دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه حوادث: با رأی دادگاه عالی نیویورک 3 افسر پلیس که سیاه‌پوست جوانی را به ضرب 50 گلوله در روز مراسم عروسی‌اش از پای درآورده بودند، تبرئه شدند.

صدور این حکم اعتراض شدید جامعه سیاه‌پوستان نیویورک را برانگیخت و باعث شد آنها به خیابان‌ها بریزند. ساعت 4 صبح 25 نوامبر 2006، 3 جوان سیاه‌پوست در حالی که مست بودند، از کلوپ شبانه‌ کوئین در نیویورک خارج شدند.

قرار بود همان روز یکی از 3 جوان به نام «شیان بل »مراسم عروسی‌اش را برگزار کند و برای همین در آخرین شب مجردی اش میهمانی شبانه‌ای را با صمیمی‌ترین دوستانش ترتیب داده بود.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌مردان جوان تازه به جلوی کلوپ رسیده بودند که ناگهان چند افسر پلیس نیویورک با عجله به سمت آنها دویده و دستور ایست دادند اما 3 جوان سیاه‌پوست در حالت مستی و بدون دلیلی خاص شروع به دویدن به سمت خودروشان کردند.

در همین هنگام شیان بل، ناگهان دستش را برای بیرون آوردن سوئیچ خودرو به داخل جیبش فرو برد اما این حرکت او کافی بود تا ماموران پلیس به سمت او شلیک کنند.50 گلوله ظرف چند ثانیه به سمت او شلیک شد و به این ترتیب جوان 23 ساله نقش زمین شد و دوستانش نیز به شدت مجروح شدند.

یک خبر احساس برانگیز

انعکاس خبر شلیک‌های مرگبار به سمت جوان سیاه‌پوست در روز برگزاری مراسم عروسی‌اش، آن‌هم توسط چند پلیس سفیدپوست، احساسات جامعه سیاه‌پوستان آمریکا را به شدت جریحه دار کرد و باعث شد آنها در اعتراض به این ماجرا به خیابان‌ها بریزند.

پلیس در این مرحله در حالی که به شدت تحت فشار افکارعمومی و مطبوعات بود، برای کنترل اعتراضات، ده‌ها نفر از سیاه‌پوستان را دستگیر کرد اما این برخورد نیز بر ابعاد این ماجرا افزود.

شلیک‌های مرگبار به جوان 23 ساله سیاه‌پوست بار دیگر، یاد و خاطره آمادون دیالو – مهاجر آفریقایی که در سال 1999 به ضرب گلوله پلیس از پای درآمده بود – را زنده کرد.  در آن ماجرا نیز ماموران پس از مشکوک شدن به این مرد مهاجر وقتی وی برای بیرون آوردن کارت شناسایی، دست خود را به داخل جیبش فرو برده بود، او را هدف قرار داده و از پای درآورده بودند.

ماجرای شلیک به این مرد آفریقایی تبار و تبرئه افسران شلیک‌کننده در دادگاه‌، اعتراضات شدیدی را در همان سال برانگیخته بود که اکنون با شلیک‌های مرگ به سوی شیان بل، این انتقادات و اعتراض‌ها بار دیگر سر باز کرده بود.

تبرئه 3 افسر پلیس

جمعه گذشته بعد از گذشت 2 سال از ماجرای شلیک به سوی جوان سیاه‌پوست، قضات دادگاه عالی نیویورک 3 افسر پلیس را که در این ماجرا متهم بودند محاکمه کرد اما این بار نیز قضات دادگاه، افسران پلیس را از اتهام قتل عمد تبرئه کرده و این جنایت را غیرعمدی تشخیص دادند.

در جریان محاکمه متهمان که مایکل اولیور، جسکارد ایسنورا و مارک کوپر نام داشتند، دادستان نیویورک گفت در ماجرای شلیک به شیان، اولیور 31 گلوله، ایسنورا 11گلوله و کوپر 5 گلوله به سمت مقتول شلیک کرده بودند.

پس از گفته‌های دادستان، ترنت بنفیلد– یکی از 2دوست مقتول در شب حادثه– به‌عنوان شاهد به توضیح ماجرا پرداخت و ادعا کرد افسران پلیس بدون آنکه حرکت غیرمنتظره‌ای از سوی آنها سر زده باشد به سمت شیان شلیک کرده‌اند اما اکنون ادعا می‌کنند ماجرا تنها یک حادثه بوده‌ است و این جنایت را به‌صورت غیرعمدی مرتکب شده‌اند.

او در حالی که به سمت ایسنورا اشاره می‌کرد گفت این مرد مثل دیوانه‌ها شلیک می‌کرد او فکر می‌کرد که به شکار یک سیاه‌پوست آمده است و باید هر چه گلوله همراهش دارد، شلیک کند.

پس از اظهارات این شاهد، افسران پلیس در جایگاه دفاع قرار گرفته و به توضیح ماجرای آن شب پرداختند.مایکل اولیور در توضیح ماجرا گفت: آن شب به ما گزارش شده بود که اعضای یک باند توزیع مواد‌مخدر و فحشا در کلوپ شبانه هستند و ماهم برای دستگیری آنها کلوپ را تحت کنترل قرار دادیم، وقتی 3 جوان سیاه‌پوست در حالی که به شدت مست بودند ا ز آنجا خارج شدند به آ‌نها دستور ایست دادیم که در این هنگام آنها شروع به دویدن کردند و شیان نیز به‌دلیل نامشخصی دستش را به جیبش فرو برد که در این هنگام ما با تصوراینکه او اسلحه‌ای به همراهش دارد به او شلیک کردیم اما هرگز نمی‌خواستیم این حادثه تلخ رخ بدهد.

قضات دادگاه پس از شنیدن اظهارات ماموران پلیس، شلیک به مرد سیاه‌پوست را قتل عمد ندانسته و افسران پلیس را از این اتهام تبرئه کردند، چرا که دادگاه معتقد بود شرایط مکانی و زمانی حادثه به گونه‌ای بود که افسران چاره‌ای به جز شلیک نداشتند.

من تنها دعا می‌کنم

با انتشار خبر تبرئه افسران پلیس، صدها سیاه‌پوست نیویورکی به خیابان‌ها ریختند و خواستار برقراری عدالت شدند.

نیکول پالتر- نامزد شیان بل- نیز در جلوی دادگاه خطاب به مردمی که با پوشیدن لباس‌هایی که عکس نامزدش روی آن حک شده بود، گفت: نامزد من یک بار در 25 نوامبر 2006 کشته شد و یک بار هم امروز در 25 آوریل 2008 .

او گفت که قضات دادگاه با این رأی ناعادلانه بار دیگر نامزد او را کشته‌اند و او حالا تنها کاری که می‌تواند انجام دهد انتظار برای روزی است که عدالت در نیویورک برقرار شود.

کد خبر 50270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز