شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت‌وآمد شهروندان در معابر منطقه۱۷ باعث شده مکان‌های خاصی به پاتوق فروشندگان موادمخدر تبدیل شود.

کارگر

  همشهری آنلاین_ مهدی حبیبی: اهالی اعلام می‌کنند خرده‌فروشان موادمخدر محل تجمع کارگران فصلی را در اختیار گرفته‌اند. میدان مقدم، زیرپل قلعه‌مرغی (شهیدان حسنی) و خیابان رضوان (شهید صبوری) محل تجمع کارگران فصلی در منطقه ۱۷ است، اما میدان مقدم و زیر پل قلعه‌مرغی پاتوق‌های شناخته شده‌تری برای پیدا کردن کارگران هستند. تماس‌های مکرر شهروندان سبب شد به میدان مقدم و زیرپل قلعه‌مرغی سری بزنیم و شاهد گوشه‌ای از اتفاقاتی باشیم که در زیر سایه شیوع کرونا در این گوشه شهر جریان دارد.  

میدان مقدم خلوت‌تر از همیشه است و از پیرمردانی که پیش از شیوع ویروس کرونا در پیاده‌رو مشرف به داروخانه جمع می‌شدند، خبری نیست. تعطیلی مدارس رفت‌وآمدها را کمتر کرده، اما باز هم جمعیتی که در گوشه و کنار میدان مشغول خرید یا اختلاطند، کم نیست. زن جوانی با بی‌قراری اطراف درخت کهنسال آن‌سوی پیاده‌رو پرسه می‌زند. ظاهر مرتبی دارد و نگاه‌های بی‌تفاوتش به رهگذران کنجکاو نشان می‌دهد اهل این حوالی نیست. تعداد زیادی از کارگران روزمزد با کیسه‌های انباشته از ابزار بنایی در ابتدای خیابان شهید شهسوار شمالی ایستاده‌اند و هنوز امیدوارند کسانی که به کارگر نیاز دارند، سری به آنجا بزنند. غروب آفتاب نزدیک است، اما انگار کسی خیال رفتن ندارد و لحظه به لحظه تعدادشان بیشتر می‌شود. بعضی از تازه‌واردان لابه‌لای جمعیت کارگران گم می‌شوند و عده‌ای هم که حوصله اختلاط ندارند، گوشه پیاده‌رو به چرت زدن و دود کردن سیگار مشغول می‌شـــوند. صورت‌های سیاه‌چرده و حــــال خمارشان توی ذوق می‌زند و شباهتی به کارگران ندارند.  

  • کارگران و خلافکاران را نمی‌توان تشخیص داد 

زن جوان چشمش به پیاده‌رو است. گویا انتظار کسی را می‌کشد. جلوتر می‌آید و از مردی که لابه‌لای کارگران ایستاده، سراغ «رضا کوچیکه» را می‌گیرد. چندان نگران نیست که دیگران حرف‌هایش را بشنوند و بلند صحبت می‌کند. پیاده‌رو حسابی شلوغ شده است. زن جوان به طرف مرد لاغراندامی می‌رود که در حال پارک موتورسیکلتش است. گپ‌شان طولانی نمی‌شود و زن باعجله به زیر سایه درخت برمی‌گردد. به اطرافش توجهی ندارد و کلافه و دستپاچه مشغول آماده کردن وسایل مصرف موادمخدر می‌شود. انگار تا رضا کوچیکه نرسد، کرکره دکان همکارانش بالا نمی‌رود و با آمدن او سر و کله مشتریان هم پیدا می‌شود. هریک از خرده‌فروشان مشتری ثابتی دارند که فقط سراغ آنها را می‌گیرند. «مهدی نادعلی‌زاده» داخل فست‌فودش به انتظار مشتری نشسته و با ناراحتی بروبیای دور میدان را تماشا می‌کند. او می‌گوید: «قبلاً نزدیک غروب دور میدان کارگری پیدا نمی‌شد و فروشندگان موادمخدر به راحتی شناسایی می‌شدند، اما حالا از شلوغی میدان و تجمع کارگران سوءاستفاده می‌کنند و بدون ترس موادمخدر می‌فروشند. از محله‌های دیگر هم افراد زیادی به اینجا می‌آیند و موادمخدر خریداری و مصرف می‌کنند. »

  •  اینجا پاتوق است

«محمدصادق تیموری» از ساکنان خیابان شهید شهسوار جنوبی است. او می‌گوید: «بعد از شیوع کرونا، اینجا پر از معتاد و موادفروش شده است. »
«مریم حسینی» ساکن محله مقدم است و می‌گوید: «از وقتی کرونا آمده، حتی شب‌ها دور میدان شلوغ است. رفت‌وآمد معتادان زیاد شده و به راحتی اینجا موادمخدر مصرف می‌کنند.» 
زیر پل قلعه‌مرغی خلوت‌تر از میدان مقدم است، اما کارگرانی که دست خالی روی رفتن به خانه ندارند، با قیافه‌هایی درهم و کلافه گوشه و کنار پل و اطراف زیرگذر پیاده‌رو شماره یک می‌پلکند. هنوز هوا تاریک نشده، اما در محوطه زیر پل هوا گرگ و میش به نظر می‌رسد. کارگران عادت کرده‌اند که هر روز عده‌ای سراغ‌دار و دسته داود را بگیرند. ‌دار و دسته داود مشتریان‌شان را زیاد معطل نمی‌گذارند و همین که اطمینان پیدا می‌کنند واقعاً مشتری است، از میان جمعیت کارگران به طرفشان می‌روند تا کارشان را راه بیندازند. به بعضی از کارگران بیکار هم پول می‌دهند تا خانه نروند.  
جوانی که کنار زیرگذر ایستاده و لباس کارگری به تن دارد، می‌گوید: «قبلاً اینجا کارگر روی زمین نمی‌ماند. عصر که زیر پل خلوت می‌شد، پلیس مرتب گشت می‌زد و اگر کسی مواد می‌فروخت، دستگیرش می‌کردند، ولی حالا کارگران زیادی تا نیمه‌شب اینجا می‌مانند و زیر پل همیشه شلوغ است. من داود را ندیده‌ام و نمی‌شناسم، ولی شنیده‌ام به بعضی از کارگران پول می‌دهد که شب همین‌جا بخوابند تا زیر پل خلوت نشود. پلیس هم معمولا به جاهایی که کارگران جمع می‌شوند، ‌کاری ندارد و فقط شهرداری گاهی وقت‌ها آنها را جمع‌آوری می‌کند.»

طرح ساماندهی کارگران فصلی از سوی مدیریت شهری بارها در میدان مقدم و زیر پل قلعه‌مرغی اجرا شده، اما به دلیل استقبال نشدن مکان‌های اسکان موقت از سوی کارگران، این طرح‌ها نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است.  
باخبر شدیم پس از تهیه گزارش میدانی خبرنگار همشهری محله، مدیریت شهری برای جمع‌آوری کارگران فصلی از این مکان‌ها اقدام کرده که بدون‌ تردید اجرای آن با سبک و سیاق گذشته مؤثر نخواهد بود و بدون اجرای طرح‌های انضباطی و انتظامی مؤثر، این مکان‌ها برای فعالیت خرده‌فروشان موادمخدر ناامن نخواهند شد. بنابراین مسئولان شهری به تنهایی نمی‌توانند به این وضعیت سامان دهند.  

  • ۱۳۷ خرده فروش موادمخدر دستگیر شدند

سرهنگ «عبدالوهاب حسنوند» رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت بر این باور است که رهاسازی معتادان متجاهر ماده ۱۶ (به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا) سبب افزایش جرم خرده‌فروشی موادمخدر در مناطق جنوبی شهر شده است.  

عبدالوهاب حسنوند/ رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت


وی می‌گوید: «مقوله مبارزه با موادمخدر به ۲ بخش جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان موادمخدر تقسیم می‌شود. از اسفند سال گذشته طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شد و رهاسازی معتادان ماده ۱۶ میزان وقوع جرم خرده‌فروشی موادمخدر را به میزان قابل توجهی افزایش داد. طرح جمع‌آوری و برخورد با معتادان متجاهر براساس پروتکل‌های ابلاغی و بخشنامه نهایی ستاد مبارزه با کرونا دوباره به‌صورت مرحله‌ای به اجرا درمی‌آید، اما خرده‌فروشی و پخش عمده موادمخدر جرم است و برخورد با آن در هر شرایطی جزء وظایف پلیس مبارزه با موادمخدر است.» 
او از دستگیری هزار و ۶۲۹ خرده فروش در شهر تهران در فروردین خبر می‌دهد و می‌گوید: «در دوره شیوع ویروس کرونا نه تنها از این وظیفه غفلت نشده، بلکه با قاطعیت بیشتری در حال اجراست و افزایش ۵۰ درصدی کشفیات موادمخدر در سال جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته گواه این امر است. میزان این کشفیات ۳ تن انواع موادمخدر از نوع شیشه، حشیش، کراک و... بوده است. در تعطیلات آغاز سال جدید، در پایگاه‌های یازده‌گانه شهر تهران، هزار و ۶۲۹ خرده فروش موادمخدر دستگیر شدند که‌درصد قابل توجهی از عملیات دستگیری در مناطق مرکزی شهر تهران مانند محله‌های شوش، دروازه غار و سه‌راه افسریه انجام شد.»

وی خاطرنشان می‌کند: «در مناطق جنوبی تهران هم شاهد دستگیری‌های گسترده بودیم و در تعطیلات نوروز ۱۳۷ خرده فروش و ۷ عامل پخش عمده موادمخدر شناسایی و دستگیر و ۱۱۱ کیلوگرم موادمخدر از این منطقه کشف و ضبط شد.»

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران، شهروندان را به همکاری با پلیس دعوت می‌کند و می‌گوید: «همکاری شهروندان در موفقیت پلیس مبارزه با موادمخدر نقش زیادی دارد و از مردم درخواست می‌کنیم فعالیت مجرمانه خرده‌فروشان و عاملان پخش عمده موادمخدر را از طریق سامانه ۱۱۰ یا با تلفن ۲۲۹۰۱۲۶۶ اطلاع دهند تا در اسرع وقت برای دستگیری مجرمان و ایجاد امنیت محله‌ها اقدام‌شود.»

کد خبر 510870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha