باغ آذری از محله‌های محروم جنوب شهر است که در چند دهه گذشته به دلایل مختلف، برای توسعه از دیگر محله‌ها عقب‌مانده و پیشرفت چندانی نکرده است.

آذری

همشهری آنلاین/ رضا نیکنام: این محله قدیمی و پرجمعیت با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی ویژه، جنس خاک، تراکم بالا، فراوانی خانه‌های فرسوده و سکونت خانواده‌های کم درآمد و... فرصت مناسبی برای پیشرفت نداشته و اندک امکاناتش به سرای محله، ایستگاه آتش‌نشانی، سوله بحران، بوستان و زمین چمن مصنوعی محدود می‌شود.‌ آبادانی محله باغ آذری عزم جدی مسئولان را می‌طلبد و با همت شهرداری و نهادهای مسئول و مشارکت خیّران محقق می‌شود. «حمید رضازاده» و مرحوم حاج «ابوالقاسم شفیعی» افراد خیری هستند که با هزینه خودشان مجری وبانی ساخت پیشرفته‌ترین آکادمی استعدادیابی فوتبال در محله باغ آذری شده‌اند. در این گزارش معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۶ از نقش افراد نیکوکار درمحرومیت‌زدایی و بهبود شرایط زندگی مردم و همچنین از این پروژه ورزشی می‌گوید که گفته می‌شود برای نخستین بار در این وسعت در پهنه جنوب درحال ساخت است.

داخل بوستان میثاق فضای مناسبی وجود داشت که مدت‌ها از آن به‌عنوان رختکن بازیکنان فوتبال استفاده می‌شد، اما این مکان وسیع با اجرای یک طرح می‌توانست کاربری متفاوتی پیدا و نیازهای فرهنگی و ورزشی بسیاری از جوانان منطقه را برآورده کند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۶ از رایزنی‌ها و تلاش‌های انجام شده برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در بوستان محله باغ آذری چنین می‌گوید: «بعد از برگزاری چند جلسه مشورتی با حضور شهردار، مدیران محلی، شورایاران و کارشناسان بنا شد که از مشارکت شهروندان در اجرای برخی از پروژه‌های شهری استفاده شود تا اینکه چند نفر از افراد خیرکه سابقه آشنایی با محله باغ آذری داشتند، برای ساخت آکادمی فوتبال در این محل پیشنهاد خود را مطرح کردند و مورد استقبال شهردار منطقه۱۶ قرار گرفت. «حمید رضازاده» پیشکسوت فوتبال که از ابتدای پیروزی انقلاب عضو تیم‌ملی ارتش و با فوتبالیست‌هایی مثل «ناصر محمدخانی» و«فرشاد پیوس» همبازی بود و مرحوم حاج «ابوالقاسم شفیعی» رئیس انجمن سنگ ایران و از افراد نیکوکار، همان ابتدا پای کارآمدند و با معرفی نمایندگان قانونی خود به شهرداری برای اجرای پروژه اعلام آمادگی کردند. رضازاده که سال‌هاست در آلمان زندگی می‌کند و مدیر یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای این کشور است، طرحی برگرفته از معماری باشگاه بایرن مونیخ برای ساخت این آکادمی ارائه کرد که کارشناسان حوزه معاونت فنی و عمران نیز نقشه را بررسی و ایرادهای آن را برطرف کردند و طرحی منحصربه‌فرد برای اجرا آماده شد.»

 اجرای پروژه؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی


بوستان میثاق محله باغ آذری تا پیش از اجرای پروژه درگیر آسیب‌های اجتماعی زیادی بود. با اینکه مسئولان شهرداری، نیروی انتظامی و بسیجیان محله بارها بزهکاران و معتادان بی‌خانمان را از این محدوده جمع‌آوری کرده بودند، اما آنها پس از مدت کوتاهی دوباره به محل برگشتند و موجب نارضایتی و گلایه‌مندی اهالی شدند. این بوستان خلوت و کم رفت‌وآمد شده بود و خانواده‌ها به دلیل ناامنی و نگرانی به آنجا نمی‌رفتند.‌ تردد و تجمع معتادان و بی‌خانمان‌ها بوستان میثاق را به محدوده «وضعیت قرمز» تبدیل کرده بود. بزهکاران وقت و بی‌وقت به این بوستان می‌آمدند و با روشن کردن آتش به فضای سبز و زمین چمن مصنوعی خسارت می‌زدند. «هادی حسین‌زاده» عنوان می‌کند که ساخت آکادمی فوتبال باعث برچیده شدن پاتوق خلافکاران از بوستان میثاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی آن شده است. از زمانی که کارگاه ساختمانی در این محل مستقر شده و کارگران مشغول کار شده‌اند، معتادان و بزهکاران جرئت ندارند به اینجا بیایند. «ابوذر الله‌کرم» مدیر مرکز رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری منطقه۱۶ نیز این گفته را تأیید می‌کند که با شروع پروژه ورزشی در بوستان میثاق و برهم خوردن سکوت و خلوتی محل، ناهنجاری‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده است. 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۶ درباره انگیزه مشارکت خیّران برای ساخت یکی از مجهزترین آکادمی‌های فوتبال تهران در جنوب شهر می‌گوید: «این افراد به گفته خودشان در دوران کودکی و نوجوانی سختی کشیده‌اند و به خوبی احساسات و کمبودهای ساکنان محله‌های محروم را درک می‌کنند. رضازاده بزرگ شده محله باغ آذری است و برای اینکه به فوتبالیستی مطرح تبدیل شود، مراحل دشواری را پشت سر گذاشت و اکنون با این کار خیرخواهانه قصد دارد آرزوهای دوران کودکی‌اش را برای بچه‌های امروز محله باغ آذری برآورده کند. مرحوم شفیعی هم که چندروزی است به رحمت خدا رفته، چنین روحیه‌ای داشت و مدام از بچه‌های کار و خیابان محله باغ آذری حرف می‌زد. او عقیده داشت که اگر این بچه‌ها وارد آکادمی فوتبال شوند، از میان آنها استعدادهای جدیدی به فوتبال کشور معرفی می‌شود.»

 ورزشکاران محله پای کارآمدند 


به گفته هادی حسین‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه۱۶، پروژه آکادمی فوتبال در زمینی به مساحت ۲۵۰مترمربع در بوستان میثاق محله باغ آذری درحال اجراست که تاکنون ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و البته یک ماهی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا شتاب خود را از دست داده است. با این حال با بهبود شرایط و سرعت گرفتن پروژه پیش‌بینی می‌شود که این آکادمی تابستان امسال به بهره‌برداری برسد. در اجرای این پروژه شهرداری منطقه۱۶ زمین و فضای مناسب را تأمین و بر مراحل ساخت آن نظارت و مدیریت می‌کند و هزینه‌های ساخت آن برعهده خیّران است. در آکادمی استعدادیابی فوتبال محله باغ آذری چهره‌ها و فوتبالیست‌های شناخته شده از جمله «حمید استیلی»، «فرشاد پیوس»، «مرتضی فنونی‌زاده»، «محسن خلیلی» و «حمید رضازاده» برای استعدادیابی از پسران گروه سنی کودکان و نوجوانان و «فرشته کریمی» فنی‌ترین بازیکن فوتسال آسیا و عضو تیم‌ملی و «نیلوفر اردلان» سرمربی تیم فوتسال امید و سایپا برای کشف و شناسایی دختران مستعد در رده سنی کودکان و نوجوانان اعلام آمادگی کرده‌اند. اکنون نمایندگان قانونی خیّران با جدیت پیگیر به ثمر رسیدن آکادمی فوتبال محله باغ آذری تا فرارسیدن فصل تابستان هستند. طبق هماهنگی انجام شده خدمات استعدادیابی کودکان و نوجوانان دختر و پسر در این مجموعه رایگان است و هزینه‌های جانبی آن از محل‌های دیگر مثل کمک‌های خیران، اجاره بوفه و... تأمین خواهد شد. 

بهسازی گود سیدالشهدا(ع) 

شهرداری منطقه۱۶ طرح بهسازی مسیر دسترسی عابران پیاده به پله‌های سنگی گود سیدالشهدا(ع) و خیابان شهید شنگی را در دستورکار خود قرار داده است. «پیمان‌پور نصر» شهردار منطقه۱۶ با بیان این موضوع می‌گوید: «در سال‌جاری اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس شهری با رویکرد محله‌ای که در افزایش رفاه و آسایش اهالی تأثیرگذار باشد، قوت می‌یابد. برای نمونه می‌توان به طرح بهسازی مسیر تردد و دسترسی محلی شهروندان به گود سیدالشهدا(ع) و خیابان شهید شنگی در محله باغ آذری اشاره کرد که با همکاری کارشناسان دفتر توسعه محلی و نوسازی این محله انجام می‌شود. در اجرای این پروژه از نقشه و طرح معماری خلاقانه و ابتکاری استفاده می‌شود تا این مسیرها در کنار برخورداری از زیبایی بصری محیطی، موجب شادی و نشاط شهروندان شود.» گفتنی است؛ مسیر تردد اهالی باغ آذری درگود سیدالشهدا(ع) و خیابان شهید شنگی از معابر غیرهمسطح و پررفت و آمد است که بیش از ۷۰سال قدمت دارد و قرار است با برنامه‌های عمرانی شهرداری منطقه۱۶ چهره نو و زیبایی پیدا کند. 

مناسب‌سازی فلکه‌های خزانه

شهرداری منطقه۱۶ طرح بهسازی و مناسب‌سازی پیاده‌روهای فلکه اول و دوم خزانه را با هدف تسهیل در عبور و مرور معلولان و افراد دارای ناتوانی جسمی و حرکتی اجرا کرده است. «میکائیل علیپور»، معاون فنی و عمران شهردار منطقه۱۶ می‌گوید: «یکی از اولویت‌های مورد تأکید شهردار منطقه، مناسب‌سازی محل‌ تردد شهروندان و افراد خاص از جمله معلولان، جانبازان، سالمندان و به‌طور کلی افراد دارای مشکلات جسمی و حرکتی است. در واقع باید تلاش کنیم موانع موجود را از سر راه این افراد برداریم و با این قبیل کارها، بستر مناسبی برای حضور آنها در جامعه فراهم کنیم. به همین دلیل با کمک کارشناسان دفاتر توسعه محلی، نواحی ششگانه و همچنین شورایاران و معتمدان، پیاده‌روهای نیازمند به رسیدگی در محله‌ها شناسایی و طرح بهسازی آنها به اجرا درمی‌آید.» وی درباره برخی از اقدام‌های جاری برای تسهیل در رفت‌وآمد شهروندان می‌گوید: «پیاده‌روهای ضلع شرقی خیابان شهید کارگر سامانی، ضلع غربی خیابان شهید محمدی،‌سراهای محله یاخچی‌آباد و تختی و بوستان‌های جوادیه و ابریشم نیز در طرح بهسازی قرار گرفته‌اند.»
 

کد خبر 506029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha