افزایش قیمت کالاهای اساسی یک داستان تکراری در ماه مبارک رمضان هر سال است ولی امسال رنگ و بوی کرونایی گرفته و گرانی اجناس و کالاها به صورت چراغ خاموش انجام می‌شود.  

مواد غذایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، سال ۹۹ نیز همچون سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت کالاها و ارزاق عمومی خانواده‌ها در ماه مبارک رمضان هستیم و این درحالی است که مسئولان می‌گویند بر بازار نظارت کامل داریم.  

با اینکه به میانه ماه مبارک رمضان رسیده‌ایم ولی در بازار تبریز افزایش قیمت‌ها به صورت چراغ خاموش و دور از چشم بازرسان انجام می‌شود.  

این گرانی اجناس فقط محدود به بازار تبریز نمی‌شود و از شهرستان‌های مختلف آذربایجان شرقی حاکی از آن است که مردم استان امسال نیز همچون سال‌های گذشته در ماه رمضان دغدغه گران شدن اجناس و کالاها را دارند.  

افزایش بی‌سر و صدای نرخ اقلام اساسی مورد نیاز مردم به دلایلی مانند احتکار، نبود نظارت و محدودیت‌های تولید و توزیع از اتفاقاتی است که با شروع شیوع کرونا بیشتر شد و در این هفته‌های اخیر شدت بیشتری هم به خود گرفته است.  

با اینکه خانواده‌ها انتظار می‌کشیدند تا امسال در این روزها و ماه‌های کرونایی زمینه افزایش قیمت کالاها و ارزاق عمومی فراهم نشود و بازرسان و مسئولان نظارتی جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرند ولی این‌چنین نشد و شاهد گرانی ارزاق در دوران رکود ویروس کرونا و ماه مبارک رمضان هستیم.  

بررسی میدانی از بازار گوشت، چای، روغن، برنج، قند و شکر، میوه و دیگر محصولات پرتقاضای این ماه حاکی از آن است که قیمت برخی از این اقلام به سبب افزایش تقاضا و سودجویی دلالان روند صعودی دارد.  

گرانی نان و پنیر تا پراید و مسکن

یکی از شهروندان تبریزی در خصوص افزایش قیمت اجناس و کالاها در ماه مبارک رمضان گفت: متأسفانه امسال شاهد افزایش قیمت در تمام اجناس هستیم و خیلی از بازاریان و دلالان از این شرایط کرونا سو استفاده می‌کنند.  

یاسین موسوی گفت: قبل از شروع ماه مبارک رمضان نان در شهر تبریز افزایش قیمت پیدا کرد، بعداز شروع ماه مبارک نیز شاهد افزایش قیمت سبزیجات و پنیر و لبنیات هستیم.  

وی افزود: البته گرانی‌ها فقط به همین چند مورد ختم نمی‌شود و متأسفانه در بازار خودرو شاهد افزایش قیمت خودروهای بی‌کیفیتی همچون پراید هستیم تا جایی که پراید قیمتی بالای ۸۵ میلیون تومان دارد.  

موسوی ابراز داشت: متأسفانه در این دوران کرونایی مسکن نیز افزایش قیمت داشته و بنده که مستأجر هستم مجبور شدم قیمت اجاره خانه را بیش از ۸۰ درصد افزایش دهم تا صاحب خانه راضی شود و قرارداد را یک سال دیگر تمدید کنیم.  

افزایش قیمت‌ها کمرشکن است

یکی دیگر از شهروندان تبریزی گفت: متأسفانه دولت و مسئولان امر نظارتی بر بازار ندارند و چند دلال بزرگ در بازار قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.  

سهیلا پوررستم افزود: افزایش قیمت‌ها کمرشکن است، تعطیلی واحدهای صنفی کوچک و بزرگ در طول چندین هفته به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری، مشکلات فراوانی را برای تامین معیشت بسیاری از خانواده‌ها ایجاد کرده است.  

وی ادامه داد: افزایش قیمت کالاهای اساسی یک داستان تکراری در ماه مبارک رمضان هر سال است، گرانی‌ها به دغدغه جدی‌تری برای مردم تبدیل‌شده است و با اینکه امسال با توجه به شرایط کرونایی کشور و درگیر بودن تمام بخش‌ها با ویروس کرونا پیش بینی می‌شد مسئولان امر جدی تر از گذشته با گرانی کالاها برخورد کنند ولی متأسفانه این چنین نشد.  

صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌ایم

یکی از فعالان بازار تبریز نیز در خصوص دلایل افزایش قیمت اجناس گفت: صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته‌ایم و ما در خصوص گرانی اجناس تقصیری نداریم چراکه قیمت‌ها در جای دیگری تعیین می‌شود.  

وی که نخواست اسمش در گزارش آورده شود، گفت: عدم نظارت بر افزایش بی‌سابقه کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد کرده است.  

این بازاری گفت: ما نیز خانواده داریم و باید این اجناس گران را خریداری کنیم و به خانه ببریم. این گرانی‌ها موجب شده است تا مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه برای انداختن سفره‌های ساده افطار هم با مشکل روبرو شوند.  

وی ادامه داد: نوسان قیمتی در اقلام اساسی بازار باعث شده تا مردم توان خرید نداشته و ماه رمضان سختی را داشته باشند.  

کالاهای اساسی ماه رمضان به وفور تامین شده است

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: کالاهای اساسی ماه رمضان به وفور تامین شده است و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. شاید در این بین متخلفانی نیز باشد که به شدت با آنها برخورد می‌کنیم.  

علی جهانگیری، افزایش نرخ برخی اقلام اساسی همچون شکر در آستانه ماه مبارک رمضان را تکذیب کرد و گفت: افزایشی در قیمت شکر نداشتیم.  

وی افزود: مشکلی در تامین کالاهای اساسی مورد نیاز در ماه مبارک رمضان امسال نداشتیم و براساس جمعیت کالاهای اساسی از جمله برنج، شکر، قند و گوشت در شهرستان‌ها توزیع شده و بازهم توزیع می‌شود.  

تشدید اقدامات نظارتی در روزهای باقیمانده از ماه مبارک رمضان

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر از تشدید اقدامات نظارتی در روزهای باقیمانده از ماه مبارک رمضان تا عید سعید فطر خبر داد.  

مقصود رضازاده افزود: در این روزهای سپری شده از ماه رمضان بیش از ۶ هزار بازرسی انجام شده است، شهروندان می‌توانند هرگونه شکایت و گزارش خود، در مواجهه با تخلفات صنفی را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴ تا زمان حصول نتیجه پیگیری کنند.  

وی گفت: امسال در ماه رمضان برای ۴۰۰ متخلف و گران فروش پرونده تخلف تشکیل داده‌ایم، نظارت بر عرضه انواع شیرینی جات، میوه، نان و اقلام گوشتی و پروتئینی از اولویت‌های بازرسان در این ایام است.  

رضازاده افزود: استفاده از ظرفیت و همکاری همه نهادها و دستگاه‌های استانی از جمله اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی برای کنترل قیمت‌ها ضروری است.  

ذخیره‌سازی کالاهای اساسی تا ۶ ماه آینده

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: با توجه به تمهیداتی که از قبل پیش‌بینی شده بود، مشکلی در تامین کالاهای اساسی موردنیاز شهروندان در ماه مبارک رمضان و حتی شش ماه آینده نداریم.  

حبیب امین‌زاده افزود: تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها از وظایف اصلی و اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی است.  

وی ادامه داد: باید به همین شکل دوران پساکرونا را نیز طی کرد تا کمترین صدمات را در فضای کسب و کار و شرایط معیشت خانوار شاهد باشیم.  

متأسفانه در این شرایط که مردم از شوک بیماری کرونا و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن نتوانسته‌اند سر برآورند، افزایش قیمت‌ها آن هم در ماه مبارک رمضان و در زمان افزایش تقاضای خرید مردم، مشکلات خانواده‌ها را افزایش داده است و باید مسئولان امر بیش از پیش احساس مسئولیت کرده و برای کنترل قیمت‌ها تلاش کنند.  

کد خبر 509912

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha