روزهایی که اوج فروش و یکی از بهترین بازه‌های زمانی برای بازگشت سرمایه به کتابفروشان تبریز به شمار می‌رفت، با شیوع کرونا اقتصاد آن‌ها مختل شد و بسیاری را تا لبه ورشکستگی کشاند؛ از سوی دیگر با اجرایی نشدن طرح عیدانه کتاب که همه ساله در این ایام رونق دو برابری به کتابفروشان می‌داد، آسیب‌ها را به اوج رساند.

کتابفروشی در تبریز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع کرونا در جهان، بسیاری از خدمات غیر ضروری تعطیل شد و مردم ایامی را به ناچار در خانه‌های‌شان ماندند؛ در این ایام از مردم خواسته شد فاصله فیزیکی با دیگران را رعایت کنند که این امر بیشترین ضرر را به کتاب‌فروشی‌های تبریز  وارد کرد و حیات شان را به مخاطره انداخت.

روزهایی که اوج فروش و یکی از بهترین بازه‌های زمانی برای بازگشت سرمایه به کتابفروشان تبریز به شمار می‌رفت، با شیوع کرونا اقتصاد آن‌ها مختل شد و بسیاری را تا لبه ورشکستگی کشاند؛ از سوی دیگر با اجرایی نشدن طرح عیدانه کتاب که همه ساله در این ایام رونق دو برابری به کتابفروشان می‌داد، آسیب‌ها را به اوج رساند.

طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها بسیاری از کتابفروشان ضرر خود را بیش از ۷۰ درصد اعلام کردند و در روزهای اخیر، نزدیک به ۱۰ کتابفروشی در سراسر کشور برای همه تعطیل شدند و کتابفروشان تبریز نیز به مدت حداقل ۴۵ روز تعطیل کردند و دچار مضیقه مالی شدید شدند. 

کتاب‌فروشی‌هایی که توانسته‌اند همچنان در برابر تعطیلی مقاومت کنند نیز با کاهش چشمگیر مراجعان مواجه‌ شده‌اند؛ از طرف دیگر در حالی که بسیاری در خانه گیر افتاده‌اند و به سرگرمی و آرامش فکری احتیاج دارند، کتاب ناگهان به نیازی حیاتی‌تر از همیشه بدل شده است.

  • فروش آنلاین نتوانست جایگزین خوبی برای فروش سنتی باشد

مدیر کتابفروشی دهخدا  با بیان اینکه کرونا تاثیر زیادی بر رکود فروش کتاب داشت، اظهار کرد: حداقل ۴۰ درصد از فروش ما در بهترین بازه زمانی فروش کم شد، این در حالی است که اسفند، پرفروش ترین ماه کتابفروشی ها است.

محمدتقی امین پور با بیان اینکه البته با استفاده از روش فروش اینترنتی و حضور در فضای مجازی تا حدودی این مشکل رفع شد، افزود: در فروش آنلاین به دلیل ارسال رایگان و اعمال تخفیف تا حدودی فروش داشتیم که به هیچ وجه نمی تواند جبران خسارت بکند.

وی درباره مدت تعطیلی کتابفروشی گفت: از ۲۴ اسفند تا ۲۸ فروردین داوطلبانه مغازه را تعطیل کردیم و بعدها هم با گشایش کسب و کارهای بی خطر با رعایت پروتکل های بهداشتی و گذاشتن دمپایی برای هر مشتری شروع به بازگشایی کردیم.

مدیر کتابفروشی دهخدا ادامه داد: البته از زمانی که فروشگاه را باز کرده ایم استقبال چندانی نشده است و نسبت به سال های قبل در مدت مشابه مراجعه کننده و خریدار بسیار کاهش یافته است.

  • یک میلیارد تومان چک برگشتی کتابفروشی‌ها

مدیر کتابفروشی حامد نیز در گفت و گویی با بیان اینکه کرونا تاثیر منفی زیادی بر فروش ما داشت، اظهار کرد: معمولا شب عید دوستان برای خرید خودشان و نیز اهدا کتاب به عنوان عیدی می آمدند اما با تعطیلی اجباری این امکان از ما گرفته شد.

حامد نخجوانی خاطرنشان کرد: اگرچه فروش آنلاین و ارسال رایگان را به منظور جبران ضررهای ناشی از تعطیلی برقرار کردیم، اما قاعده کتابفروشی های سنتی حضور کتابخوانان حرفه ای در کتابفروشی و قفسه گردی است و چه بسا ضمن جست و جوی کتاب به کتابی برمی خورند که نه نامش را شنیده اند و نه از وجود چنین کتابی خبر داشتند.

وی با بیان اینکه در مدتی هم که کتابفروشی را باز کرده ایم استقبال مراجعان بسیار کم است، افزود: در این فصل معمولا نمایشگاه کتاب تهران برگزار می شد که تاثیر زیادی بر چاپ و نشر و فروش کتاب حتی در کتابفروشی های شهرستان ها داشت اما امسال به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه این فرصت نیز از صنف ما گرفته شد.

  • کمبود فروش مان را فقط در شب عید جبران می کردیم 

مدیر کتابفروشی سپهر با بیان اینکه ما فقط چشم به راه فروش عید می مانیم تا کمبود فروش مان را در شب عید جبران کنیم، افزود: امسال امیدمان بر باد رفت و فروش مان در این ایام صفر شد.
مهدی دادیزاده با بیان اینکه برخی دوستان جمع شدند تا راه حلی مبنی بر فروش آنلاین  داشته باشیم، اظهار کرد: هیچ کدام از این روش ها عملی نشده و افاقه ای نکرد و کتابفروشان با ضرر هنگفتی مواجه شدند؛ برخی ها حتی کرایه مغازه شان را هم نتوانستند بدهند و چک های برگشتی زیادی هم در این مدت داریم.

وی با بیان اینکه در شرایط بد اقتصادی اولین چیزی که مردم از سبدشان حذف می کنند کتاب و کالای فرهنگی است، گفت: البته مردم تقصیری ندارند و اصول هم همین است چون معیشت خانواده و مخارج ضروری مقدم بر کتاب است.

مدیر کتابفروشی سپهر با بیان اینکه بسیاری از کتابفروشی های تبریز قصد برچیدن مغازه و تعطیلی این صنف را داشته و به ما هم توصیه می کنند که تعطیلی امروز بهتر از فردا است، افزود: امیدوارم این مساله پیش نیاید چون در تبریز کتابفروش واقعی به اندازه انگشت دست نمانده است و وقوع این امر برای تبریز با پشتوانه فرهنگی و سابقه غنی علمی و ادبی فاجعه است .

دادیزاده در مورد حمایت های سازمان های فرهنگی از کتابفروشان نیز گفت: البته وعده هایی داده شده ولی در عمل هنوز چیزی ندیده ایم و فقط گفتار درمانی است و امیدوارم تا دیر نشده و نوشداروی بعد از مرگ سهراب نشده وعده ها عملی شود.

کد خبر 510157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha