یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

یک روان‌درمانگر گفت: بی‌خوابی‌های مکرر برخی افراد می‌تواند نتیجه افسردگی، نوشیدن مواد یا خوراکی‌های کافئین‌دار،‌ مصرف مواد مخدر، انجام ‌رفتارهای استرس‌زا و یا فعالیت‌های شیفتی باشد.

بی‌خوابی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تینا سلامت بخش با بیان اینکه بی‌خوابی مزمن اغلب از عواملی مانند اختلالات جسمی یا روانی ناشی می‌شود، اظهار داشت: روان پریشی و یا افسردگی نیز از دیگر دلایل بی‌خوابی مزمن است و از این رو از روش‌های رفتاری که بی‌خوابی را کاهش می‌دهد می‌توان به ‌آرام سازی اعصاب یا همان ریلکسیشن، محدودیت گذاری برای خواب و روان‌درمانی اشاره کرد.

وی گفت: با این روش‌ها می‌توان استرس و اضطراب و تنش بدن فرد مبتلا به بی‌خوابی را کاهش و یا تسکین داد و از طرفی با تنظیم و تمرین تنفس همان عمل دم و بازدم و به دنبال آن تمرکز و آرامش، می‌توان به ذهن فرد کمک کرد تا عضلات خود را رها کرده و آرام آرام به استقبال خواب رفت.

اختلالات خواب را جدی بگیریم

این روانپزشک افزود: کاهش مدت زمان حضور فرد در رختخواب و یا پرهیز از خواب روزانه از دیگر راهکارهای مفید برای کاهش بیماری فرد مبتلا به بی‌خوابی مزمن است.

سلامت بخش تصریح کرد: آسم، آپنه یا انسداد راه هوای حلق و بینی،‌ نارکوپسی یا حمله ناگهانی خواب‌، سندرم تکان دادن پا، آرتروز، بیماری کلیوی، نارسایی قلبی، بیماری پارکینسون و پرکاری تیروئید از دلایل مختلف ابتلای افراد به بی‌خواب است.

وی ‌اظهارداشت: بی خوابی مزمن ممکن است بر اثر مشکلات رفتاری و یا انجام کار شیفتی، مصرف کافئین، الکل و مواد مخدر نیز در برخی افراد بروز کند.

این رواندرمانگر افزود: ترکیب دارو و درمان شناختی - رفتاری مبتلایان به بی‌خوابی مزمن به اثبات رسیده، از این رو مراجعه به مراکز درمانی و صحبت با یک درمانگر و یا شرکت در جلسات گروه درمانی می‌تواند به کاهش اضطراب در هنگام خواب کمک بسزایی کند. 

کد خبر 509997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha