یکی از مشکلاتی که شهروندان ساکن در منطقه۱۶ با آن مواجه هستند، تیرهای چراغ برق هستند که پس از نوسازی ساختمان‌ها در وسط کوچه‌ها مانده‌اند.

سیمان

 همشهری آنلاین _ رضا نیکنام:  این تیرهای برق امکان عبور و مرور راحت را از خودروها می‌گیرند. درچنین شرایطی حتی مالکان نمی‌توانند از حق مسلم خود برای پارک خودرو در پارکینگ آپارتمان‌ها استفاده کنند و مجبورند وسیله نقلیه خود را در گوشه‌ای از خیابان یا کوچه‌ها رها کنند. به همین دلیل مسئولان شهری با کمک اداره برق بهمن، برای رفع این مشکل در برخی از محله‌های منطقه تلاش می‌کنند.

 مدیر دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد می‌گوید در ۴سال گذشته با تعامل مسئولان اداره برق بهمن، ۷۰۰ تیر چراغ‌برق مزاحم جابه‌جا و در محل مناسب نصب شده‌اند. «محمدحسین‌کناری» عنوان می‌کند سال گذشته ۹۰ تیر چراغ‌برق سیمانی در طرح رفع مزاحمت از معابر قرار گرفته بودند که با تلاش شبانه‌روزی نیروهای فنی اداره برق بهمن، ظرف مدت ۱۲ ماه جابه‌جا شد. به گفته مدیر دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد، امسال هم تعدادی تیر چراغ‌برق که باعث انسداد مسیر خودروها در کوچه‌ها و معابر شده بودند شناسایی و به محل مناسب دیگری منتقل شدند.  

  •  ادامه طرح در سال‌جاری 

فعالیت کارشناسان دفتر توسعه محله پس از نوسازی خانه‌ها سمت و سوی دیگری پیدا می‌کند. کارشناسان این دفاتر در بازدید از کوچه‌ها و محله‌هایی که پروژه‌های کوچک و بزرگ نوسازی در حال انجام است یا به پایان رسیده، ضمن گفت‌وگو با مردم و کاسبان درجریان مهم‌ترین مشکلات آنها قرار گرفته و در سریع‌ترین زمان مشکل را از سازمان‌های مربوطه پیگیری می‌کنند. کناری از ارتباط مطلوب و صمیمانه شهروندان با کارشناسان دفتر توسعه محله صحبت می‌کند و می‌گوید: «زمانی که در محله اعلام کردیم به‌زودی تیرهای برق مزاحم کوچه‌ها جابه‌جا می‌شوند، کمتر کسی باور می‌کرد که این اتفاق بیفتد، اما به مرور زمان وقتی دیدند ۷۰۰ تیر چراغ‌برق از کوچه و پسکوچه‌ها و از جلو راه آنها برداشته شد و به راحتی می‌توانند خودروشان را به پارکینگ آپارتمان یا مقابل خانه‌شان ببرند، خیلی خوشحال شدند و اعتماد آنها به شهرداری بیشتر شد.» 
مدیر دفتر توسعه محله‌های جوادیه و نازی‌آباد در پاسخ به این سؤال که آیا در اجرای این پروژه از شهروندان هزینه‌ای دریافت شده است یا خیر؟ می‌گوید: «مدیریت و عوامل فنی اداره برق بهمن حتی یک ریال برای جابه‌جایی تیرهای برق از مقابل در خانه شهروندان دریافت نکرده‌اند.»
تعامل خوب کارشناسان دفتر توسعه محله با مدیران اداره برق بهمن باعث شده تا آنها با وجود تحمیل هزینه‌های سنگین برای جابه‌جایی تیرهای چراغ‌برق پای کار باشند و این پروژه را نیمه‌کاره رها نکنند. کناری به برنامه‌های سال‌جاری اشاره و عنوان می‌کند: «با هماهنگی‌های انجام شده رفع مزاحمت ۱۹ تیر چراغ‌برق دیگر در معابر قطعی شده و به‌زودی این طرح توسط اداره برق بهمن عملیاتی می‌شود.»

  • تیرهای چراغ‌برق مانع امداد و نجات

«اکبر مقدم» از معتمدان محله جوادیه به فرسودگی املاک و ضرورت ساخت واحدهای نوساز در این محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «کسانی که اقدام به ساخت آپارتمان نوساز می‌کنند، مکلف به تأمین پارکینگ موردنیاز برای ساکنان هستند.

اکبر مقدم _ معتمد محل

درچنین شرایطی اگر امکان استفاده از پارکینگ خودرو برای مالکان وجود نداشته باشد، چه‌کاری باید بکنند؟ برخی از تیرهای برق در جایی قرار گرفته‌اند که هیچ خودرویی نمی‌تواند از کنارشان بگذرد. نگرانی موقعی بیشتر می‌شود که بدانیم درصورت حریق یک خانه در چنین کوچه‌هایی، خودروهای آتش‌نشانی و اورژانس نمی‌توانند وارد این معابر شود و امداد و نجات با تأخیر زیاد انجام خواهد شد.»

وی از پیگیری مسئولان شهرداری منطقه برای رفع مشکلات اهالی قدردانی می‌کند و می‌گوید: «در سال‌های اخیر ۷۰۰ تیر برق مزاحم فقط در محله جوادیه جابه‌جا شده که نمونه‌ای از این اقدام را نمی‌توان در محله‌های دیگر شهر پیدا کرد.»

  • شرایط زندگی کاملاً فرق کرده است

«رحیم نیک‌نفس» از معتمدان محله جوادیه به تاریخچه برق‌رسانی و نصب نخستین تیر چراغ‌برق در معابر و کوچه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «یادش به‌خیر! مرحوم «جواد فردانش» در برق‌رسانی به محله جوادیه خیلی تلاش کرد.

رحیم نیک‌نفس_معتمد محله

وقتی تیرهای برق در کوچه‌ها و خیابان‌ها نصب شدند و چراغ خانه‌ها یکی یکی روشن شد، اهالی از اینکه از این نعمت برخوردار شده بودند، خیلی ابراز خوشحالی کردند. آن زمان بیشتر خانه‌ها ویلایی بود. جمعیت کمی در این کوچه‌ها زندگی می‌کردند و تعداد خودروها کم بود، اما اکنون شرایط زندگی در محله جوادیه کاملاً فرق کرده است. بیشتر کوچه‌ها تعریض، تعداد آپارتمان‌های نوساز زیاد و به تبع آن تیرهای برق به معضل بزرگی در عبور و مرور خودروها تبدیل شده است.» نیک‌نفس عنوان می‌کند که از ابتدای سال گذشته تاکنون سرعت جابه‌جایی تیرهای سیمانی برق بیشتر شده است.  

  • دوره تیرهای برق به‌سر آمده است

«سعید کلانتری» از ساکنان قدیمی محله جوادیه می‌گوید: «مشکلات تیرهای برق فقط به ایجاد مانع در مسیر حرکت خودروها محدود نمی‌شود.

سعید کلانتری_ معتمد محل

قدمت بالا و فرسودگی تیرها، هرازگاهی باعث سقوط آنها می‌شود. مردم و گاهی مسئولان برای حل این مشکل اقدام به استفاده از بشکه و سیمان می‌کنند تا تیرهای برق مهار شوند که باعث نازیبایی معابر و محله می‌شود.» او عقیده دارد که دوره تیرهای برق به سر آمده و باید طرح زیرزمینی کردن کابل‌های برق ابتدا در کوچه‌هایی که به‌صورت کامل نوساز شده‌اند، اجرا شود. این معتمد محله عنوان می‌کند که در این مدت با تعامل خوبی که کارشناسان دفتر توسعه محله با اداره برق بهمن برقرار کردند، اهالی شاهد جابه‌جایی تعداد زیادی از تیرهای برق مزاحم در کوچه‌ها بودند.  

کد خبر 508353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha