.

ماشاالله کمالی گفت: در شهر کرمان سیر از من کیلویی ۳ هزار تومان خریداری شد ولی به مردم حداقل ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی افزود: برخی از کشاورزان سیرها را بار می‌کنند و کنار خیابان‌های شهر کرمان می‌فروشند تا کمتر ضرر کنند.

ابراهیم اسماعیلی یکی دیگر از کشاورزان بیان کرد: تعجب می‌کنم در سالی که به نام جهش تولید  است چرا مسئولان می‌گذارند تا دسترنج کشاورزان به جیب افرادی برود که در عمرشان یک بار هم به مزارع نمی‌آیند و گوشه ویلاهایشان می‌نشینند و تلفنی و با استفاده از مباشرانشان اموال روستاییان را تاراج می‌کنند.

یک کارشناس اقتصادی هم گفت: در جنوب کرمان دلالان در خلا نظارتی و نظام توزیع و حمل و نقل ناقص و انحصاری بودن میادین میوه و تره‌بار در شهرهای بزرگ کشور و عدم بازاریابی دستگاه‌های متولی از جمله تعاون و صمت و حتی جهاد کشاورزی؛ توانسته‌اند نبض نقدینگی بازار را در دست بگیرند.

محمد اقبالی افزود: اینجا مشتری کمتر از عرضه‌کننده است و همین مساله موجب شده مشتری‌ها هر کاری می‌خواهند انجام دهند.

وی بیان کرد: دولت باید ورود کند و به جای کارهای مقطعی مانند خرید تضمینی  یا توافقی به سمت اصلاح ساختار توزیع و بازاریابی حرکت کند تا بتوانیم در سال جهش تولید از تولیدکنندگان حمایت کنیم نه این‌که تولیدکننده هیچ سودی نبرد و پول‌ها به سمت دلالان هدایت شود.

این‌که سیر می‌تواند برای درمان کرونا مؤثر باشد یا خیر ثابت نشده اما شایعات، بازار سیر را داغ کرده و در این میان، هم مردم عادی سیر را گران می‌خرند و هم کشاورز محصولش را ارزان می‌فروشد و در این میان واسطه‌ها پولدارتر از قبل می‌شوند.

کد خبر 511399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha