چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه خبری بی بی سی به نقل از منابع آگاه از تغییر تصمیم سارکوزی، در حمایت بلر به عنوان نخستین رئیس اتحادیه اروپایی خبر داد.

آنطور که بی بی سی گزارش داده‌است، رئیس جمهور فرانسه پس از دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بر انصراف از حمایت بلر مصمم شده‌است.

به این معنا امیدهای بلر برای کسب عنوان نخستین رئیس اتحادیه اروپایی در حال رنگ باختن است.

به نظر می‌رسد برآورد سارکوزی از افرایش مخالفت‌ها با نخست‌وزیر پیشین انگلیس به خاطر پشتیبانی وی از جنگ عراق، زمینه‌ساز این تصمیم بوده‌است.[بلر و تصمیم‌گیری در مورد جنگ عراق]

تونی بلر در کنار نیکلا سارکوزی

سارکوزی پیشتر بلر را "اروپایی‌ترین مرد انگلیس" خوانده بود که "برای به عهده گرفتن ریاست اتحادیه اروپا بهترین گزینه" است.[سابقه موضوع]

رئیس اتحادیه اروپایی، عنوانی که زاییده پیمان لیسبون است، توسط رهبران کشورهای عضو در این اتحادیه برگزیده خواهد شد و مسئول اعلام و پیشبرد سیاست‌های امنیتی و روابط خارجی این اتحادیه است.[توافق رهبران اروپایی بر سر پیمان لیسبون]

قرار است رئیس اتحادیه اروپایی جایگاه این اتحادیه را در جهان و همچنین وحدت این اتحادیه ۲۷ عضوی را حفظ و تقویت کند.

منابع نزدیک به سارکوزی همچنین عنوان کرده‌اند که با توجه به مخالفت انگلیس در پیوستن به پیمان شنگن و پول واحد اروپایی، از نظر سارکوزی، بلر گزینه درستی برای به عهده گرفتن رهبری اتحادیه اروپایی نیست.

از راست: باروسو و یانکر؛ و کمی دورتر بلر
از راست: باروسو و یانکر؛ و کمی دورتر بلر

این منابع از خوسه مانوئل باروسو رئیس کنونی کمیسیون اروپا و ژان کلود یانکر، نخست وزیر لوکزامبورگ به عنوان گزینه‌های محتمل برای به‌عهده گرفتن ریاست اتحادیه اروپایی نام برده‌اند.

با این حال مارک ماردل از دبیران خبر بی بی سی، پیش‌بینی کرده با توجه به اینکه آقای یانکر با شدت بیشتری موضوع همگرایی در اتحادیه اروپایی را دنبال می کند، انتخاب وی با مخالفت انگلیس مواجه شده و حتی از سوی گوردون براون نخست وزیر این کشور وتو شود.

وی در مقابل به بخت آندرس راسموسن نخست وزیر دانمارک برای به عهده گرفتن این پست اشاره کرده است.

ژان کلود یانکر نخست وزیر لوکزامبورگ
ژان کلود یانکر نخست وزیر لوکزامبورگ

این در حالی است که به گزارش ایندیپندنت از پاریس، در تقابل با دیدگاه لندن آقای یانکر از حمایت کامل خانم مرکل برخوردار است و یانکر هم اکنون می‌تواند روی رأی مساعد سارکوزی نیز حساب کند.

انتخاب رئیس اتحادیه اروپایی، در دسامبر ۲۰۰۸ و در خلال نشست پایانی دوره ریاست شش ماهه فرانسه بر اتحادیه اروپایی خواهد بود و از این رو سارکوزی از هم اکنون به دنبال دستیابی به توافق بر سر این انتخاب در میان ۲۷ عضو این اتحادیه است.

بر اساس پیمان جدید قانون اساسی اروپا، رئیس جدید بعد از انتخاب شدن باید به تأیید همه اعضا رسیده و بعد به مدت ۵ سال این عنوان را به دست بگیرد.

این عنوان جدید جایگزین نظام پیچیده و فلج کنونی خواهد شد که در آن کشورهای اروپایی به صورت دوره‌ای ریاست اتحادیه اروپا را برای مدت ۶ ماهه به عهده می‌گیرند.

کد خبر 51117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز