یک بررسی جدید نشان می‌دهد داروی ضد مالاریای هیدروکسی کلروکین در درمان عفونت ویروس کرونا تاثیر سودمندی ندارد.

hydroxychloroquin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس در این بررسی جدید بر روی تقریبا ۱۴۰۰ بیمار کووید-۱۹ در دانشگاه کلمبیا در نیویورک تجویز هیدروکسی کلروکین خطر مرگ یا نیازمند شدن به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی را در این بیماران کاهش نداد.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه این بررسی مشاهده‌ای است، نه یک بررسی کنترل‌شده، اما اطلاعات باارزشی درباره تصمیم‌گیری درباره استفاده از دارویی به دست می‌دهد که تا به حال برای صدها هزار بیمار کووید-۱۹ بدون شواهد قطعی درباره خطرات و سودمندی‌های آن تجویز شده است.

نتایج این بررسی روز پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داده است که نباید از این دارو به جز در تحقیقات رسمی برای بیماران کرونا استفاده شود.

پزشکان در دانشگاه کلمبیا وضعیت ۵۶۵ بیماران کووید-۱۹ را که هیدروکسی کلروکین را دریافت کرده بودند با ۸۱۱ بیمار دیگر که هیدروکسی کلروکین با یا بدون آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند.

۱۸۰ بیمار نیاز به لوله‌گذاری تنفسی پیدا کردند و ۲۳۰ بیمار درگذشتند و به نظر نمی‌رسید تجویز دارو هیچ اثری بر هیچکدام از این دو پیامد داشته باشد.

هزینه این بررسی مشاهده‌ای را موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) تامین کرده بوند که دو کارآزمایی بالینی خاص خودشان را برای مقایسه هیدروکسی کلروکین با دارونما انجام می‌دهند- یعنی شیوه‌ای که استاندارد طلایی برای تعیین بی‌خطر بدن و تاثیربخشی یک دارو است.

یک کارآزمایی NIH بر روی بیماران کووید-۱۹ انجام می‌شود و کارآزمایی دیگر تاثیربخشی این دارو در کمک به جلوگیری از عفونت در کارکنان بهداشتی قرار گرفته در معرض ویروس امتحان می‌کند.

کد خبر 509423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha