در کوچه‌پسکوچه‌های محله راه‌آهن زوجی زندگی می‌کنند که در میان اهالی محله به حامیان ‌حقوق حیوانات و عاشقان محیط‌زیست شهرت دارند.

مختاری

  از ۲۷ سال پیش که با هم پیمان زندگی مشترکشان را بستند قول و قرارشان شد مهربانی. برایشان فرقی نمی‌کند این مهربانی به همسایه‌ها باشد یا حیوانات بی‌پناه. قصه این زوج مهربان را با هم می‌خوانیم.

از در خانه سبزرنگ و شاخه درختان سر به فلک کشیده حیاط به راحتی می‌توان تشخیص داد خانه زوج مختاری معروف به حامیان محیط‌زیست و حیوانات در محله راه‌آهن همین جاست. آقا مهدی مختاری با لبخندی گرم به استقبالمان می‌آید. سرسبزی حیاط کوچک خانه و بوی اکالیپتوس پراکنده‌ در فضای آن عقل از سر آدمی ‌می‌برد. خانه‌ای سبز در میان آپارتمان‌های سر به فلک‌کشیده کوچه حال هر رهگذری را خوب می‌کند. همین‌طور که محو زیبایی‌های این حیاط کوچک هستیم صدای بالابر خانه از گوشه حیاط توجه‌مان را جلب می‌کند. طاهره خانم، همسر آقا مهدی که این روزها به دلیل مشکلات جسمی‌ نمی‌تواند از پله‌ها تردد کند، خود را به ما می‌رساند و با لبخندی می‌گوید: «این وضعیت حاصل حمل کیسه‌های دانه پرندگان تا روی بام است.»

  • محله‌ای امن در سایه دوستی با حیوانات

به محض وارد شدن به حیاط به سمت پارکینگ می‌رود؛ جایی که گربه‌های بیمار محله را تیمارداری و نگهداری می‌کند. ۴ گربه که این روزها عضو ثابت خانواده مختاری شده‌اند همه گربه‌هایی هستند که روزی به بهانه درمان توسط این زوج مهمان خانه آنها شده‌اند. یکی پایش شکسته بود و دیگری چشم‌هایش عفونت کرده بود. طاهره خانم می‌گوید: «هر شب در ساعت مشخصی، برای توزیع غذا بین گربه‌ها به محله می‌روم، البته این کار آسان و بی‌دردسری نیست.» او برایمان از اعتراض‌های مردم محله می‌گوید: «برخی مخالف رسیدگی ما با گربه‌های محله هستند. در حالی که دوستی ما به این حیوانات باعث می‌شود تا محله‌ای امن‌تر داشته باشیم.»

طاهره خانم ادامه می‌دهد: «زندگی ما با گربه‌ها امر اجتناب‌ناپذیری در محله‌های مختلف شهر است، اما شهروندان و همسایه‌های ما نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند و خواسته و ناخواسته موجب آسیب دیدن این حیوانات می‌شوند.»
طاهره خانم همین‌طور که با ۴ گربه خود مشغول بازی است، به گپ زدن با ما ادامه می‌دهد و می‌گوید: «یکی از اقداماتی که من به اتفاق همسرم در محله انجام می‌دهیم، عقیم کردن گربه‌های محله است که باعث می‌شود از زاد و ولد گربه‌ها در محله جلوگیری کنیم. این کار ۲ حسن دارد. یکی اینکه از افزایش جمعیت گربه‌ها در محله جلوگیری می‌کنیم، دیگر اینکه اجازه نمی‌دهیم بچه‌گربه‌های بی‌گناه بازیچه معتادان و بی‌خانمان‌ها شوند.»
آقا مهدی مختاری در ادامه صحبت‌های همسرش می‌گوید: «دور میدان راه‌آهن بچه‌گربه‌هایی که باید شیر مادرشان را بخورند، توسط معتادان خرید و فروش می‌شوند و این موضوع برای ما دردناک است.» آقا مهدی که مسئولیت درمان گربه‌ها را عهده‌دار است، می‌گوید: «کارهای خانه و رسیدگی به حیوانات بیمار برعهده همسرم است و من هنگام بیماری آنها را به دامپزشکی می‌برم و مراحل درمانشان را دنبال می‌کنم.»

  •  مردم از ما الگو می‌گیرند

خانواده مختاری در کنار رسیدگی به گربه‌های محله مامنی هم برای تغذیه پرندگان در داخل حیاط و ‌بام خانه خود ایجاد کرده‌اند. طاهره خانم می‌گوید: «تا قبل از جراحی کمرم خودم کیسه‌های دانه را بغل می‌کردم و تا پشت‌بام می‌بردم. لذت ریختن دانه برای پرندگان و حضور دسته‌جمعی آنها روی بام را با هیچ لذتی عوض نمی‌کنم.» او می‌گوید: «هر روز صبح چرخ‌دستی‌ام را برمی‌دارم و در باغچه‌های کوچک محله برای پرنده‌ها دانه می‌ریزم. مردم محله سال‌های سال است که شاهد این کار هستند و خیلی‌ از آن الگوبرداری کرده‌اند و این روزها هوای پرنده‌ها را دارند.»
آقا مهدی از علاقه‌مندی مردم به مشارکت در خرید دانه پرندگان یا غذای گربه‌ها برایمان می‌گوید: «خیلی از همسایه‌ها یا شهروندانی که شاهد کار ما هستند، می‌خواهند با پرداخت بخشی از هزینه‌ها در این امر خیر مشارکت داشته باشند، اما همسرم هر کمکی را قبول نمی‌کند! طاهره خانم در حالی که می‌خندد، می‌گوید: «درست است قرار است با این پول برای پرنده‌ها و حیوانات دیگر غذا تهیه کنیم، اما برای من مهم است این پول از کجا آمده است. به خاطر همین فقط از آشنایان این کمک‌ها را قبول می‌کنم.»

  • پاکیزگی محله برایمان مهم است

خانواده مختاری به همان اندازه که پاکیزگی خانه کوچک و باصفایشان برایشان اهمیت دارد پاکیزگی محله‌شان هم برایشان مهم است. طاهره خانم می‌گوید: «ما در محله‌ای زندگی می‌کنیم که در سایه توسعه زندگی آپارتمان‌نشینی هر روز بر جمعیت کوچه‌پسکوچه‌های آن افزوده می‌شود و اگر برای نظافت محله فقط منتظر شهرداری باشیم، سیمای محله‌مان به هم خواهد ریخت.» او می‌گوید: «من و همسرم هر گاه در محله زباله‌ای ببینیم آن را جمع‌آوری می‌کنیم و از همسایه‌ها و اهالی محله هم می‌خواهیم ما را در این کار همراهی کنند.»

خانواده مختاری به همان اندازه که حواسشان به حیوانات است، به فضای سبز هم اهمیت می‌دهند. این را می‌شود از حال خوب گل‌ها و گیاهان و درختان سر به فلک کشیده حیاط خانه‌شان فهمید. طاهره خانم با اشاره به تنه تنومند درخت اکالیپتوس خانه می‌گوید: «موضوع نگهداری همه این درختان را با کمک مهندسان کشاورزی دنبال می‌کنم و معتقدم در فضای دودگرفته امروز شهر تهران حتی یک یا دو درخت در هر خانه می‌تواند نجات‌بخش هوای شهر باشد.»

  • سبک زندگی ساده را انتخاب کرده‌ایم

رسیدگی به حیوانات محله و نگهداری از آنها با هزینه‌های بسیاری برای خانواده مختاری همراه است، اما این هزینه‌ها نتوانسته خللی در زندگی این زوج وارد کند. طاهره خانم می‌گوید: «نخستین سؤالی که همه از ما درباره فعالیت‌هایمان می‌پرسند، چگونگی تأمین هزینه‌های آن است. این در حالی است که ما کار خاصی نمی‌کنیم. فقط سبک زندگی ساده را انتخاب کرده‌ایم، همین. این سادگی باعث صرفه‌جویی در بخش‌های مختلف زندگی ما شده است. اگر همه مردم کمی‌ سبک زندگی‌هایشان را تغییر دهند، می‌توانند دست به کارهای خیر بزرگی بزنند.» 

کد خبر 509588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha