اخبار و شواهد حاکی از این است که اصولگرایان چاره را در چندمرحله‌ای‌کردن انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس دیده‌اند؛ یعنی قبل از شروع مجلس با تشکیل جلسات پیش انتخابی، تعداد رقبا را کاهش دهند.

محمدباقر قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، «ولعی برای ریاست مجلس ندارم». این پاسخ علی لاریجانی در سال ۹۱ به کسانی است که مدت‌ها به دنبال موضع شفاف رئیس مجلس هشتم درباره ریاست در مجلس نهم هستند. برخلاف محمدباقر قالیباف که گفته می‌شود در جلسه‌های مختلف گفته است: «اگر رئیس مجلس نشوم، به مجلس نمی‌آیم».

علی لاریجانی همان زمان گفته بود که «حتی اگر به‌عنوان رئیس مجلس نیز انتخاب نشود، ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود». احتمالا قالیباف هم اگر با خبرنگاران روبه‌رو شود، مشابه سخنان لاریجانی را بر زبان خواهد آورد. شاید برای همین است که این روزها از رسانه‌ها دوری می‌کند. برخلاف علی لاریجانی که خودش را تقریبا بی‌رقیب می‌دید؛ اما کار برای قالیباف بسیار سخت‌تر است.

گفته شده بود که قالیباف در سفر اخیر خود به استان خوزستان به دنبال رأی ۱۸ نماینده این استان بوده است. تصاویری از گعده‌های او با نمایندگان شهرهای شمالی هم در اوج بحران کرونا در فروردین منتشر شده بود. دیروز شمس‌الدین حسینی، وزیر سابق احمدی‌نژاد و نماینده راه‌یافته به مجلس یازدهم، هم اعلام کرده که قطعا نامزد ریاست مجلس می‌شود. حزب مؤتلفه هم دو روز پیش اعلام کرد که تنها شخص شاخص برای ریاست مجلس مصطفی میرسلیم است. فریدون عباسی، دیگر وزیر احمدی‌نژادی، هم رسما اعلام نامزدی برای ریاست مجلس کرده است.

نیکزاد، حاجی بابایی، زاکانی و آقاتهرانی هم دیگر گزینه‌هایی هستند که نام‌شان برای ریاست مجلس بر سر زبان افتاده و همین موضوع کار را برای اصولگرایان که اصرار دارند یک تصویر وحدت‌بخش از خود منتشر کنند، سخت کرده است.

اخبار و شواهد حاکی از این است که اصولگرایان چاره را در چندمرحله‌ای‌کردن انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس دیده‌اند؛ یعنی قبل از شروع مجلس با تشکیل جلسات پیشاانتخابی، تعداد رقبا را کاهش دهند؛ درحالی‌که طبق قاعده انتخاب رئیس مجلس باید به صورت رسمی بعد از شروع مجلس و در یک رقابت شفاف با حضور رسانه‌ها انجام شود؛ اما به نظر می‌رسد که اصولگرایان ترس از آبروریزی و درگیری دارند و نمی‌خواهند این رقابت خونینی که مدعیان زیادی هم دارد، جلوی چشم رسانه‌ها رخ دهد.

برای همین به دنبال این هستند که انتخاب اصلی را پیش از شروع مجلس دور از چشم رسانه‌ها انجام دهند یا دست‌کم دور دوم یا سوم رقابت را به بعد از افتتاح مجلس یازدهم بسپرند؛ یعنی نهایتا دو نفر راه‌یافته به مرحله نهایی یک رقابت شکلی در مجلس جلوی چشم رسانه‌ها شکل دهند؛ تاجایی‌که مهدی چمران، رئیس اسبق شورای شهر تهران، با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر وجود اختلاف در بین اصولگرایان بر سر ریاست مجلس شورای اسلامی، گفته است: «احتمالا یک نشستی خواهند داشت قبل از شکل‌گیری مجلس تا در آنجا بتوانند رأی‌گیری کنند که دیگر در زمان تشکیل مجلس وقت زیادی برای این کار گرفته نشود. البته این بهترین روشی است که می‌شود دنبال کرد. حالا اگر این کار را بتوانند انجام دهند، کار خوبی است و اگر نه که درهرحال یک عده کاندیدا شده‌اند و با هم صحبت و بحث هم کردند تا وارد مجلس شوند. حال این نمایندگان مجلس هستند که تصمیم می‌گیرند به چه کسی رأی دهند. در نتیجه ما این را به‌عنوان یک اختلاف عمیق و ریشه‌ای نمی‌توانیم در نظر بگیریم».

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس، هم به فارس گفته که صبح دیروز (دوشنبه) نشستی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس دهم که به مجلس یازدهم راه پیدا کرده‌اند، برگزار شد. در این نشست بنا بر این شد که در روز چهارشنبه با حضور ۵۶ نفر از منتخبان مجلس یازدهم مقدمات تدوین اساسنامه فراکسیون انقلاب فراهم و عده‌ای از اعضا مأمور تدوین این اساسنامه شوند. علاوه‌براین بناست تا نشستی با حضور منتخبان مجلس یازدهم که علاقه‌مند به عضویت در فراکسیون نیروهای انقلاب هستند، پیش از آغاز دوره جدید مجلس برگزار شود. او درباره اینکه این تعداد حدود ۲۲۰ نفر از منتخبان مجلس یازدهم را تشکیل می‌دهد، گفت: در این جلسه بناست تا درباره رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم رأی‌گیری شود».

  • تصمیم‌گیران تصمیم‌شکن

شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم و نماینده راه‌یافته به مجلس یازدهم، هفته پیش در یک جمع هفت‌نفره از دیگر منتخبان مجلس یازدهم که سودای ریاست مجلس را هم در سر دارند، شرکت داشته است. خروجی این جلسه را باشگاه خبرنگاران با تأخیر دو، سه‌روزه منتشر کرد که از آن تعبیر به تصمیم‌گیری اقلیت برای اکثریت شد؛ اما حسینی درباره تصمیمات این جمع به ایلنا گفته است: «درحال‌حاضر مجلس ۲۷۶ نماینده دارد که این ۲۷۶ نفر برای مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند و هیچ اقلیتی در داخل مجلس و هیچ مجمعی بیرون مجلس درباره تشکیل ارکان مجلس نمی‌تواند تصمیم بگیرد. او با بیان اینکه در بین نمایندگان، نماینده‌تر نداریم، گفته است: در ادوار گذشته مجلس نه‌فقط نماینده‌تر داشتیم؛ بلکه نماینده‌ترین هم داشتیم؛ اما بنا است که در این دوره هیچ شخصی نماینده‌تر نباشد. براساس‌این همه نماینده‌ها با یکدیگر برابرند و همه تصمیمات در صحن مجلس اتخاذ می‌شود».

درحالی‌که خروجی آن جلسه هفت‌نفره که باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده بود، حاکی از این بود که تصمیماتی پیشاپیش برای مجلس گرفته شده؛ مثلا پیش‌بینی رقابت حاجی‌بابایی و قالیباف و رقابت چهره‌هایی مانند میرسلیم و زاکانی و نیکزاد برای نواب ریاست؛ اما حسینی مدعی شده اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه جمعی هفت‌نفره برای هیئت‌رئیسه مجلس تصمیم گرفتند، صحت ندارد و مضاف بر آن خودش هم قطعا نامزد ریاست مجلس خواهد شد: «چون فکر می‌کنم مجلس باید با اولویت و نگاه اقتصادی اداره و مدیریت شود».

نکته جالب ماجرا این است که یکی از خروجی‌های آن جلسه هفت‌نفره که حسینی تا این حد روی آن تأکید دارد، این بود که هیچ‌یک از نماینده‌ها حق ندارد قبل از تشکیل جلسه رسمی مجلس، نامزدی خود را اعلام کند و کسی هم حق ندارد از بیرون برای مجلس تصمیم بگیرد. رفتار حزب مؤتلفه در اعلام حمایت از میرسلیم برای ریاست مجلس و تأکید وزیر سابق احمدی‌نژاد بر اینکه قطعا نامزد ریاست مجلس خواهد شد، دقیقا در تضاد و تناقض با خروجی آن جلسه است! نکته جالب‌تر اینکه خود حسینی در ادامه هم تأکید کرده است: «الان هیچ شخصی رسما کاندیدا نیست و کاندیداتوری باید در صحن انجام شود. هر ۲۷۶ نماینده می‌توانند در صحن کاندیدا شوند و شانس خود را برای خدمت و مسئولیت بیشتر بیازمایند.

مجلس رئیس از پیش تعیین‌شده ندارد و هیچ گروهی بیرون از صحن نمی‌تواند برای مجلس تصمیم بگیرد. اینکه گروهی فکر کنند از قبل می‌توانند کسی را به‌عنوان رئیس یا هیئت‌رئیسه یا رؤسای کمیسیون‌ها القا کنند، خلاف قانون اساسی و مشی پارلمانی و مردم‌سالاری است». بااین‌حال به نظر می‌رسد که حسینی بر ظرفیت ۵۰‌نفره مدیران سابق دولت نهم و دهم که در مجلس حضور دارند، چشم دوخته است.

یحتمل همین چشمداشت را نیکزاد و عباسی، دیگر مدیران دولت احمدی‌نژاد که چشم به صندلی ریاست مجلس دوخته‌اند، هم دارند. حسینی درباره تشکیل فراکسیون از سوی مدیران دولت نهم و دهم گفته است: «بالغ بر ۵۰ نفر از مدیران دولت نهم و دهم بدون هرگونه سازماندهی و هماهنگی از قبل، به مجلس یازدهم راه یافته‌اند.

ازآنجایی‌که این افراد دارای سوابق تجربی شناخته‌شده هستند و همچنین تعداد درخورتوجهی از نمایندگان ادوار گذشته نیز در دولت‌های نهم و دهم کار کرده‌اند، یک ظرفیت جدید در مجلس به وجود آمده و ما در تلاش هستیم این ظرفیت را در مسیر خدمت به کشور به کار بگیریم و خوشبختانه اقبال به این تصمیم زیاد است». حسینی درحال‌حاضر خودش را نامزد قطعی ریاست مجلس می‌داند که در ادامه گفته بین خودمان {مدیران احمدی‌نژادی} نیز توافق کرده‌ایم که یک نفر از ما برای ریاست مجلس کاندیدا شود. 

کد خبر 508199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    21 5
    خب نيا
  • khakhs IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    16 6
    دیگه جنگ قدرتشون رو علنی کردن.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    31 6
    مجلسی که با 16-17% رای اومده در حد همون رای حداقلی است
    • ddbaba IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      11 7
      بفرمایید زیر 10 درصد.
    • ایران IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      12 12
      احیانا"درموردمیزان ودرصد رای اصلاح طلبان نظری ندارید؟؟خصوصا"سرلیست شان!!!
  • NL ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    10 19
    درود بر دکتر احمدی نژاد .رییس مجلس یا قالیباف میشه یا حاج بابایی که برای آموزش و پرورش واقعا" زحمت کشید .
  • تورک IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    20 8
    این وسط مردم گوشت قربانی هستند ودربی تفاوتی دیگر مردمی که رای ندادند وحالا باید بسازند وبسوزند ،خدابه داد همه برسد
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      6 4
      بی تفاوت نبودن امیدی نداشتن
    • علی IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      5 1
      جه زحمتی .! زحمتکش بی ریا و صادق کسی که برای همه کار کنه نه برای یک گروه خاص
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    9 4
    بعضی مادران فقط ریئس می زایند وقتی بچه بزرگ می شود باید ریئس شود هیچ تقصیری ندارد چون ریئس زاییده شده
  • ایرانی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    5 15
    کور خوانده اید! خیال کرده اید اصول گراها مثل شما افسادطلب ها قدرت طلبند؟
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
      0 0
      احسنت
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    9 5
    کاش به اندازه ای که برای ریاست مجلس وقت میگذارند برای تصویب قوانین بگذارند
  • عباس IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    12 4
    پس این بابا مشكل ریاست داره تا شوق خدمت
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    8 4
    چقدر شما دنبال انشقاق و تفرقه اینها هستید اما مطمئن باشید راه به جایی نخواهید برد نتیجه اش را خرداد ماه خواهید گرفت حالا این نوشته ها را برای آرشیوتان نگهدارید بعد روی خوتان قضاوت کنید
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 4
    سلام اگر نوبتینوبت اقای قالی باف
  • میهمان IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    7 4
    سالی که نکوست ، از بهارش پیداست . هنوز نیامده خط نشون و پست و ریاست .وتشنگان شیقتگان خدمت !!!
  • NL ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 3
    هنوز مجلس يازدهم شروع نشده دعوا ها سر پست و مقام راه افتاده خدا بداد برسه ، معلوم نيست آخرش چي سر اين وضع مياد
  • ایرانی IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 4
    بی خودی زور می زنید! رئیس مجلس خارج از مجلس مثل اداوار گذشته انتخاب شده. شما فقط رای خواهید داد .والسلام
  • علي IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    9 3
    بنازم به آنهايي كه به ايشان راي دادند .
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 5
    واقعا ریاست مجلس انقدر مهم است که هنوز پا به مجلس نگذاشته وبامردم صحبتی ندارند در فکر صندلی رئس هستند خدایا کمکمان کن
  • ناشناس IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 3
    ای کاش چرخ فلک کهنه مسئولین عوض میشد همه تخلیه میشدن چهره های جدید با چرخ فلک جدید خسته شدیم هی فقط اینا می چرخن
  • محسن GB ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 4
    خوب نیا
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 4
    مگه فرقی هم بین این اسامی هس؟
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 4
    ازاین همه مغالطه واختلاف افکنی جه نسیبت مشه
  • بهرام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    5 8
    قالیباف مرد میدان های سخته
  • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    8 5
    اگر گفته شود تا رئیس نشوم به مجلس نمیروم بسیار مایه تاسف است
  • ا IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 6
    به کوری چشم شما و افسادطلبان و خائنین که به بهای بدبختی مردم ، دنبال منافع حزبی و سیاسی و اقتصادی خود هستید ، مجلس آینده با حضور سردار عزیز قالیباف و ... تشکیل و با یکدلی گندهای مجلس و دولت فعلی را بدون اختلاس و فساد و رشوه و رانت و رکود و گرانی تعدیل خواهد داد. از عملکرد جهادی قالیباف در شهرداری تهران میسوزید و در فکر ماستمالی شورای شهری و شهرداری پایتخت هستید که تنها هنر گرانی و ایجاد رکود و رانت و اختلاس را در کارنامه دارند.
    • شیفته خدمت IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      3 4
      معلوم شدچقدرشیفته خدمت بودنداینها.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 6
    مطمعاً باشید مجلس آینده مجلس وحدت خواهد بود ,جنگ خدمت خواهد شد نه جنگ ریاست انشاالله
  • مسلم IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 5
    حالا بفهمید حزب مقابل اینا خیانت کار نیستن این اصولگرایان هستن که به خاطر پست ومقام از روی همه رد میشن و لح مینن میرن چه برسه به حزب مقابلشون برای اونا که دسیسه میچینن.در مورد قالیبافم خب نيا
  • کوثر IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 5
    این تیتر و این بیان فقط یک چیز را می رساند سوزش سوزش سوزش از الان کمر بسته اند برای خراب کردن مجلس انقلابی ملی کور خواند اید
  • علی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    5 3
    یه حرکت گاز انبری دیگه انجام بدی کار تمومه رئیس بودنت حتمیه...........
  • احمد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 3
    این حرف های بی اساس این سایت فقط اختلاف افکنی.....
  • ایران IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    6 2
    همشهری دقیقا" ازفردای انتخابات مجلس شروع کردی به کار کردن این مطالب وگزارشهای جهت داربرای تخریب قالیباف!واقعا"دنبال چی هستی؟ اصولگرایان اگربه فرض هم اختلافی بین خودشان داشته باشند اختلاف خانوادگی است وابدا"به شمامربوط نیست .بیخودذوق زده نشوید
    • علی فدایی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
      2 4
      ده در صدی ها با رد صلاحیت افراد قوی ، دارند ادای نماینده ها را در می آورند.
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    4 2
    جنگ بر سر ریاست مرام اصلاح طلبان است اصلا خبری از این بحث ها نیست وقالیباف چنین حرفی نزده
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 3
    با این اوضاع دوره بعد 10% هم رای نخواهند داد.
  • علیرضا نیکرو IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 1
    ریاست مجلس یازدهم @ اصولگرا حزب پایداری : مرتضی آقاتهرانی حزب ایستادگی : باقر قالیباف @ اصلاح طلب ......................
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 0
    اصولگرایان کارشان را بلد هستند همانطور که در انتخابات عمل کردند
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 0
    رای ما به رای مردم.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    2 2
    بذار برسن بعد شروع کن به خبر مغرضانه
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
    3 2
    نظرم این است کسی که اتهام اقتصادی به دنبالش هست اجازه ورود به مجلس نباید می دادند
  • محمدرضا شفیعی IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    به نظر می‌رسد مجلس این دوره سخت تر از دوره های پیشین باشد
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    1 0
    هم دیگه رو نخورید،
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    2 0
    وقتی بیشتر نمایندگان با رای حداقلی وارد مجلس شوند دیگر این مجلس چه خاصیتی می تواند داشته باشد