یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیات پذیرش بورس اوراق بهادار درخواست پذیرش سهام بانک تجارت را بررسی کرد و به‌اتفاق آراء این بانک را پذیرفت.

هیات در این جلسه که روز شنبه 14 اردیبهشت از ساعت 14 آغاز شد و در ساعت 15:30 پایان یافت، درخواست پذیرش بانک تجارت به همراه پیش‌نویس امیدنامه‌ آن را بررسی کرد.

در این جلسه در نهایت با پذیرش این بانک در تابلوی اصلی بازار اول به شرط ارائه‌ تعهدات لازم از سوی شرکت و سهامدار عمده (دولت)، تکمیل فرآیند آماده‌سازی و ارائه‌ اطلاعات تکمیلی موافقت شد.

اطلاع رسانی بورس تهران فهرست این شروط را به این شرح منتشر کرد:

1- نوع بانک به سهامی عام تبدیل شود.[مفاهیم پایه بورس: شرکت سهامی عام]

2- سهام بانک نزد سازمان بورس‌و‌اوراق بهادار ثبت شود. [آشنایی با بورس اوراق بهادار تهران]

3- بانک تعهد نماید که پس از پذیرش سهام آن در بورس اولا نسبت به دریافت مجوز از بانکمرکزی برای شعب فاقد مجوز، در اسرع وقت اقدام کند همچنین ضوابط و استانداردهای تعیین شده از جمله ساختار مالی مناسب صنعت بانکداری را طبق تأییدیه بانک مرکزی رعایت نماید.

ضمن اینکه برنامه عملیاتی جامع ارائه شده به بورس برای 3 سال فعالیت آینده را هم باید اجرا نماید.

4- سهامدار عمده بانک نجارت باید متعهد (مکتوب) شود در صورتی‌که دعاوی دیگری مربوط به دوره قبل از تاریخ درج وجود داشته که اعلام نشده باشد، هرگونه خسارت ناشی از آن را جبران نماید.

5- اخذ تعهد مکتوب از سهامدار عمده بانک مبنی بر پرداخت مابه‌التفاوت مالیات متعلقه پس از کسر ذخیره مالیات و هرگونه کسری ذخایر احتمالی و دیگر بدهی‌های سنوات قبل از تاریخ عرضه اولیه سهام بانک تجارت که افشا و اعلام نشده باشد.

6- قبل از درج نام بانک در بورس، تعهدات بازنشستگی کارکنان بانک و مبنای محاسبه ذی‌ربط، به طور مشخص اعلام شده و نحوه تسویه آن (در صورتی که توسط دولت تعهد شود) و یا اخذ ذخیره (در صورتی که به عهده بانک باشد) تعیین تکلیف شود.

7- اطلاعات مربوط به مطالبات بانک از دولت (در تضمین یا تعهد دولت) ارائه شده و در خصوص نحوه تسویه مطالبات بانک از دولت پیگیری لازم انجام و به اطلاع عموم رسانده شود.

8- در صورتی که وجوهی تحت عنوان کارمزد و مانند آن دریافت می‌شود و دولت از مقطعی آن را فاقد وجاهت قانونی اعلام کند، سهامدار عمده مکلف به ترمیم خسارت مربوطه تا آن تاریخ است.

9- سازمان خصوصی‌سازی، دارنده‌ وکالت سهام بانک تجارت، تعهد مکتوب نماید که حداقل 5 درصد از سهام بانک را در عرضه اولیه و 15 درصد دیگر را بعد از عرضه اولیه با نظر مدیرعامل بورس عرضه کند به نحوی که حداکثر ظرف مدت یکسال از تاریخ عرضه اولیه حداقل 20 درصد سهام شناور آزاد داشته باشد.

10- اساسنامه بانک طبق اساسنامه نمونه تأیید شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و الزامات مورد نظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تصویب و ارائه شود.

11- قبل از درج نام بانک در بورس، سیاست تقسیم سود بانک بر اساس مصوبه هیئت مدیره آن و با رعایت الزامات قانونی اعلام شود.

12- با توجه به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص بخشودگی جرایم مشتریانی که مطالبات معوق خود را تسویه می‌نمایند، ذخیره برگشت وجه التزام در بودجه سال 1387 منظور شود.

13- قبل از درج نام بانک در بورس، صورت تطبیق حساب‌های فی‌مابین با بانک مرکزی شامل بدهی‌های ارزی و ریالی، تهیه و پس از تأیید حسابرس به بورس اعلام شود.

14- تأییدیه حسابرس در خصوص سیستم اطلاعات حسابداری (از جمله حسابداری مالی و حسابداری بهای تمام شده) مطلوب و متناسب با فعالیت خود و شرایط پذیرش در بورس (از جمله توانایی تهیه و افشای اطلاعات مالی به‌موقع و قابل اتکاء) ارائه شود.

15- تأییدیه حسابرس در خصوص کفایت سیستم کنترل‌های داخلی شرکت به نحوی که این سیستم متضمن حفظ و رعایت حقوق و منافع سهامداران به صورت یکسان باشد، ارائه شود.

16- نامه مربوط به ماده 37 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ارسال و رونوشت آن به بورس ارائه شود.

17- تأثیر بسته‌ سیاستی- نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 1387 بانک افشا شود.

18- قبل از عرضه سهام بانک در بورس، گزارش حسابرس و بازرس قانونی آن در مورد اطلاعات مالی پیش‌بینی شده سال 1387 و سایر اطلاعاتی که با توجه به آیین‌نامه افشای اطلاعات و زمان عرضه سهام بانک توسط بورس اعلام می‌شود، ارائه شود.

پیش‌نویس امیدنامه بانک تجارت برای استفاده تحلیل‌گران و عموم از سایت  www.irbourse.com قابل دریافت است.

همچنین اطلاع رسانی بورس اعلام کرده است: سایر اطلاعات و مدارک نیز شامل صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 29 اسفند 1385 (حسابرسی شده)، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه‌ منتهی به 31 شهریور 1386 (بررسی اجمالی شده) و صورت‌های مالی پیش‌بینی شده‌ دوره‌ مالی منتهی به 29 اسفند 1386 (حسابرسی شده) و پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 30 اسفند 1387 (حسابرسی نشده) هم متعاقباً  اعلام خواهد شد.

سال گذشته غلامرضا حیدری کرد زنگنه - رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی - از عرضه سهام 3 بانک صادرات، ملت و تجارت در بورس اوراق بهادار خبر داده بود.

کد خبر 50759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز