همشهری آنلاین: در دیدار وزیر بازرگانی کشورمان با وزیر امورخارجه کنیا بر نهایی شدن برخی موافقت‌نامه‌ها به منظور توسعه روابط تجاری تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، سیدمسعود میرکاظمی در این دیدار گفت: باید با تلاش در جهت گسترش و توسعه روابط اقتصادی محکم و منطقی فضا را برای فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور فراهم کنیم.

وی افزود: فعالیت بخش‌های خصوصی را بعنوان زیرساخت های ارتباطی دو کشور در افزایش حجم مبادلات تجاری مهم ارزیابی کرد.

میرکاظمی گفت: برقراری ارتباط میان تجار و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور مقابل از راه‌های مهم و موثر در ارتقای سطح روابط تجاری بین دو کشور است.

وزیر بازرگانی با اشاره به علاقه‌مندی ایران به توسعه روابط باکشورهای افریقایی و خصوصاً کشور کنیا، برگزاری بیشتر اینگونه نشست‌ها و فراهم شدن فضا برای آشنایی با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور را با هدف توسعه سطح روابط خواستار شد.

میرکاظمی ایجاد ارتباطات بانکی و گمرکی، امضای توافق‌نامه در زمینه استاندارد، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و تشویق به سرمایه‌گذاری و نیز توافق در زمینه نظام تعرفه‌های ترجیحی را از زیر ساختهای مهم ارتباطی در توسعه روابط تجاری عنوان کرد.

وی هم‌چنین آشنایی بخش‌های خصوصی دو کشور را با اعزام هیات‌های تجاری و طرح مسایل و مشکلات و تلاش برای رفع موانع تجار را از اقدامات اساسی در تسهیل و روانسازی تجارت دانست.

میرکاظمی با اشاره به فن‌آوری‌های نوین و ظرفیت‌های تولیدی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های خودروسازی، صنایع غذایی، مصالح ساختمانی، تولید دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات صنعتی را از موارد مهم در گسترش روابط عنوان و از آمادگی ایران برای بهره‌برداری کشور کنیا از این قابلیت‌ها خبر داد.

موسی وتانگولا وزیر امور خارجه کنیا نیز در این دیدار ضمن اعلام علاقه‌مندی کشورش به گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌ برای استفاده از کلیه امکانات و توانمندی‌های میان دو کشور برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری خبر داد.

وی با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه میان دو کشور کنیا و جمهوری اسلامی ایران، برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی و نمایشگاه‌های تجاری را در تقویت و ارتقای سطح روابط تجاری و بازرگانی دو کشور موثر دانست و خواستار همکاری بیشتر جمهوری اسلامی ایران در زمینه صدور محصولات کشاورزی کنیایی شد.

وتانگولا رفع مشکلات مربوط به صدور چای کنیا به ایران را که پایه و اساس مبادلات دو کشور در سالهای گذشته بوده و اکنون یکی از موانع موجود بر سر راه گسترش روابط تجاری است، خواستار شد و ضمن اعلام تطابق صادرکنندگان کنیایی با قوانین گمرکی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاریها در زمینه جهانگردی و صنعت توریسم از سوی دو کشور را یکی از موارد مهم در توسعه روابط برشمرد.

کد خبر 50827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز