جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

جنایتکار مخوف سوئد که به مرد لیزری مشهور است با حکم دادگاه بدوی شهر اوره برو، تا آخر عمر در زندان می‌ماند

این مرد که قربانیان خود را از میان مهاجران انتخاب می‌کرد در حمله مرگبار به 2 دانشجوی ایرانی در استکهلم، یکی از آنها را به ضرب گلوله از پای درآورد.

نخستین جنایت

ماجرای جنایات یون آسونیوس که مطبوعات سوئد، لقب مرد لیزری را برای او انتخاب کردند، سوم اوت 1991 و به‌دنبال حمله مرگبار وی به یک دانشجوی جوان اهل اریتره، در بیرون ایستگاه متروی یردت در استکهلم آغاز شد.

مرد جنایتکار که در تمامی حمله‌های  خود از یک سلاح مجهز به لیرز استفاده می‌کرد در این جنایت دانشجوی جوان را از ناحیه لگن مورد اصابت گلوله قرار داد و او را به شدت مجروح کرد.

اگر چه در آن زمان پلیس استکهلم تصور می‌کرد این حمله، یک حادثه معمولی بوده است، اما 2 ماه بعد یعنی شامگاه 21 اکتبر زمانی که یک دانشجوی 25 ساله ایرانی به نام شهرام در محوطه دانشگاه استکهلم از ناحیه فک و صورت مورد اصابت گلوله‌های مرد تیراندازی قرار گرفت، کارآگاهان جنایی سوئد دریافتند با یک جنایتکار زنجیره‌ای مواجهند که فقط مهاجرانی با موهای تیره را هدف قرار می‌دهد. در این حمله مرگبار دانشجوی ایرانی که هم اکنون دکتر فلسفه است، به شدت مجروح شد  و  پس از انتقال به بیمارستان از خطر مرگ رهایی یافت.

یک هفته بعد در حالی که هیچ ردی از مرد جنایتکار به دست نیامده بود، پلیس در جریان حمله دیگری قرار گرفت که این بار قربانی مرد بی خانمان یونانی تباری به نام دیمیتریوس بود. وقتی مشخص شد در این حمله نیز از یک اسلحه مجهز به لیزر استفاده شده است جوی از ترس و وحشت، مهاجران و اتباع خارجی سوئد، به‌خصوص شهر استکهلم را در بر گرفت.

هنوز یک ماه از این ماجرا نگذشته بود که مرد لیزری، یک موسیقی‌دان اهل برزیل را با شلیک چندین گلوله به‌صورت و شکم وی به‌شدت مجروح کرد و درست یک هفته بعد یک دانشجوی ایرانی دیگر به نام جمشید را هدف شلیک‌های مرگبار خود قرار داد.

این حادثه حوالی یک خوابگاه دانشجویی در استکهلم رخ داد، و به‌دنبال آن جمشید که دانشجوی سال آخر رشته آرشیتکت بود و 2‌فرزند خردسال داشت بر اثر شلیک‌های مرگبار مرد جنایتکار به شدت مجروح شد.

شاهدان حادثه به‌سرعت به کمک جوان ایرانی شتافته و او را به بیمارستان انتقال دادند؛ اما جمشید که به کما رفته بود یک روز بعد، جان خود را از دست داد.

به‌دنبال این جنایت مطبوعات سوئد گزارش‌های مختلفی به چاپ رساندند که در آنها با این عنوان که دیوانه‌ای در استکهلم مهاجران با مو و پوست تیره و ظاهر غیر اروپایی را هدف شلیک‌های شبانه قرار می‌دهد، پلیس و مسئولان امنیتی را متهم به کوتاهی در دستگیری مرد لیزری کردند.

خواهر جمشید، چند روز پس از مرگ برادرش با شرکت در یک مصاحبه تلویزیونی در سخنانی که مورد تقدیر بسیاری قرار گرفت، گفت که با وجود اندوه غیر قابل توصیفی که بر او مستولی است اما او انتقام را هرگز پاسخ این جنایت نمی‌داند و خواستار دستگیری مرد جنایتکار و محاکمه او در دادگاه است.

پایان فرار مرد لیزری

سرانجام پس از گذشت یک‌سال از نخستین حمله مرگبار، یون آسونیوس در حالی که با تیراندازی شبانه به 11 مهاجر، جنایات مختلفی را رقم زده بود، در جریان سرقت مسلحانه از بانکی در استکهلم از سوی پلیس دستگیر و در محاکمه‌ای جنجالی که 3 سال به طول انجامید و در سراسر اروپا بازتاب داشت محکوم به حبس ابد شد.

این مرد پس از انتقال به بازداشتگاه کرونوبری با گروگان گرفتن کارمند زن بازداشتگاه قصد فرار داشت که در اجرای نقشه‌اش ناکام ماند. او مدتی بعد برای تحمل دوران حبس به زندان کوملا که امن‌ترین زندان سوئد است، منتقل شد.

به نوشته مطبوعات سوئد، یون آسونیوس که خود در یک خانواده مهاجر به دنیا آمده بود در کودکی به‌ خاطر ظاهر تیره‌اش مورد تمسخر دیگر کودکان مدرسه قرار می‌گرفت و از همان زمان نفرتی دیوانه وار نسبت به افرادی با پوست و موی تیره داشته است.

با گذشت 16 سال از دستگیری مرد لیرزی، وی 2هفته پیش با حضور در دادگاه بدوی شهر اوره برو از دادگاه خواست که مجازات حبس ابد وی را تبدیل به مجازات زندان با مدت مشخص کند.

وی در این جلسه مدعی شد که دیگر از مهاجرین متنفر نبوده و از جرایم گذشته خود نیز پشیمان است. این اقدام یون باعث شد تا قضات دادگاه، جلسه‌ای را برای رسیدگی به درخواست او تشکیل دهند.

در این جلسه وقتی نماینده اداره پزشکی قانونی سوئد گزارشی مبنی بر خطر دست زدن دوباره مرد لیزری به جرایم خشونت‌آمیز را بیان کرد، قضات دادگاه به درخواست یون آسونیوس جواب منفی دادند و به این ترتیب مرد لیزری که هم اکنون 54 سال دارد تا پایان عمر خود در زندان خواهد ماند.

کد خبر 50640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز