یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

سید رضا رحیمی: «وقتی با پدرم درباره انتخاب رشته صحبت کردم، نظرش این بود که یکی از رشته‌های ریاضی و تجربی یا انسانی را انتخاب کنم.

ولی من علاقه زیادی به رشته‌های هنری داشتم. پدرم می‌گفت: «هنر نان و آب ندارد.» خلاصه سر این موضوع با هم بحث داشتیم. برای همین قرار شد که از دایی محسن کمک بگیریم. دایی محسن در باره انتخاب رشته و شغل می‌گفت: «رشته باید طوری انتخاب شود که براساس علاقه‌مندی و توانایی باشد تا در کنار عامل خلاقیت بتواند شغل مناسبی را فراهم کند.» به دایی محسن گفتم: «خوب علاقه من هم به رشته گرافیک است. پس می‌توانم در آینده فرد موفقی در این زمینه باشم.»

دایی بعد از اطلاع از علاقه‌مندی من اطلاعات کاملی در باره رشته گرافیک به بابا داد. به هر حال پدرم تا حدودی قبول کرد و قرار شد با چند نفر دیگر که این رشته را انتخاب کرده‌اند صحبت کنیم.»

انتخاب رشته موضوعی است که بیش از احساس و خواسته دل به دلیل و منطق وابسته است؛ به عبارتی شناخت توانایی و علاقه فرد و شناخت دقیق رشته مورد نظر می‌تواند باعث انتخابی آگاهانه شود.براین اساس شناخت علاقه و توانایی موضوعی است که هر شخص باید در رابطه با خودش و با هم‌فکری نزدیکان به آن دست پیدا کند؛ اما شناخت رشته، موضوعی است که نیاز به تحقیق و مطالعه دارد. در این مجال کوتاه توضیح مختصری درباره این مطلب، شاید بتواند به شما کمک کند.

در پایان سال اول دبیرستان هر دانش‌آموز موظف است که در یکی از سه شاخه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش ادامه تحصیل بدهد.

شاخه نظری شامل چهار رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی است. در این شاخه یکی از مهم‌ترین پیش نیازها، داشتن قوای ذهنی فعال و پویاست؛ به عبارتی مهارت ذهنی بیشتر از مهارت بدنی مورد نیاز است. از سوی دیگر هر یک از رشته‌ها نیز با توجه به محتوای درس‌ها به تسلط در درس‌های حفظ کردنی نیاز دارد که در صورت علاقه‌مندی به آن درس می‌توان نتیجه خوبی از تحصیل در آن رشته گرفت.

در شاخه فنی و حرفه‌ای رشته‌ها تنوع بیشتری دارند. این شاخه،  برخلاف شاخه نظری، دوره پیش‌دانشگاهی ندارد و توانایی انجام فعالیت‌های کارگاهی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شاخه است. ادامه تحصیل در این شاخه به صورت ناپیوسته تا مقطع کارشناسی امکان‌پذیر است. ضمناً فارغ‌التحصیلان این شاخه در پایان دوره دبیرستان یا کاردانی امکان جذب در بازار کار را دارند.

شاخه کار دانش با اندکی تفاوت در ارائه درس‌ها و تعداد رشته‌ها، مشابه شاخه فنی و حرفه‌ای است. در این شاخه قریب به 200 رشته مختلف وجود دارد که می‌تواند هر دانش‌آموزی را با هر توانایی و علاقه‌مندی پوشش دهد.

کد خبر 50714

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز