همشهری آنلاین: پس از حدود 7 سال تلاش و ناکامی،سران اتحادیه اروپا جمعه 19 اکتبر بر سر پیمان لیسبون به توافق رسیدند.

روزنامه ال‌پاییس چاپ مادرید روز جمعه گزارش داد: پیمان جدید جانشین قانون اساسی ناکام مانده و پیمان‌های فعلی جامعه اروپا و اتحادیه اروپا خواهد شد و آنها را اصلاح می‌کند. [آشنایی با پیمان لیسبون]

بنابر گزارش امروز جمعه ایرنا از مادرید، رهبران ‪ ۲۷‬کشور توانستند رضایت ایتالیا و لهستان را که موانعی برای تصویب این پیمان ایجاد کرده بودند، جلب کنند.

ایتالیا توانست در این نشست شمار نماینده‌های خود را در پارلمان اروپا یک کرسی بیشتر کند و به این صورت شماری مشابه با انگلیس، اما کمتر از فرانسه در پارلمان آینده اروپا خواهد داشت.

بنابر این گزارش، توزیع نهایی نمایندگان پارلمان اروپا در ماه دسامبر آینده در پارلمان مذکور به تصویب می‌رسد.

این روزنامه نوشت: پارلمان آینده اروپا ‪ ۷۵۰‬نماینده به علاوه رییس پارلمان خواهد داشت.

"هانس گرت پوئترینگ" رییس پارلمان اروپا توافق بر سر شمار نمایندگان را رضایتبخش و پیمان لیسبون را اولویت در اولویت‌های اتحادیه اروپا خواند و از ایتالیا و اسپانیا به خاطر کمک در کسب این توافق قدردانی کرد.

بنابراین گزارش، دقایقی پس از ساعت بامداد امروز "ژوزه سوکراتس" نخست وزیر پرتغال که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را تا پایان سال جاری بر عهده دارد در مصاحبه مطبوعاتی کسب توافق در پیمان جدید اتحادیه اروپا را اعلام کرد.

سوکراتس گفت: پیمان جدید لیسبون متولد شد و آن را پیروزی برای اروپا خواند که پس از سالهای بسیار بر بحران نهادی خود برتری پیدا کرد.

"ژوزه مانوئل دورائو باروسو" رییس دولت اتحادیه اروپا با ستایش از توافق به دست آمده به ریاست دوره‌ای پرتغال به خاطر قاطعیت و صلاحیت فوق‌العاده‌اش تبریک گفت.

بنابراین گزارش، پیمان جدید اتحادیه اروپا در روز ‪ ۱۳‬دسامبر در لیسبون در نشست سران این اتحادیه امضاء خواهد شد.

سپس در کشورهای عضو باید مورد تایید قرار گیرد و مهم‌ترین سدی که برای آن وجود دارد احتمال برگزاری همه پرسی در انگلیس می‌باشد.

اگر چه "گردون براون" نخست وزیر انگلیس اطمینان داد که همه پرسی برای آن برگزار نخواهد کرد، اما فشاراحزاب مخالف تشدید پیدا کرده است و اعضای حزب وی نیز خواهان برگزاری همه پرسی هستند.

یکی دیگر از مواردی که در نشست دو روزه لیسبون به تصویب رسید، این بود که "خاویر سولانا" مقام عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو سمت را بر عهده خواهد گرفت.

از یک طرف سولانا معاونت دولت اروپا و از طرف دیگر مقام عالی اتحادیه اروپا و دبیر شورای اروپا را بر عهده خواهد داشت.

بنابر این گزارش، این پیمان به احتمال قوی در ژانویه سال ‪ ۲۰۰۹‬میلادی به اجرا گذاشته خواهد شد و سولانا وظایف جدید خود را پس از انتخابات آینده اروپا در بهار سال ‪ ۲۰۰۹‬بر عهده خواهد گرفت.

این در حالی‌است که به گزارش خبرگزاری فرانسه از لیسبون، خاویر سولانا 60 ساله اسپانیایی که از سال 1999 به‌عنوان دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا مشغول به‌کار است، اکتبر 2009 به پایان دوره دوم خود خواهد رسید.

از این رو رهبران اروپایی در نشست لیسبون برای برقراری دوره انتقالی پیش از انتصاب وزیر امور خارجه آینده اروپا، به توافق رسیدند گرچه درباره نامزدهای احتمالی این سمت با اهمیت سخنی نگفتند.[اروپا به دنبال جانشین سولانا]

در همین حال این نشست با اعتراضات شدید سندیکاهای پرتغال که حدود ‪ ۲۰۰‬هزار نفر را برای انجام تظاهرات در مقابل محل برگزاری این نشست جمع کرده بودند، مواجه شد.

کارگران پرتغالی علیه افزایش نابرابری‌ها در کشورشان و در حمایت از اروپایی اجتماعی و اشتغال با برخوردار بودن از حقوق دست به شعار دادن و را هپیمایی زدند.

کد خبر 34339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز