مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

مشاور استاندار تهران گفت: در جشنواره زنان سرزمین من که تیر ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، برای نخستین بار لباس‌های متنوع اسلامی - ایرانی برای نوجوانان نیز به نمایش درمی‌آید.

فرحناز قندفروش در نشست مشترک دست‌اندرکاران دبیرخانه جشنواره زنان سرزمین من با طراحان لباس‌، با اشاره به اینکه در ارزیابی‌های صورت گرفته از جشنواره سال قبل، نوجوانان گلایه‌هایی درخصوص عدم‌وجود لباس‌های ویژه این سن داشتند و این بخش پاسخ به گلایه‌های آنان است، افزود: نمایش لباس‌های پوشیده برای زنان ورزشکار از دیگر بخش‌های جدید این جشنواره است.

قندفروش گفت: طراحان لباس باید در جشنواره امسال به کاربردی بودن لباس‌ها توجه ویژه کرده و در طراحی‌ها نه تنها عرف جامعه را مدنظر قرار دهند، بلکه ضمن ارائه طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، چارچوب شرع مقدس را هم رعایت کنند.

به گفته وی، جشنواره بین‌المللی زنان سرزمین من محملی است برای اثبات توان طراحان لباس‌های اسلامی داخل کشور.

وی با ذکر این نکته که برای برخی این شبهه ایجاد شده که استانداری تهران مسئول و متولی مد و لباس و ترویج فرهنگ حجاب در کشور است، گفت: استانداری تهران فقط از ظرفیت‌های استانی در جهت پر کردن خلأ پوشش‌های متنوع اسلامی حرکت کرده است.مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران با تاکید بر اینکه استانداری تهران متولی این امر نیست بلکه تنها هماهنگ‌کننده مجموعه‌های استانی در این زمینه است، یادآور شد: انتظار دارند تمام حمایت‌ها و بازکردن عرصه‌های بیشتر برای طراحان تنها از سوی ما انجام گیرد که تلقی درستی نیست.

قندفروش گفت: براساس قانون مصوب مجلس‌، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط مسئول مستقیم این امر در کشور شناخته شده‌اند و ما براساس نیاز برای فرهنگ‌سازی‌ و تسریع و کمک در استان تهران و در چارچوب طرح ساماندهی مد و لباس اقدام کرده‌ایم و ظرفیت‌های استان را در اختیار این امر قرار داده‌ایم.
وی اعلام کرد: برگزاری موفق جشنواره در سال گذشته موجب شد تا شورای اجتماعی کشور برگزاری سالانه آن را مورد تصویب قرار دهد و بسیاری از نمایندگان مجلس از متولیان این امر قدردانی کنند.

مشاور استاندار تهران با بیان اینکه برگزاری مستمر جشنواره سبب افزایش خلاقیت طراحان و ارائه طرح‌های کاربردی‌تر و مورد پسند بیشتر می‌شود، یادآور شد: ما ثبت طرح‌های لباس در کتابخانه ملی را کافی نمی‌دانیم و باید ثبت حقوقی طراح‌ها مانع از کپی برداری از آنها شود.قندفروش درخصوص تولید انبوه طرح‌ها با ذکر این جمله که دوستان انتظار بحقی را مطرح می‌کنند، گفت: چطور ما با ابزار دولتی می‌توانیم در بخش تولید که بخش خصوصی است، به سرمایه‌گذاران فشار بیاوریم.

وی با اشاره به این نکته که با ابزار دولتی نمی‌توان به این انتظار بحق طراحان پاسخ داد، تصریح کرد: توان ما ایجاد فضای لازم در نمایش این طرح‌ها و ایجاد مجال و فضا برای نمایش طرح‌های طراحان لباس در جامعه است.قندفروش با ذکر این نکته که قابلیت طرح‌های طراحان باید تا حدی باشد که تولید‌کنندگان مشتاقانه به سراغ آنان بیایند، یادآور شد: تا جایی که توانستیم سعی کردیم طرح‌های طراحان لباس‌های اسلامی را به دید عموم رسانده و حتی این طرح‌ها را رسانه‌ای کنیم.

قندفروش گفت: در جشنواره سال‌جاری تعدادی از طرح‌های سال گذشته و برخی از طرح‌های جدید را برای تولید انبوه ارائه خواهیم کرد ضمن آنکه در انتظار پاسخ شهرداری تهران برای اختصاص مکان‌هایی برای ارائه طرح‌های جشنواره هستیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران با تاکید بر حمایت همه‌جانبه  طراحان لباس از ایجاد صنف طراحان لباس خبر داد و افزود: یک هیات امنا در این خصوص در وزارت بازرگانی تشکیل داده‌ایم که پس از  دعوت و ثبت نام از طراحان لباس و برگزاری انتخابات، اعضای صنف توسط خود طراحان مشخص می‌شود.

قندفروش یکی از مزایای تشکیل صنف برای طراحان لباس را  اخذ تسهیلات از وزارت کار و امور اجتماعی خواند و تصریح کرد: اگر بخواهیم ذائقه زن ایرانی را از اجناس و لباس‌های خارجی به طرح‌های داخل سوق دهیم باید نگاه زنان ایرانی را به طرح‌های جدید اسلامی جلب کرد تا طرح‌های مختلف و زیبایی لباس‌های اسلامی داخل کشور را به مدهای خارجی ترجیح دهند.

وی در مورد گرفتن مجوز برای برگزاری نمایشگاه اعلام داشت: از اسفندماه سال گذشته مکاتبات  لازم با وزارت ارشاد درخصوص اخذ مجوز انجام گرفته و با توجه به اینکه شیوه نامه برگزاری نمایشگاه‌های لباس در کمیته صدور مجوز در حال تدوین است و قول لازم برای صدور مجوز پس از نوشتن شیوه نامه داده شده است، این نمایشگاه تیرماه برگزار می‌شود.

قندفروش حجاب را یک ضرورت جهانی دانست و گفت: ما این مسئله را در جشنواره بین‌المللی سال گذشته نشان داده‌ایم  و استقبال کشورهای مختلف اسلامی در جشنواره و ارائه مدهای اسلامی نیز نشانگر این مسئله است.

کد خبر 50836

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز